Red Bull krijgt belangrijk steuntje in de rug

Het is niet het meest zichtbare element van de sport, maar de
Formule 1 heeft achter de schermen een bepaald mechanisme ingebouwd
om teams in de achterhoede een kans te geven een stapje vooruit te
zetten. Het heet de Aerodynamic Testing Regulations (ATR), en het
bepaalt hoeveel tijd alle teams toegewezen krijgen in de
windtunnel. Hoe hoger je staat in het constructeurskampioenschap,
hoe minder tijd je krijgt in de windtunnel.  De nieuwe periode van
de ATR is inmiddels ingegaan. Het meetpunt lag vlak voor de Grand
Prix van Oostenrijk, dus de constructeursstand van dat moment is
meegenomen. De vorige keer dat er gemeten werd, was in de
winterstop. Dat betekent dus dat de verdeling van de uren aangepast
is ten opzichte van die meting. En Red Bull is een van de
'winnaars' van die herverdeling. Red Bull sloot vorig jaar namelijk
af als derde in het kampioenschap. Inmiddels lijkt dat een verre
droom: Red Bull staat vierde met een achterstand van 47 punten op
Ferrari en Mercedes. Ook op het moment van meten stond het team ook
al vierde, en dus krijgt Red Bull het komende halfjaar zestien
extra uren in de windtunnel. Dat is natuurlijk voor dit jaar
prettig, maar al helemaal met het oog op volgend jaar is dat een
flinke bonus. Red Bull kan daardoor zestien uur extra - en in
totaal 48 uur meer dan McLaren - testen met de auto van volgend
jaar, wanneer er een volledig nieuw reglement ingaat. Red Bull is
niet het enige team dat hier voordeel van heeft. Alpine en Aston
Martin zijn in de eerste helft van dit jaar flink teruggevallen ten
opzichte van de vorige meting. Aston Martin sloot 2024 af als de
nummer vijf in het kampioenschap, met Alpine daar direct achter.
Tegenwoordig staat Aston Martin achtste en Alpine laatste. Dat
betekent dat Aston Martin de komende zes maanden 48 uren meer te
besteden heeft, en Alpine maar liefst 64 uren meer.  Aan de andere
kant van de vergelijking zitten Williams en Mercedes. Williams is
vier plekken gestegen in het kampioenschap en heeft dus 64 uren
minder dan de eerste helft van het jaar. Mercedes is twee plaatsen
opgeklommen en moet dus 32 uren inleveren. Het enige team dat
gelijk is gebleven, is McLaren.

Top Headlines

Oudere Top Headlines