Crisis dreigt bij Red Bull na mislukte 'thuisrace' Verstappen
Voorafgaand aan de Grand Prix van Oostenrijk, de thuisrace van Red
Bull, was de sfeer hooggespannen. Het management, waaronder Helmut
Marko, gaf aan dat het een succes moest worden voor Max Verstappen.
Het team uit Milton Keynes nam een update aan de vloer mee en
hoopte zo McLaren het vuur aan de schenen te kunnen leggen.
Verstappen liep immers in tijdens de Grand Prix van Canada, een
race waarin McLaren eigenlijk voor het eerst niet zo sterk voor de
dag kwam. Nu moest het gebeuren. Het tegenovergestelde scenario
kwam uit. Verstappen en Red Bull kenden werkelijk waar een
rampweekend, met een mislukte kwalificatie als startpunt. Oké,
Verstappen had pech dat Pierre Gasly spinde en hij daarom op de
zevende plaats eindigde, maar de Nederlander gaf na afloop gelijk
aan dat het voor geen meter liep. De balans van de RB21 was ver te
zoeken en McLaren bleek veel te sterk. Lando Norris sloeg een gat
van een halve seconde naar de rest van het veld. En ook in de race
liep Verstappen meteen tegen pech aan. De regerend wereldkampioen
werd in bocht drie uit de race geramd door Kimi Antonelli, die zijn
achterremmen blokkeerde en hard de zijkant van Verstappen raakte.
Nul punten, dus, terwijl McLaren domineerde. Norris en Oscar
Piastri reden ongeveer vijftien seconden weg bij nummer drie
Charles Leclerc en vergrootten hun voorsprong in de WK-stand.
Verstappen kijkt nu tegen een achterstand van 61 punten aan. Ook
Yuki Tsunoda scoorde niet, waardoor Red Bull haar eigen achtertuin
met nul punten verlaat. Overstap? Het leidde tot sombere reacties
vanuit Marko en Christian Horner. Zij bestempelden de race
logischerwijs als 'verschrikkelijk' en 'een zwarte dag', maar op de
achtergrond dreigt nog veel meer te gaan spelen. Red Bull is al een
tijdje aan het afglijden en de vele beloofde updates voor
Verstappen halen tot nu toe weinig uit. Bij race vijf moest het gat
met McLaren gedicht zijn, wat niet gebeurde. En ook de beloofde
ommekeer in Barcelona (flexiwings) en Oostenrijk bleef uit. Op dat
vlak is het gemis van Adrian Newey toch wel voelbaar. Nu zijn input
er niet meer is, gaat het duidelijk minder goed bij het technische
team. De doorontwikkeling van de 2024-auto verliep stroef en ook
dit jaar zijn de verbeteringen schaars. Een vijfde wereldtitel
lijkt momenteel dan ook een illusie voor Verstappen. Hij maakt zich
er zelf niet zo druk om, alleen heeft hij de komende tijd niet
zomaar uitzicht op zeges en wereldtitels bij Red Bull. McLaren zal
heel 2025 te sterk blijven en Red Bull verschijnt volgend jaar voor
het eerst met een eigen motor aan de start. Een megaproject met
hoge verwachtingen, maar het gerucht gaat ook dat het team
achterloopt op bijvoorbeeld een grote fabrikant als Mercedes. Is
dat heel gek? Nee. Zorgt het voor meer rust bij Red Bull? Ook nee.
Want met welke basis ga je een sterke auto voor 2026 bouwen?
Langzaam begint de concurrentie namelijk een beetje haar kans te
ruiken om Verstappen te verleiden tot een overstap. Tot nu toe
wijst niets erop dat de Nederlander bij Red Bull wil en gaat
vertrekken, maar precies in Oostenrijk kwamen de geruchten rond
Mercedes weer op gang. George Russell stelde dat Toto Wolff met
Verstappen praat, iets wat de teambaas niet per se ontkende. En al
lukt het hem niet om Verstappen volgend jaar in de Mercedes te
krijgen, dan kan het misschien altijd nog richting 2027 of 2028.
Wolff vindt het nooit vervelend om Horner en Red Bull een beetje
van hun stuk te brengen. Van haar stuk is Red Bull ook door de
situatie rond de tweede rijder. Pierre Gasly, Alex Albon, Sergio
Perez en Liam Lawson gingen allemaal ten onder naast Verstappen en
ook Tsunoda komt er totaal niet aan te pas. Het heeft gevolgen voor
het constructeurskampioenschap én Verstappen, die niet op steun
vanuit de andere kant van de garage kan rekenen. Het kan een
oplossing zijn om voor een topcoureur te gaan, maar dan riskeer je
ook scenario's als bij McLaren. Daar zijn Norris en Piastri aan
elkaar gewaagd, met alle gevolgen van dien. Al met al dreigt er een
crisissfeer bij Red Bull. De titels zijn uit zicht, rond de motor
van 2026 hangen veel twijfels en de toekomst van Verstappen ligt
ook weer onder een vergrootglas. Het is aan Horner om de brandjes
snel te blussen, iets waar hij de afgelopen tijd wel vaker mee
bezig is geweest. Sinds begin 2024 is het simpelweg geen moment
rustig geweest bij het dominante team van weleer. De vraag is
wanneer het tij gekeerd gaat worden en of Red Bull in 2025 én 2026
nog kan overtuigen. Anders wordt het een vervelende periode.
