Data tonen aan: Verstappen hangt aan het McLaren-elastiek

Voorafgaand aan het Grand Prix-weekend in Oostenrijk was al
duidelijk dat de verschillen klein zouden zijn. Met een rondetijd
van ongeveer 64 seconden - het kortste rondje van de hele kalender
- blijft het moeilijk om het verschil te maken, zeker met het
competitieve veld van tegenwoordig. Een klein foutje kan je
meerdere posities kosten. Perfectie is vereist. Maar de uitslag van
de representatieve tweede vrije training liet juist een compleet
ander beeld zien. Lando Norris, de snelste man, sloeg een gat van
drie tienden naar Max Verstappen, die achter WK-leider Oscar
Piastri op de derde plaats eindigde. Het betreft een vrij groot
verschil, zeker als je in je achterhoofd houdt dat Red Bull juist
sterk voor de dag zou moeten komen wegens de vele snelle bochten.
Écht vertragen doe je alleen voor bocht drie en vier, verder ligt
de gemiddelde snelheid best hoog. Dat laatste is een kracht van Red
Bull. Toch vertelt de uitslag niet het hele verhaal over de
onderlinge krachtsverhoudingen. Helmut Marko liet ook al weten dat
hij niet gelooft dat het verschil met McLaren drie tienden
bedraagt. Allereerst is van Red Bull bekend dat zij op vrijdag
doorgaans met minder vermogen rijden dan de naaste concurrentie.
Het team is erg sterk in verbeteringen doorvoeren voor de
kwalificatie, maar wint ook een hele hoop met het opschroeven van
de Honda-motor.  Uit de data lijkt ook het beeld naar voren te
komen dat Red Bull op dat vlak nog winst kan boeken. Qua
topsnelheid stond Verstappen bijvoorbeeld wel bovenin met 324
kilometer per uur, maar deelde hij dat plaatsje met Oscar Piastri.
Wetende dat Red Bull normaal beter presteert dan McLaren qua
topsnelheid, laat zien dat het team uit Milton Keynes daar nog een
slag in kan slaan. Bekijk hieronder de topsnelheden van de tweede
training. De tekst gaat daarna verder. Longruns Ook de (korte)
longrun van Verstappen zag er niet per se slecht uit. De Red
Bull-coureur reed op vrij oude softbanden, terwijl Norris en
Piastri respectievelijk op gebruikte mediums en hards hun rondjes
afwerkten. De rondetijden van de Nederlander waren nog een klapje
langzamer dan de McLaren-coureurs, maar dat valt ook te verklaren
door de leeftijd van de banden én onderstuur waar Verstappen mee
kampte. Volgens de coureur moest Red Bull nog een oplossing voor
dat laatste probleem vinden. Dat mes moet dan aan twee kanten
snijden: betere rondetijden en minder bandenslijtage. Het feit dat
het verschil desondanks niet enorm groot was, biedt enige hoop.
Voor de race lijkt zijn longrun overigens wel een bewijs te zijn
dat de mediums en hards beter presteren en aanzienlijk langer
meegaan met meer brandstof aan boord. Rond Mercedes hangen nog wat
vraagtekens. George Russell reed de snelste tijd in de eerste vrije
training, maar gaf later op de dag meer dan zes tienden toe op
Norris. Zijn longrun was ook niet bijster goed, al stond teamgenoot
Kimi Antonelli gemiddeld wel weer op de derde plaats. Met een veel
groter verval dan McLaren en Verstappen, dat dan weer wel. Mogelijk
had de 18-jarige Antonelli last van verkeer. Al met al doet
Verstappen zeker mee in een verbeten strijd om milliseconden. Als
Red Bull richting de kwalificatie weer een stap in de goede
richting weet te zetten, kan de Nederlander McLaren het vuur aan de
schenen leggen tijdens de kwalificatie. En we hebben al vaker
gezien wat Verstappen op het moment suprême uit de Red Bull weet te
persen in Oostenrijk. Vorig jaar pakte hij ook dominant pole
terwijl McLaren de snelste auto leek te hebben. Herhaalt Verstappen
dat kunststukje? Bekijk hieronder de data van de longrun?

Top Headlines

Oudere Top Headlines