Drama voor Verstappen en Red Bull in door McLaren gedomineerde GP Oostenrijk
Voorafgaand aan de Grand Prix van Oostenrijk ging het veel over de
warme omstandigheden op de Red Bull Ring. Lando Norris had de beste
startpositie, omdat hij op dominante wijze poleposition veroverde.
Charles Leclerc, Oscar Piastri, Lewis Hamilton en George Russell
completeerden de top vijf, terwijl Max Verstappen de race pas vanaf
P7 zou aanvangen. De grote vraag was: hoe zou het veld wegkomen?
Een iemand kwam in ieder geval niet weg vanaf zijn positie toen de
formatieronde werd ingezet en dat was Carlos Sainz. Toen de 19
overige coureurs alweer bijna terug waren om zich klaar te maken
voor de start, stond de Williams-coureur nog op de grid. Hij kwam
nog weg, maar zijn remmen stonden na zijn rondje in de fik,
waardoor Sainz de race niet eens zou starten. Het zorgde er ook
voor dat de start werd afgebroken, er een extra formatieronde werd
verreden. Dat gebeurde echter pas een kwartier na de originele
starttijd. En in plaats van 71, werden er 70 rondjes afgewerkt op
de Red Bull Ring. Oscar Piastri wist bij de start gelijk de tweede
positie van Charles Leclerc af te pakken, waarbij Verstappen Liam
Lawson voorbij wist te gaan. Toen het hele veld naar bocht 3
snelde, verremde Kimi Antonelli zich. Hij kon geen kant meer op,
raakte Verstappen vervolgens hard en voor beide mannen was de race
gelijk voorbij. De safety car werd daarna naar buiten gestuurd,
waardoor de race voor even werd geneutraliseerd. Na een
kwalificatie met pech voor Verstappen was de race dus al
vroegtijdig voorbij en scoorde hij geen enkel punt. Norris vs.
Piastri Met Norris, Piastri, Leclerc, Hamilton en Russell in de top
vijf werd het veld weer losgelaten. Piastri meldde zich al snel bij
de achterkant van de auto van Norris en naar verloop van tijd
ontstond er een echt gevecht tussen de twee. Ondertussen ging Alex
Albon door naar P6 en Gabriel Bortoleto naar P7. Beide heren gingen
voorbij aan Pierre Gasly, die kon profiteren van de chaos bij de
start. Ondertussen hadden de McLaren-coureurs al een gat van zes
seconden getrokken naar de eerste concurrent, Leclerc. Albon was
vervolgens uitvaller nummer vier, terwijl Yuki Tsunoda en Lance
Stroll elkaar raakten. Het gevecht tussen Norris en Piastri ging
door en de Australiër zette zijn auto bijna in de achterkant van de
bolide van Norris nadat hij zich verremde, maar wist hem nog net te
ontwijken. Norris ging als eerste van de twee naar binnen, na dat
foutje van Piastri. De pitstop verliep niet vlekkeloos, maar
Piastri bleef langer buiten. Uiteindelijk had Norris na de eerste
pitstops een gat van zes seconden te pakken ten opzichte van zijn
teamgenoot. Ondertussen gingen ook Leclerc en Hamilton naar binnen.
In het middenveld was de strijd volop gaande, waarbij de
verschillen zeer klein waren. Onder meer Tsunoda en Franco
Colapinto waren met elkaar aan het vechten. Daarbij tikte de Red
Bull-coureur de Argentijn in de rondte. De Japanner dook gelijk
naar binnen voor een nieuwe voorvleugel en zakte naar de laatste
positie in de race. Bovendien kreeg hij een straf van tien seconden
aan zijn broek voor de touché. Norris de overwinnaar Piastri kon
het gat ten opzichte van zijn teamgenoot niet echt dichten, want
hij moest nog steeds ruim vijf seconden toegeven. Daarachter zaten
Leclerc, Hamilton en Russell, terwijl de beide Stake F1-coureurs
Bortoleto en Nico Hulkenberg op P6 en P7 bivakkeerden. Ook de
coureurs van Haas reden halverwege de race in de punten, met Gasly
op P10. Norris verloor echter flink wat tijd door het verkeer dat
hij tegenkwam. Het verschil liep zodoende terug tot zo'n drie
seconden, al liep het daarna weer iets op. De twee McLaren-coureurs
gingen naar binnen, waarbij Piastri als laatste coureur naar binnen
ging. Hij kwam achter Tsunoda en Colapinto terecht, waarbij de
Alpine-coureur geen idee had dat Piastri daar nog achter zat. De
Australiër kwam daardoor zelfs op het gras terecht. Daar kreeg
Colapinto uiteindelijk een straf van vijf seconden voor. Piastri
gaf serieus gas in jacht op zijn teamgenoot en was op een gegeven
moment zelfs een halve seconde sneller. Piastri kwam binnen de twee
seconden van Norris, maar het was niet genoeg voor de Australiër.
