Red Bull maakt opnieuw geen melding van specifieke wijzigingen
Ferrari heeft in Oostenrijk een geplande aerodynamische update
doorgevoerd. Het betreft een aanpassing waarvoor het onderzoek na
de eerste vier races van het seizoen begon, omdat de kwetsbare
punten van de SF-25 direct aan het licht kwamen. De auto is een
extreme versie van de bolide uit 2024, mede door de toepassing van
de pull rod-ophanging aan de voorkant in plaats van de push rod.
Het extreme concept had ook betrekking op de afstelling, met name
wat betreft de hoogte van de bodemplaat. Ferrari koos ervoor om
maximale aerodynamische prestaties te verkrijgen vanuit de
downforce die onder de auto wordt gegenereerd. Dat voordeel botste
echter onmiddellijk met een tekortkoming van de
achterwielophanging, die dat niet adequaat op weet te vangen. Het
gevolg was dat de auto tegen het asfalt sloeg en er overmatige
slijtage bij de vloerplank ontstond. Charles Leclerc werd
bijvoorbeeld gediskwalificeerd in China. Het aerodynamische
platform bleek instabiel. Voor Ferrari was het daarom noodzakelijk
om het uitgangspunt van de auto te veranderen. Het team heeft
geprobeerd de SF-25 minder extreem te maken door enkele
prestatiepieken op te geven ten gunste van meer consistentie. Zo
moet de performance overall beter worden, inclusief een breder
scala aan opties met de afstelling. De prestaties die het
technische team van Ferrari al lang probeert te bereiken en waar
Fred Vasseur zich hardnekkig voor heeft ingezet, worden tot nu toe
alleen in zeldzame en willekeurige omstandigheden bereikt. De
nieuwe vloer is slechts één aspect van de transformatie van de
SF-25. Het DNA van de auto kan niet worden veranderd door zo'n
evolutie, maar het doel van de update is om meer stabiliteit qua
aerodynamica te bewerkstelligen. Zo wordt de auto voorspelbaarder
in de bochten. Op de extreem korte Red Bull Ring is vooral tractie
belangrijk, waardoor ook bandenslijtage op de voorgrond treedt. Dit
zou, mede dankzij de warme weersomstandigheden, een bepalende
factor kunnen zijn voor het racetempo. Bij Ferrari draait de update
niet per se om een volledige oplossing van de problemen, maar wel
vooruitgang op een circuit dat past bij de gekozen
ontwikkelingsrichting. Red Bull & McLaren Wat Red Bull betreft
heeft dat team een wijziging aangebracht aan de vloerrand bij de
achterwielen. Er is een vin toegevoegd met als functie om de
luchtstroom te regelen bij dat deel van de vloer. Het lijkt op de
enige update, maar het is onderdeel van andere micro-wijzigingen
aan de vloer. Red Bull heeft dat echter opnieuw niet gemeld, omdat
de wijzigingen onzichtbaar zijn. McLaren heeft ook een interessante
ontwikkeling meegenomen. De vorm en geometrie van de
achterwielophanging zijn gewijzigd, waardoor ook de positie van de
spoorstang is veranderd. Het betreft een ingreep die kan worden
vergeleken met een update aan de voorkant, twee races geleden. De
ingrepen moeten ervoor zorgen dat de banden minder slijten en goed
werken in een breder werkvenster. Dit dankzij een andere dynamische
respons van de ophanging.
doorgevoerd. Het betreft een aanpassing waarvoor het onderzoek na
de eerste vier races van het seizoen begon, omdat de kwetsbare
punten van de SF-25 direct aan het licht kwamen. De auto is een
extreme versie van de bolide uit 2024, mede door de toepassing van
de pull rod-ophanging aan de voorkant in plaats van de push rod.
Het extreme concept had ook betrekking op de afstelling, met name
wat betreft de hoogte van de bodemplaat. Ferrari koos ervoor om
maximale aerodynamische prestaties te verkrijgen vanuit de
downforce die onder de auto wordt gegenereerd. Dat voordeel botste
echter onmiddellijk met een tekortkoming van de
achterwielophanging, die dat niet adequaat op weet te vangen. Het
gevolg was dat de auto tegen het asfalt sloeg en er overmatige
slijtage bij de vloerplank ontstond. Charles Leclerc werd
bijvoorbeeld gediskwalificeerd in China. Het aerodynamische
platform bleek instabiel. Voor Ferrari was het daarom noodzakelijk
om het uitgangspunt van de auto te veranderen. Het team heeft
geprobeerd de SF-25 minder extreem te maken door enkele
prestatiepieken op te geven ten gunste van meer consistentie. Zo
moet de performance overall beter worden, inclusief een breder
scala aan opties met de afstelling. De prestaties die het
technische team van Ferrari al lang probeert te bereiken en waar
Fred Vasseur zich hardnekkig voor heeft ingezet, worden tot nu toe
alleen in zeldzame en willekeurige omstandigheden bereikt. De
nieuwe vloer is slechts één aspect van de transformatie van de
SF-25. Het DNA van de auto kan niet worden veranderd door zo'n
evolutie, maar het doel van de update is om meer stabiliteit qua
aerodynamica te bewerkstelligen. Zo wordt de auto voorspelbaarder
in de bochten. Op de extreem korte Red Bull Ring is vooral tractie
belangrijk, waardoor ook bandenslijtage op de voorgrond treedt. Dit
zou, mede dankzij de warme weersomstandigheden, een bepalende
factor kunnen zijn voor het racetempo. Bij Ferrari draait de update
niet per se om een volledige oplossing van de problemen, maar wel
vooruitgang op een circuit dat past bij de gekozen
ontwikkelingsrichting. Red Bull & McLaren Wat Red Bull betreft
heeft dat team een wijziging aangebracht aan de vloerrand bij de
achterwielen. Er is een vin toegevoegd met als functie om de
luchtstroom te regelen bij dat deel van de vloer. Het lijkt op de
enige update, maar het is onderdeel van andere micro-wijzigingen
aan de vloer. Red Bull heeft dat echter opnieuw niet gemeld, omdat
de wijzigingen onzichtbaar zijn. McLaren heeft ook een interessante
ontwikkeling meegenomen. De vorm en geometrie van de
achterwielophanging zijn gewijzigd, waardoor ook de positie van de
spoorstang is veranderd. Het betreft een ingreep die kan worden
vergeleken met een update aan de voorkant, twee races geleden. De
ingrepen moeten ervoor zorgen dat de banden minder slijten en goed
werken in een breder werkvenster. Dit dankzij een andere dynamische
respons van de ophanging.