Juist in Oostenrijk liggen botsing en schorsing op de loer voor Verstappen

Mocht Max Verstappen dit Formule 1-weekend bij de GP van Oostenrijk een botsing veroorzaken, dan loopt de viervoudig wereldkampioen tegen een vierde strafpunt op zijn licentie aan en dat betekent een schorsing. Juist op het circuit in Oostenrijk liggen aanvaringen tussen coureurs op de loer.
Kijk bijvoorbeeld naar vorig jaar. Verstappen en Lando Norris schakelden elkaar uit op de Red Bull Ring toen ze om de winst streden, waardoor George Russell er met de prijs vandoor ging. In 2019 kwam Verstappen ook al in botsing in Oostenrijk, toen met Charles Leclerc.
En de aanvaringen van Lewis Hamilton met Nico Rosberg in 2016 en Alexander Albon en Hamilton in 2020 kunnen veel Formule 1-fans zich nog moeiteloos voor de geest halen.
'Circuit nodigt uit tot inhaalacties'
Kas Haverkort kent de Red Bull Ring in Oostenrijk als geen ander. Aankomend weekend rijdt hij in Spielberg als coureur in de Porsche Supercup in het voorprogramma van de Formule 1-race.
"Het circuit nodigt uit tot inhaalraces", weet Haverkort. "Er zijn veel lange, rechte stukken, waar coureurs voordeel uit de slipstream halen. Daardoor kom je met een hogere snelheid bij de bocht aan dan de coureur voor je. En dan wordt het remmen. In bocht 2 kan je bijvoorbeeld van ver komen en nog een poging wagen om er voorbij te steken. Daardoor is er veel actie, maar er kan er ook veel misgaan."
Dat is anders dan op andere circuits, vertelt Haverkort. De Red Bull Ring is een soort 'ellenboogbaantje'. Een circuit waarop de coureurs graag een manoeuvre maken.
Dat weet de 48-jarige Jaap van Lagen ook. Hij rijdt al jaren mee in de Porsche Supercup en legt uit dat een foutje snel gemaakt is.
"Je komt in ons geval met 280 kilometer per uur aan, in de Formule 1 zelfs met 330 of 340 kilometer per uur. En dan moet je voor een bocht terug naar een lage snelheid (zo'n 70 kilometer per uur). Dan is het rempunt megabepalend. Als je vijf meter te laat remt, dan maakt dat een groot verschil. Het kan op zo'n snelheid natuurlijk makkelijk dat je net te laat bent en dan kan je een botsing niet meer voorkomen."
Kettingreactie
Dat is in Oostenrijk vooral in de eerste drie echte bochten lastig, vertelt Van Lagen. "Dat zijn de bochten waarvoor je van een hoge naar lage snelheid gaat. Daar zijn de meeste aanvaringen."
Met name in de eerste ronden. "Dan ligt het veld namelijk nog dicht bij elkaar. Als er dan één te laat remt, ontstaat een kettingreactie."
Volgens de 21-jarige Haverkort is contact wel te voorkomen, maar is dat niet eenvoudig. "Als je allebei nadenkt, kan je zo'n botsing voorkomen. Maar de aanrakingen gebeuren vaak in een milliseconde. Ongeluk zit in een klein hoekje."
'Hoofd koel houden'
"Ik ben er ook wel eens aangereden", vertelt Van Lagen. "Iemand achter mij kreeg de auto net niet op tijd stil en daardoor kreeg ik een tikje op de bumper. Maar je hebt maar een klein tikje nodig. Je wil ook niet dat je iemand raakt, want als de ander begint te spinnen, krijg je een straf en dan is de race verloren."
Het is volgens de ervaren coureur, en race-instructeur, dan ook noodzakelijk om je hoofd koel te houden. "Alleen dan kan je dit soort aanvaringen voorkomen. Maar in het heetst van de strijd merk je ook weleens dat je sneller bent dan de auto voor je en ruik je je kans. Dan denk je soms dat je wel iets later kan remmen."
Van Lagen raadt jonge coureurs dan ook aan om in Oostenrijk niet op elke plek in te halen. "Ik zeg altijd dat ze gewoon de coureur voor hen moeten volgen. De druk erop houden en wachten op die ene fout. Dan moet je toeslaan. Want er zijn op de Red Bull Ring ook heel veel bochten waarin je echt niet kan inhalen."
Of Verstappen dat in zijn oren zal knopen voor de aankomende race, is maar de vraag. "Hij gaat natuurlijk wel proberen in te halen, al zal hij ook moeten nadenken over zijn strafpunten", vertelt Haverkort. "Maar hem kennende zal hij er alles aan doen om te winnen. Als hij de kans krijgt, gaat hij er gewoon voor."
Mocht Verstappen het hoofd koel houden, dan verschaft de Red Bull Racing-coureur zichzelf overigens wel weer wat speelruimte. Na de Grand Prix in Oostenrijk vervallen er namelijk twee punten op zijn licentie en staat Verstappen weer op negen. Bij twaalf punten volgt een weekend schorsing.

Top Headlines

Oudere Top Headlines