Voormalig engineer Mercedes verklaart worstelingen: "Dat heeft het team pijn gedaan"

Er was een tijd nog niet zo lang geleden dat Mercedes
onoverwinnelijk was. Met Lewis Hamilton en Nico Rosberg, en later
Valtteri Bottas, achter het stuur won de renstal zeven titels bij
de coureurs en acht titels bij de constructeurs op rij. Teambaas
Toto Wolff wist ook een aardig dream team om zich heen te
verzamelen: James Vowles was hoofd van de strategie, Mike Elliott
en Loic Serra waren twee van de technische kopstukken, in Jerome
D'Ambrosio had Wolff een sterke rechterhand en vervangend teambaas,
en Andy Cowell stond aan het hoofd van de motorafdeling. Van al die
mensen is vandaag de dag alleen Wolff nog werkzaam bij Mercedes. De
anderen zijn ofwel gestopt met de Formule 1, of naar verschillende
andere teams op de grid vertrokken. Iemand die misschien minder
zichtbaar was dan alle eerder genoemde namen, is voormalig
aerodynamica-engineer Philipp Brandle. De Oostenrijker zat van 2013
tot en met 2019 bij Mercedes en maakte daar dus vrijwel alle
hoogtijdagen mee. Brandle verscheen op het YouTube-kanaal van
Formel1.de en beantwoordde daar een aantal vragen, onder meer over
zijn voormalige werkgever. Sinds de zinderende finale van 2021
heeft Mercedes namelijk slechts zes races gewonnen en op geen enkel
moment mee kunnen doen voor de titels. "Een van de oorzaken is in
mijn ogen dat veel zeer kundige mensen zijn vertrokken bij de
afdeling die zich bezighoudt met aero-ontwikkeling binnen het
F1-project", redeneert Brandle. "Sommigen zijn overgestapt naar het
America’s Cup-team van INEOS, anderen hebben het bedrijf helemaal
verlaten. Dat heeft het team pijn gedaan." Het is ook weer niet zo
dat alle kopstukken verdwenen zijn. Topontwerper James Allison is
een tijdje weggeweest, maar is inmiddels alweer geruime tijd terug,
en ook topman Andrew Shovlin is een oudgediende in het team.
Brandle benadrukt dan ook dat er nog genoeg capabele mensen zitten.
"Maar veel anderen die er in mijn tijd bij waren, zijn helaas
vertrokken. En je kunt niet twintig gewone aero-engineers
promoveren tot twintig leiders. Zo werkt het simpelweg niet." Wel
voegt de voormalig engineer toe dat dit een natuurlijke gang van
zaken is in de Formule 1. Red Bull heeft een soortgelijke leegloop
van topmensen gezien in de afgelopen jaren. "Daarom zie je ook
altijd die golfbewegingen in de Formule 1", aldus Brandle. "Red
Bull begint het nu ook wat lastiger te krijgen, terwijl McLaren
weer in opmars is. Dat zijn de normale cycli in deze sport."

Top Headlines

Oudere Top Headlines