Bull, was de sfeer hooggespannen. Het management, waaronder Helmut
Marko, gaf aan dat het een succes moest worden voor Max Verstappen.
Het team uit Milton Keynes nam een update aan de vloer mee en
hoopte zo McLaren het vuur aan de schenen te kunnen leggen.
Verstappen liep immers in tijdens de Grand Prix van Canada, een
race waarin McLaren eigenlijk voor het eerst niet zo sterk voor de
dag kwam. Nu moest het gebeuren. Het tegenovergestelde scenario
kwam uit. Verstappen en Red Bull kenden werkelijk waar een
rampweekend, met een mislukte kwalificatie als startpunt. Oké,
Verstappen had pech dat Pierre Gasly spinde en hij daarom op de
zevende plaats eindigde, maar de Nederlander gaf na afloop gelijk
aan dat het voor geen meter liep. De balans van de RB21 was ver te
zoeken en McLaren bleek veel te sterk. Lando Norris sloeg een gat
van een halve seconde naar de rest van het veld. En ook in de race
liep Verstappen meteen tegen pech aan. De regerend wereldkampioen
werd in bocht drie uit de race geramd door Kimi Antonelli, die zijn
achterremmen blokkeerde en hard de zijkant van Verstappen raakte.
Nul punten, dus, terwijl McLaren domineerde. Norris en Oscar
Piastri reden ongeveer vijftien seconden weg bij nummer drie
Charles Leclerc en vergrootten hun voorsprong in de WK-stand.
Verstappen kijkt nu tegen een achterstand van 61 punten aan. Ook
Yuki Tsunoda scoorde niet, waardoor Red Bull haar eigen achtertuin
met nul punten verlaat. Overstap? Het leidde tot sombere reacties
vanuit Marko en Christian Horner. Zij bestempelden de race
logischerwijs als 'verschrikkelijk' en 'een zwarte dag', maar op de
achtergrond dreigt nog veel meer te gaan spelen. Red Bull is al een
tijdje aan het afglijden en de vele beloofde updates voor
Verstappen halen tot nu toe weinig uit. Bij race vijf moest het gat
met McLaren gedicht zijn, wat niet gebeurde. En ook de beloofde
ommekeer in Barcelona (flexiwings) en Oostenrijk bleef uit. Op dat
vlak is het gemis van Adrian Newey toch wel voelbaar. Nu zijn input
er niet meer is, gaat het duidelijk minder goed bij het technische
team. De doorontwikkeling van de 2024-auto verliep stroef en ook
dit jaar zijn de verbeteringen schaars. Een vijfde wereldtitel
lijkt momenteel dan ook een illusie voor Verstappen. Hij maakt zich
er zelf niet zo druk om, alleen heeft hij de komende tijd niet
zomaar uitzicht op zeges en wereldtitels bij Red Bull. McLaren zal
heel 2025 te sterk blijven en Red Bull verschijnt volgend jaar voor
het eerst met een eigen motor aan de start. Een megaproject met
hoge verwachtingen, maar het gerucht gaat ook dat het team
achterloopt op bijvoorbeeld een grote fabrikant als Mercedes. Is
dat heel gek? Nee. Zorgt het voor meer rust bij Red Bull? Ook nee.
Want met welke basis ga je een sterke auto voor 2026 bouwen?
Langzaam begint de concurrentie namelijk een beetje haar kans te
ruiken om Verstappen te verleiden tot een overstap. Tot nu toe
wijst niets erop dat de Nederlander bij Red Bull wil en gaat
vertrekken, maar precies in Oostenrijk kwamen de geruchten rond
Mercedes weer op gang. George Russell stelde dat Toto Wolff met
Verstappen praat, iets wat de teambaas niet per se ontkende. En al
lukt het hem niet om Verstappen volgend jaar in de Mercedes te
krijgen, dan kan het misschien altijd nog richting 2027 of 2028.
Wolff vindt het nooit vervelend om Horner en Red Bull een beetje
van hun stuk te brengen. Van haar stuk is Red Bull ook door de
situatie rond de tweede rijder. Pierre Gasly, Alex Albon, Sergio
Perez en Liam Lawson gingen allemaal ten onder naast Verstappen en
ook Tsunoda komt er totaal niet aan te pas. Het heeft gevolgen voor
het constructeurskampioenschap én Verstappen, die niet op steun
vanuit de andere kant van de garage kan rekenen. Het kan een
oplossing zijn om voor een topcoureur te gaan, maar dan riskeer je
ook scenario's als bij McLaren. Daar zijn Norris en Piastri aan
elkaar gewaagd, met alle gevolgen van dien. Al met al dreigt er een
crisissfeer bij Red Bull. De titels zijn uit zicht, rond de motor
van 2026 hangen veel twijfels en de toekomst van Verstappen ligt
ook weer onder een vergrootglas. Het is aan Horner om de brandjes
snel te blussen, iets waar hij de afgelopen tijd wel vaker mee
bezig is geweest. Sinds begin 2024 is het simpelweg geen moment
rustig geweest bij het dominante team van weleer. De vraag is
wanneer het tij gekeerd gaat worden en of Red Bull in 2025 én 2026
nog kan overtuigen. Anders wordt het een vervelende periode.