Norris wist de race dus op zijn naam te schrijven, met Piastri en
Leclerc die ook mee naar het podium gingen. Daarachter wisten ook
Hamilton, Russell, Lawson, Alonso, Bortoleto, Hulkenberg en Esteban
Ocon punten te pakken.
warme omstandigheden op de Red Bull Ring. Lando Norris had de beste
startpositie, omdat hij op dominante wijze poleposition veroverde.
Charles Leclerc, Oscar Piastri, Lewis Hamilton en George Russell
completeerden de top vijf, terwijl Max Verstappen de race pas vanaf
P7 zou aanvangen. De grote vraag was: hoe zou het veld wegkomen?
Een iemand kwam in ieder geval niet weg vanaf zijn positie toen de
formatieronde werd ingezet en dat was Carlos Sainz. Toen de 19
overige coureurs alweer bijna terug waren om zich klaar te maken
voor de start, stond de Williams-coureur nog op de grid. Hij kwam
nog weg, maar zijn remmen stonden na zijn rondje in de fik,
waardoor Sainz de race niet eens zou starten. Het zorgde er ook
voor dat de start werd afgebroken, er een extra formatieronde werd
verreden. Dat gebeurde echter pas een kwartier na de originele
starttijd. En in plaats van 71, werden er 70 rondjes afgewerkt op
de Red Bull Ring. Oscar Piastri wist bij de start gelijk de tweede
positie van Charles Leclerc af te pakken, waarbij Verstappen Liam
Lawson voorbij wist te gaan. Toen het hele veld naar bocht 3
snelde, verremde Kimi Antonelli zich. Hij kon geen kant meer op,
raakte Verstappen vervolgens hard en voor beide mannen was de race
gelijk voorbij. De safety car werd daarna naar buiten gestuurd,
waardoor de race voor even werd geneutraliseerd. Na een
kwalificatie met pech voor Verstappen was de race dus al
vroegtijdig voorbij en scoorde hij geen enkel punt. Norris vs.
Piastri Met Norris, Piastri, Leclerc, Hamilton en Russell in de top
vijf werd het veld weer losgelaten. Piastri meldde zich al snel bij
de achterkant van de auto van Norris en naar verloop van tijd
ontstond er een echt gevecht tussen de twee. Ondertussen ging Alex
Albon door naar P6 en Gabriel Bortoleto naar P7. Beide heren gingen
voorbij aan Pierre Gasly, die kon profiteren van de chaos bij de
start. Ondertussen hadden de McLaren-coureurs al een gat van zes
seconden getrokken naar de eerste concurrent, Leclerc. Albon was
vervolgens uitvaller nummer vier, terwijl Yuki Tsunoda en Lance
Stroll elkaar raakten. Het gevecht tussen Norris en Piastri ging
door en de Australiër zette zijn auto bijna in de achterkant van de
bolide van Norris nadat hij zich verremde, maar wist hem nog net te
ontwijken. Norris ging als eerste van de twee naar binnen, na dat
foutje van Piastri. De pitstop verliep niet vlekkeloos, maar
Piastri bleef langer buiten. Uiteindelijk had Norris na de eerste
pitstops een gat van zes seconden te pakken ten opzichte van zijn
teamgenoot. Ondertussen gingen ook Leclerc en Hamilton naar binnen.
In het middenveld was de strijd volop gaande, waarbij de
verschillen zeer klein waren. Onder meer Tsunoda en Franco
Colapinto waren met elkaar aan het vechten. Daarbij tikte de Red
Bull-coureur de Argentijn in de rondte. De Japanner dook gelijk
naar binnen voor een nieuwe voorvleugel en zakte naar de laatste
positie in de race. Bovendien kreeg hij een straf van tien seconden
aan zijn broek voor de touché. Norris de overwinnaar Piastri kon
het gat ten opzichte van zijn teamgenoot niet echt dichten, want
hij moest nog steeds ruim vijf seconden toegeven. Daarachter zaten
Leclerc, Hamilton en Russell, terwijl de beide Stake F1-coureurs
Bortoleto en Nico Hulkenberg op P6 en P7 bivakkeerden. Ook de
coureurs van Haas reden halverwege de race in de punten, met Gasly
op P10. Norris verloor echter flink wat tijd door het verkeer dat
hij tegenkwam. Het verschil liep zodoende terug tot zo'n drie
seconden, al liep het daarna weer iets op. De twee McLaren-coureurs
gingen naar binnen, waarbij Piastri als laatste coureur naar binnen
ging. Hij kwam achter Tsunoda en Colapinto terecht, waarbij de
Alpine-coureur geen idee had dat Piastri daar nog achter zat. De
Australiër kwam daardoor zelfs op het gras terecht. Daar kreeg
Colapinto uiteindelijk een straf van vijf seconden voor. Piastri
gaf serieus gas in jacht op zijn teamgenoot en was op een gegeven
moment zelfs een halve seconde sneller. Piastri kwam binnen de twee
seconden van Norris, maar het was niet genoeg voor de Australiër.
Norris wist de race dus op zijn naam te schrijven, met Piastri en
Leclerc die ook mee naar het podium gingen. Daarachter wisten ook
Hamilton, Russell, Lawson, Alonso, Bortoleto, Hulkenberg en Esteban
Ocon punten te pakken.