Pirelli deelt ideale strategie voor GP Oostenrijk
Zoals wel vaker dit seizoen komt Pirelli met verschillende
strategische opties voor de teams voor de desbetreffende Grand
Prix, maar alle vier de tactieken in Oostenrijk hebben één ding
gemeen: ze beginnen op de medium. Vanaf daar scheiden de wegen
zich, waarbij drie van de mogelijke strategieën in een tweestopper
eindigen en één in een eenstopper. Slechts één van de strategieën
suggereert een stint op de zachte band, waarbij er op de medium
gestart wordt, dan een wissel naar de harde banden plaatsvindt en
dan in ronde 50 tot 56 een overstap naar de softs gemaakt wordt.
Dat zou betekenen dat er nog zo'n twintig rondes op de softs
gereden moet worden. Verder draaien alle strategieën dus om de
medium en de hard. Opvallend was dat Pirelli-topman Mario Isola
eerder in het weekend nog suggereerde, tegenover onder andere
RacingNews365, dat een driestopper ook een optie zou zijn. Die komt
nu niet voor in de voorspellingen van de bandenleverancier. Wel
vertelde Isola dat de tweestopper zonder twijfel het beste zou
zijn, en daarin gaat dus vooral de medium een hoofdrol spelen: in
twee van de drie varianten worden er twee stints op de medium
gereden. Geen voordeel En dat de medium het beste is, is ook iets
wat de teams maar al te goed door hebben. Niemand heeft namelijk
nog gebruikte mediums over, met één uitzondering: Aston Martin. Het
team uit Silverstone heeft namelijk Fernando Alonso en Lance Stroll
al een rondje laten rijden op die banden om ze te scrubben . Het
team is er namelijk van overtuigd dat de banden dan sneller op
niveau zijn als ze daadwerkelijk gebruikt moeten worden. Bij de
topcoureurs speelt iedereen dan ook hetzelfde spelletje.
Verstappen, de McLaren-coureurs, de Ferrari-coureurs en de
Mercedes-coureurs hebben allemaal nog twee setjes mediums en één
setje harde banden over. Van bandenvoordeel is dus geen sprake, en
dat betekent dat ze deze race gewonnen zal moeten worden op de
verschillende strategieën, de snelheid van de auto, en natuurlijk
de kwaliteit van de coureurs.
strategische opties voor de teams voor de desbetreffende Grand
Prix, maar alle vier de tactieken in Oostenrijk hebben één ding
gemeen: ze beginnen op de medium. Vanaf daar scheiden de wegen
zich, waarbij drie van de mogelijke strategieën in een tweestopper
eindigen en één in een eenstopper. Slechts één van de strategieën
suggereert een stint op de zachte band, waarbij er op de medium
gestart wordt, dan een wissel naar de harde banden plaatsvindt en
dan in ronde 50 tot 56 een overstap naar de softs gemaakt wordt.
Dat zou betekenen dat er nog zo'n twintig rondes op de softs
gereden moet worden. Verder draaien alle strategieën dus om de
medium en de hard. Opvallend was dat Pirelli-topman Mario Isola
eerder in het weekend nog suggereerde, tegenover onder andere
RacingNews365, dat een driestopper ook een optie zou zijn. Die komt
nu niet voor in de voorspellingen van de bandenleverancier. Wel
vertelde Isola dat de tweestopper zonder twijfel het beste zou
zijn, en daarin gaat dus vooral de medium een hoofdrol spelen: in
twee van de drie varianten worden er twee stints op de medium
gereden. Geen voordeel En dat de medium het beste is, is ook iets
wat de teams maar al te goed door hebben. Niemand heeft namelijk
nog gebruikte mediums over, met één uitzondering: Aston Martin. Het
team uit Silverstone heeft namelijk Fernando Alonso en Lance Stroll
al een rondje laten rijden op die banden om ze te scrubben . Het
team is er namelijk van overtuigd dat de banden dan sneller op
niveau zijn als ze daadwerkelijk gebruikt moeten worden. Bij de
topcoureurs speelt iedereen dan ook hetzelfde spelletje.
Verstappen, de McLaren-coureurs, de Ferrari-coureurs en de
Mercedes-coureurs hebben allemaal nog twee setjes mediums en één
setje harde banden over. Van bandenvoordeel is dus geen sprake, en
dat betekent dat ze deze race gewonnen zal moeten worden op de
verschillende strategieën, de snelheid van de auto, en natuurlijk
de kwaliteit van de coureurs.