Hoe Norris Verstappen en de rest declasseerde
Oké, McLaren was logischerwijs de grote favoriet voor de
kwalificatie in Oostenrijk, maar dan beloofde het altijd nog een
spannende strijd tussen Lando Norris en Oscar Piastri te worden.
Niets bleek minder waar. Norris liet maar eens even zien waartoe
hij in staat is en blies iedereen weg. De Brit dook als enige
coureur in de 1:03 en zette de rest op een halve seconde. Over
terugslaan na de pijnlijke uitvalbeurt in Canada gesproken. Het was
een indrukwekkende prestatie, vooral omdat het op de Red Bull Ring
vrij moeilijk is om een groot verschil te maken. Het circuit bevat
maar tien bochten en de gemiddelde snelheid ligt hoog. De data
schetsen dan ook een mooi beeld van hoe dominant Norris wel niet
was. Charles Leclerc eindigde op de tweede plaats, maar liep in de
bochtige tweede sector een schrikbarende achterstand op. Norris
pakt in vier bochten maar liefst drie tienden op de Monegask.
Hetzelfde gold voor Piastri, die overigens geen tweede run kon
rijden door een spin van Pierre Gasly. Een saillant en mooi detail
in de data is de snelheid na het remmen. Norris remt constant
ietsje later dan Leclerc en Verstappen, om wel met meer snelheid de
bocht in te duiken. Initieel hebben zijn concurrenten dan een
betere exit, maar toch wint Norris tijd met zijn aanpak. Verstappen
won eigenlijk alleen maar wat terug op de rechte stukken na bocht
drie en tien. Het toont maar aan dat Norris het volste vertrouwen
had in zijn McLaren en all out ging om poleposition te veroveren.
Hij ging bijvoorbeeld ook een stuk sneller door bocht vier en
zeven. Daar maakte Norris het daadwerkelijke verschil en greep hij
de beste uitgangspositie voor de race. De aanval op WK-leider
Piastri is geopend. Bekijk hieronder de data van Norris, Leclerc,
Piastri en Verstappen. De tekst gaat daarna verder. Red Bull Bij
Red Bull verliep de kwalificatie minder vlekkeloos. Yuki Tsunoda
werd in Q1 al uitgeschakeld, terwijl Verstappen het met de zevende
plaats moest doen. Oké, zijn laatste run was goed genoeg voor de
derde plaats, ware het niet dat ook Verstappen gehinderd werd door
de spin van Gasly. Toch was de achterstand op McLaren schrikbarend
groot, vooral door onbalans in de verschillende bochten.
Verstappen zei daar het volgende over: "Het ging voor geen meter.
Heel lastig, totaal geen balans in de auto. Gewoon in geen enkele
bocht, dus het was niet fijn om te rijden. Als ik de onboards van
mijn vader bekijk van vandaag, denk ik dat we redelijk hetzelfde
door de bocht gaan." Het is een pijnlijke constatering voor Red
Bull, dat na de vrijdag juist vrij optimistisch was. McLaren had de
overhand, maar Verstappen zat zeker in de buurt. Dat was ook het
geval in de derde vrije training, waar Verstappen ongeveer twee
tienden moest toegeven op Norris. Daarna lijkt er iets fout te zijn
gegaan, want Red Bull was op geen enkel vlak het beste team. Ook
niet qua topsnelheid, normaal gesproken toch een kracht van de
RB21. Verstappen bungelt in de middenmoot, al moet daar wel bij
vermeld worden dat de verschillen sowieso klein waren. Een
duidelijk voordeel heeft Red Bull echter ook niet. Al met al is het
een kwestie van schade beperken voor Verstappen. Red Bull koestert
door hete temperaturen niet zo veel hoop op het podium, wat tot een
grotere achterstand in de WK-stand zou leiden. De prestigieuze
thuisrace verloopt tot nu toe duidelijk nog niet zoals gewenst. Of
zit er een wonder in op de Red Bull Ring? Bekijk hieronder de
topsnelheden van de kwalificatie!
kwalificatie in Oostenrijk, maar dan beloofde het altijd nog een
spannende strijd tussen Lando Norris en Oscar Piastri te worden.
