Norris en Piastri profiteren optimaal van crash Verstappen met een-tweetje in Oostenrijk

Lando Norris heeft in de Grand Prix van Oostenrijk optimaal geprofiteerd van het vroege uitvallen van Max Verstappen. De McLaren-coureur versloeg zijn teamgenoot Oscar Piastri na een spannende race, waarin de twee McLarens nog bijna crashten in een rechtstreeks duel.
Ze hielden elkaar ternauwernood heel en uiteindelijk trok Norris dus aan het langste eind. De twee McLaren-coureurs lopen door dit resultaat verder uit op Verstappen in het wereldkampioenschap.
Crash Verstappen
De race van Verstappen zat er na drie bochten al op. De viervoudig wereldkampioen reed in de eerste ronde op de zesde plaats toen hij van de baan werd getikt door Kimi Antonelli, die de controle over zijn wagen was verloren.
Verstappen was na een teleurstellende kwalificatie vanaf de zevende plaats gestart en maakte al in de eerste bocht een positie goed. Hij trok meteen een klein gat op de coureurs achter hem, die bleven vechten om de zevende plaats.
Richting de derde bocht probeerde Antonelli de zevende plaats over te nemen met een late remactie, maar het 18-jarige talent verslikte zich compleet in zijn rempunt en schoot bruusk rechtdoor. Hij kreeg zijn auto niet op tijd gestopt en tikte nog net de achterkant van Verstappens Red Bull aan, die daardoor crashte. Beide coureurs konden hun weg niet vervolgen.
Het incident overvleugelde de sterke openingsronde van Piastri. De Australiër startte vanaf plek drie, maar ging meteen Charles Leclerc voorbij en kwam daardoor al vroeg in de race achter Norris. Nadat de gecrashte wagens van Verstappen en Antonelli opgeruimd waren gingen de twee McLaren-coureurs een prachtig duel aan.
Rondenlang zat Piastri strak achter zijn teamgenoot, tot hij in de elfde ronde de aanval inzette. Even stak hij Norris voorbij, maar de Brit counterde knap en ging op zijn beurt weer langs de kampioenschapsleider.
McLarens vechten met elkaar
In de twintigste ronde van de zeventig ging het bijna mis voor het duo. Piastri zette opnieuw de aanval in en remde laat voor een haakse bocht naar rechts, maar hij maakte een inschattingsfout en kwam niet naast Norris. Hij had echter wel veel meer snelheid naar de Brit tijdens het insturen, waardoor hij vol op de rem moest trappen om hem niet te raken.
Piastri zijn voorbanden blokkeerden, maar hij kreeg zijn wagen net op tijd gestopt. Millimeterwerk, maar beide wagens bleven heel. Hoe anders was dat in de vorige race in Canada. Toen waren de rollen omgedraaid en probeerde Norris Piastri in te halen, waarna Norris vol tegen Piastri aanreed en crashte.
McLaren wilde een herhaling van zetten voorkomen en haalde Norris direct de pits in. Piastri koos ervoor om lang door te rijden en met een alternatieve strategie later weer bij Norris te komen, met versere banden.
Piastri komt tekort
Althans, dat was het plan. Norris reed een hoog tempo en Piastri had de grootste moeite om het gat van zes seconden te dichten. Hij kwam mondjesmaat dichterbij en hield de druk op Norris, bij de tweede pitstopronde hoopte hij de aansluiting te maken.
Dat lukte niet, want waar Norris na zijn pitstop voor de achterblijvers Yuki Tsunoda en Franco Colapinto uitkwam, kwam Piastri een ronde later achter hen de baan op. De op een ronde gezette Colapinto had de Australiër niet gezien en reed hem van de baan, waardoor Piastri opnieuw tijd verloor.
In de slotrondes kwam Piastri tot anderhalve seconde, maar echt een vuist maken lukte niet. Norris hield vol en trok zo een felbevochten editie van de GP van Oostenrijk naar zich toe.

Top Headlines

Oudere Top Headlines