Coronel voorziet 'magische' Verstappen in Oostenrijk: "Ongehoord sterk"

Max Verstappen wist in 2025 twee Grands Prix op zijn naam te
schrijven, maar stond al vaker op poleposition. In Japan,
Saoedi-Arabië en Miami wist hij telkens een fenomenaal rondje uit
zijn Red Bull RB21 te persen, iets wat wellicht ook in Oostenrijk
kan gebeuren. En kan hij dan ook voor de zege strijden? Tom Coronel
en Ruud Dimmers laten van zich horen nadat de volgende stelling is
voorgelegd in de F1-podcast van RacingNews365: 'Als Verstappen
ergens het onmogelijke kan doen, dan moet het wel in Oostenrijk
zijn'. "Hij heeft het natuurlijk wel vaker laten zien. We hebben
daar weleens een Red Bull gehad waarvan we dachten: 'hij doet
helemaal niet mee voor de zege'. En dan staat 'ie er ineens'", zo
trapt Dimmers af. "Hij stond op pole met een voorsprong van een
halve seconde op de kortste baan van de kalender. Als je daar zo'n
verschil kan maken, dan heb je wel iets magisch op deze baan",
aldus Coronel. "Ik weet ook wel waar het in zit. Het zit in die op
twee na laatste bocht, waar je die hele snelle chicane hebt. Op de
een en andere manier doet hij daar op tijd die klepel naar beneden
en dan jakkert hij eruit. Dat is echt insane . Je ziet die auto's
ook net zo bewegen. Daar is hij echt ongehoord sterk." De twee
heren zien in bocht 3 een plek waar veel actie kan volgen, zoals
dat vorig jaar nog gebeurde tussen Max Verstappen en Lando Norris.
Coronel: "Weet je wat het dan is? Als je daar omhoog rijdt, dan...
Als ik ga verdedigen, dan verlies ik hem op de exit. Maar als ik
hem heel houd, dan pleurt hij hem ertussen en dan schieten we de
beiden weer vanaf. Als iemand daar achter je zit en die doet een
divebomb , dan ben je gewoon het haasje. En dat blijkt dus ook. Het
is een hele gave baan, waar hij (Verstappen, red.) zeker wat kan
doen. Maar we hebben wel gezien dat hij te veel te kort kwam. Want
het was niet heel sterk." "Als je zo'n rondje eruit perst..."
Dimmers neemt het over: "In Canada kwam hij ook te kort. En hij
kwam in een keer verrassend te kort op Mercedes. En dan zie je toch
ook dat de bandjes er bij de Red Bull gewoon eerder aan gaan, omdat
je ten opzichte van de concurrentie zo moet werken in die auto. Als
ze dat voor elkaar hebben, dan heeft hij gewoon een kans. Maar als
hij na tien ronden weer door zijn banden heen is..." Coronel: "Het
is ook de baan waar iedereen het kortst op elkaar zit. Alle rijders
zitten binnen zes tienden van elkaar. Dan moet je net even dat hele
kleine verschilletje kunnen maken." Dimmers denkt dat Verstappen
weer iets moois kan laten zien in de kwalificatie. "In de
kwalificatie zie ik Max er weer iets uitpersen wat hij dit jaar al
een paar keer heeft gedaan. Ze moeten alleen wel echt één slagje
maken met die auto. Over één ronde heeft Max zulke mooie dingen
laten zien. Kijk bijvoorbeeld even naar Suzuka, dat hij hem daar op
pole zet. Als je zo'n rondje eruit perst..." Al kijkt Coronel er
toch iets anders tegenaan. "Dat zijn de lucky laps , dan weet je
dat het in de race fout gaat. Dit is geen stratencircuit zoals
Monaco, waar je je breed kan maken en dat niemand je inhaalt. Hier
is het net te veel qua inhalen. Als je alleen naar de rondetijd
kijkt, geloof ik zeker dat hij hier die magische ronde er wel uit
kan persen. Daar ben ik het 100 procent mee eens. Hij heeft hier al
een paar keer laten zien dat je denkt: 'hoe kan het verschil zo
groot zijn?' Zoals met die halve seconde in de kwalificatie. Toen
had ook iedereen zoiets van: 'waar komt deze vandaan?'"  "Hij heeft
wel een paar trucjes op deze baan. Hij heeft het volledig onder de
knie. Tijdens de race zak je er alleen gewoon doorheen. Ik denk dat
de McLarens hier te sterk zijn. Dat is waar ik echt wel het
probleem zie. We weten dat de McLaren heel goed is in low speed en
medium speed bochten. Daar zitten er hier ook een paar van bij. Dit
is wat anders dan Canada. En ik verwacht hier niet direct dat
Mercedes echt super sterk zou zijn." Dimmers heeft vervolgens het
slotwoord. "Je zag het vorig jaar eigenlijk al, dat Lando super
sterk was in de race. Dan blijven de banden overeind... Het wordt
lastig. Maar laten die McLarens maar eens lekker met elkaar
knokken, dan gaat het ook best goed."

Top Headlines

Oudere Top Headlines