FIA had optie om Verstappen te schorsen na GP Spanje
We gaan terug naar de slotfase van de Grand Prix van Spanje. Kimi
Antonelli veroorzaakt door een kapotte Mercedes een safety car,
waarna Max Verstappen een pitstop maakt en Red Bull de harde banden
onder zijn auto schroeft. Het blijkt de foute keuze, want de
concurrenten van Verstappen beschikken over veel beter rubber bij
de herstart en openen de aanval. In de eerste bocht komt het
direct tot een touché met George Russell, die vrij ambitieus
Verstappen probeert te passeren. Red Bull denkt echter dat
Verstappen een straf voor dat incident gaat krijgen en draagt de
woedende coureur op om Russell voorbij te laten. Verstappen geeft
gehoor aan die oproep, maar botst in de eerstvolgende bocht tegen
Russell aan. De straf? Tien seconden en drie strafpunten op zijn
licentie. Het leidde ertoe dat Verstappen in Canada en Oostenrijk
op zijn tellen moest passen, omdat hij bij een nieuw strafpunt een
schorsing van één race zou krijgen. Uit de recent vrijgegeven
FIA-documenten over richtlijnen voor coureurs en mogelijke
straffen, blijkt echter dat de stewards in Spanje al de optie
hadden om Verstappen te schorsen. Indien zij de botsing als een
bewuste actie hadden gezien, zou Verstappen een tijdstraf van 30
seconden én maximaal vier strafpunten gekregen kunnen hebben. Dan
was hij geschorst voor de GP van Canada. Na de race was ook de
grote vraag of Verstappen het bewust had gedaan. Hij sprak zelf van
een inschattingsfout en de stewards gingen daar uiteindelijk in
mee. De lezing van het incident valt in de documenten onder de
noemer causing a collision zonder directe en duidelijke sportieve
consequenties. Zodoende bleef het 'maar' bij tien seconden en drie
strafpunten. Bij het kopje strafpunten staat overigens wel dat de
stewards de optie hebben om voor minder te kiezen. Tot slot, er was
geen aantoonbaar bewijs dat Verstappen bewust tegen Russell
aanbotste. De vrijgegeven richtlijnen laten alleen zien hoe dicht
de 27-jarige Verstappen daadwerkelijk bij een schorsing is geweest.
Gelukkig voor hem is het niet zo ver gekomen...
Antonelli veroorzaakt door een kapotte Mercedes een safety car,
waarna Max Verstappen een pitstop maakt en Red Bull de harde banden
onder zijn auto schroeft. Het blijkt de foute keuze, want de
concurrenten van Verstappen beschikken over veel beter rubber bij
de herstart en openen de aanval. In de eerste bocht komt het
direct tot een touché met George Russell, die vrij ambitieus
Verstappen probeert te passeren. Red Bull denkt echter dat
Verstappen een straf voor dat incident gaat krijgen en draagt de
woedende coureur op om Russell voorbij te laten. Verstappen geeft
gehoor aan die oproep, maar botst in de eerstvolgende bocht tegen
Russell aan. De straf? Tien seconden en drie strafpunten op zijn
licentie. Het leidde ertoe dat Verstappen in Canada en Oostenrijk
op zijn tellen moest passen, omdat hij bij een nieuw strafpunt een
schorsing van één race zou krijgen. Uit de recent vrijgegeven
FIA-documenten over richtlijnen voor coureurs en mogelijke
straffen, blijkt echter dat de stewards in Spanje al de optie
hadden om Verstappen te schorsen. Indien zij de botsing als een
bewuste actie hadden gezien, zou Verstappen een tijdstraf van 30
seconden én maximaal vier strafpunten gekregen kunnen hebben. Dan
was hij geschorst voor de GP van Canada. Na de race was ook de
grote vraag of Verstappen het bewust had gedaan. Hij sprak zelf van
een inschattingsfout en de stewards gingen daar uiteindelijk in
mee. De lezing van het incident valt in de documenten onder de
noemer causing a collision zonder directe en duidelijke sportieve
consequenties. Zodoende bleef het 'maar' bij tien seconden en drie
strafpunten. Bij het kopje strafpunten staat overigens wel dat de
stewards de optie hebben om voor minder te kiezen. Tot slot, er was
geen aantoonbaar bewijs dat Verstappen bewust tegen Russell
aanbotste. De vrijgegeven richtlijnen laten alleen zien hoe dicht
de 27-jarige Verstappen daadwerkelijk bij een schorsing is geweest.
Gelukkig voor hem is het niet zo ver gekomen...