Hoe Red Bull inspiratie haalde uit een concept van Ferrari

Op de zaterdagochtend in Oostenrijk kwam er ineens iets opvallends
aan het licht. Er is namelijk een sterke gelijkenis waar te nemen
tussen de huidige vloer van de RB21 en die van de Ferrari SF-25 in
het gebied voor de achterwielen. Red Bull heeft in Oostenrijk voor
het eerst een zogenaamde scheidingsgleuf geïntroduceerd, die
loodrecht op de rand van de vloer staat, ongeveer dertig centimeter
voor de achterrand van de vloer voor de achterwielen. Het is iets
wat al jaren aanwezig is op de auto van Ferrari, met als functie om
een afsluiting te creëren in overeenstemming met de keel van de
diffuser. Dit is een filosofie die in feite tegengesteld is aan die
van de vorige versie van de vloer van de Red Bull RB21, die in
feite dezelfde filosofie als bij McLaren volgde. Het belangrijkste
kenmerk was een sleuf in de lengterichting die een soort zwaardrand
in de lengterichting creëerde. Dat onderdeel eindigde precies waar
nu de loodrechte sleuf op de laterale rand is verschenen. Het geeft
ook aan hoe de teams interessante oplossingen in overweging nemen
die op auto's van concurrenten verschijnen. Wellicht is het niet
altijd het meest competitief, maar laat de specifieke oplossing wel
een geldige intuïtie en originaliteit zien. Het is misschien ook
niet helemaal juist om verrast te zijn door deze overdracht van
concepten geïnspireerd door Ferrari. De meest relevante problemen
van de SF-25 zitten op zich niet in het aerodynamische concept,
maar in de lage consistentie van de aerodynamische prestaties
veroorzaakt door een onvoorspelbare dynamiek van de auto.

Top Headlines

Oudere Top Headlines