Niets bleek minder waar. Norris liet maar eens even zien waartoe
hij in staat is en blies iedereen weg. De Brit dook als enige
coureur in de 1:03 en zette de rest op een halve seconde. Over
terugslaan na de pijnlijke uitvalbeurt in Canada gesproken. Het was
een indrukwekkende prestatie, vooral omdat het op de Red Bull Ring
vrij moeilijk is om een groot verschil te maken. Het circuit bevat
maar tien bochten en de gemiddelde snelheid ligt hoog. De data
schetsen dan ook een mooi beeld van hoe dominant Norris wel niet
was. Charles Leclerc eindigde op de tweede plaats, maar liep in de
bochtige tweede sector een schrikbarende achterstand op. Norris
pakt in vier bochten maar liefst drie tienden op de Monegask.
Hetzelfde gold voor Piastri, die overigens geen tweede run kon
rijden door een spin van Pierre Gasly. Een saillant en mooi detail
in de data is de snelheid na het remmen. Norris remt constant
ietsje later dan Leclerc en Verstappen, om wel met meer snelheid de
bocht in te duiken. Initieel hebben zijn concurrenten dan een
betere exit, maar toch wint Norris tijd met zijn aanpak. Verstappen
won eigenlijk alleen maar wat terug op de rechte stukken na bocht
drie en tien. Het toont maar aan dat Norris het volste vertrouwen
had in zijn McLaren en all out ging om poleposition te veroveren.
Hij ging bijvoorbeeld ook een stuk sneller door bocht vier en
zeven. Daar maakte Norris het daadwerkelijke verschil en greep hij
de beste uitgangspositie voor de race. De aanval op WK-leider
Piastri is geopend. Bekijk hieronder de data van Norris, Leclerc,
Piastri en Verstappen. De tekst gaat daarna verder. Red Bull Bij
Red Bull verliep de kwalificatie minder vlekkeloos. Yuki Tsunoda
werd in Q1 al uitgeschakeld, terwijl Verstappen het met de zevende
plaats moest doen. Oké, zijn laatste run was goed genoeg voor de
derde plaats, ware het niet dat ook Verstappen gehinderd werd door
de spin van Gasly. Toch was de achterstand op McLaren schrikbarend
groot, vooral door onbalans in de verschillende bochten.
Verstappen zei daar het volgende over: "Het ging voor geen meter.
Heel lastig, totaal geen balans in de auto. Gewoon in geen enkele
bocht, dus het was niet fijn om te rijden. Als ik de onboards van
mijn vader bekijk van vandaag, denk ik dat we redelijk hetzelfde
door de bocht gaan." Het is een pijnlijke constatering voor Red
Bull, dat na de vrijdag juist vrij optimistisch was. McLaren had de
overhand, maar Verstappen zat zeker in de buurt. Dat was ook het
geval in de derde vrije training, waar Verstappen ongeveer twee
tienden moest toegeven op Norris. Daarna lijkt er iets fout te zijn
gegaan, want Red Bull was op geen enkel vlak het beste team. Ook
niet qua topsnelheid, normaal gesproken toch een kracht van de
RB21. Verstappen bungelt in de middenmoot, al moet daar wel bij
vermeld worden dat de verschillen sowieso klein waren. Een
duidelijk voordeel heeft Red Bull echter ook niet. Al met al is het
een kwestie van schade beperken voor Verstappen. Red Bull koestert
door hete temperaturen niet zo veel hoop op het podium, wat tot een
grotere achterstand in de WK-stand zou leiden. De prestigieuze
thuisrace verloopt tot nu toe duidelijk nog niet zoals gewenst. Of
zit er een wonder in op de Red Bull Ring? Bekijk hieronder de
topsnelheden van de kwalificatie!