Hezemans met stomheid geslagen door Red Bull: "Daar zit echt iets compleet fout"
"Heel eerlijk gezegd denk ik dat niemand echt weet hoe het er
volgend jaar uit gaat zien en Max denk ik ook niet," opent Hezemans
zijn analyse in de nieuwste aflevering van de
RacingNews365-podcast. Hij wijst op de wisselvallige prestaties van
Mercedes, dat weliswaar won in Canada, maar in Oostenrijk op 62
seconden achterstand over de streep kwam. "Mercedes is een beetje
hetzelfde als Red Bull, dat team is ook al een jaartje of twee aan
het zoeken naar een constante en gewoon betere auto." Hezemans ziet
vooral potentie bij McLaren, een optie die niet vaak genoemd wordt:
"Er zitten gewoon echt heel veel goede mensen bij McLaren op dit
moment. Dus ik denk toch dat McLaren een betere auto gaat maken dan
Mercedes. En die motoren... Het is niet zo dat Mercedes een veel
betere motor heeft dan McLaren (als klant, red.). Die motoren zijn
bijna allemaal hetzelfde. Er zit misschien een procentje verschil
in." Maar... Lando Norris en Oscar Piastri dan? Dit zitten toch
rotsvast in dat team? "Denk jij dat dat helemaal goed blijft gaan
tussen die twee? Nu lijkt het allemaal rozengeur en maneschijn,
maar die gaan links en rechts ook wat ellende met elkaar krijgen.
En Verstappen heeft de luxe dat iedereen hem wil, dat hij kan
kiezen." Formule 1-kenner Ruud Dimmers wijst inhakend op de
onzekerheden rond Red Bulls eigen motorproject: "Je hebt volgend
jaar wel dat je die Red Bull Powertrains-motor hebt. De eerste
motor van eigen makelij. Er is niemand die verwacht dat ze meteen
een dijk van een motor neer gaan zetten." "Nee, dat verwacht ik ook
niet," beaamt Hezemans, die vervolgt over Verstappens
contractsituatie. Want moet hij dan bij een ander team de nieuwe
verhoudingen aankijken? "Je gaat ook geen contract opstellen voor
één jaar. Dat ga je niet doen." En de situatie aankijken kan dus
ook bij Red Bull. "Dit kán gewoon niet" Maar bij Red Bull is de
stijgende lijn echter ver te zoeken. Dat concluderen de heren
vooral aan de hand van de tweede Red Bull-coureur, nu en in het
verleden. Dimmers neemt daarbij het woord 'ondergrens' in de mond:
"Het gaat mij ook om de ondergrens, die wordt gevormd door je
tweede rijder. Het hele seizoen heeft de tweede Red Bull zeven
punten gepakt in elf wedstrijden." "Je kan er omheen draaien,"
concludeert Hezemans, "Maar eigenlijk is dat heel slecht. Hoe kan
je een auto bouwen waar geen enkele tweede rijder mee kan rijden?
Met al die resources van het team... met al dat geld, met al die
verschrikkelijk knappe intelligente mensen, die het niet voor
elkaar krijgen om een auto te bouwen waar iemand gewoon fatsoenlijk
mee kan rijden." Hezemans trekt een parallel met het bedrijfsleven,
waar het niet voor kan én mag komen dat een bepaalde situatie zó
lang blijft sudderen: "Daar zit wel echt iets compleet fout. Als
het een bedrijf was geweest, had dit zo niet door kunnen gaan. Dan
begin je als eigenaar op enig moment heel hard op tafel te slaan.
Dit kán niet, de verschillen zijn te groot." Natuurlijk komen er
nog updates voor de RB21, maar Hezemans en Dimmers zijn eensgezind
als ze stellen dat het gat, dat wordt ingeschat op minimaal een
halve seconde, daarmee nooit en te nimmer gedicht kan worden. En
dus volgt, te midden van al die onzekerheden, de enige conclusie
die nu getrokken kan worden: "Verstappen heeft een contract met Red
Bull en hij zal goed verdienen daar, maar het is evengoed heel,
heel, heel, heel, héél moeilijk."
volgend jaar uit gaat zien en Max denk ik ook niet," opent Hezemans
zijn analyse in de nieuwste aflevering van de
RacingNews365-podcast. Hij wijst op de wisselvallige prestaties van
Mercedes, dat weliswaar won in Canada, maar in Oostenrijk op 62
seconden achterstand over de streep kwam. "Mercedes is een beetje
hetzelfde als Red Bull, dat team is ook al een jaartje of twee aan
het zoeken naar een constante en gewoon betere auto." Hezemans ziet
vooral potentie bij McLaren, een optie die niet vaak genoemd wordt:
"Er zitten gewoon echt heel veel goede mensen bij McLaren op dit
moment. Dus ik denk toch dat McLaren een betere auto gaat maken dan
Mercedes. En die motoren... Het is niet zo dat Mercedes een veel
betere motor heeft dan McLaren (als klant, red.). Die motoren zijn
bijna allemaal hetzelfde. Er zit misschien een procentje verschil
in." Maar... Lando Norris en Oscar Piastri dan? Dit zitten toch
rotsvast in dat team? "Denk jij dat dat helemaal goed blijft gaan
tussen die twee? Nu lijkt het allemaal rozengeur en maneschijn,
maar die gaan links en rechts ook wat ellende met elkaar krijgen.
En Verstappen heeft de luxe dat iedereen hem wil, dat hij kan
kiezen." Formule 1-kenner Ruud Dimmers wijst inhakend op de
onzekerheden rond Red Bulls eigen motorproject: "Je hebt volgend
jaar wel dat je die Red Bull Powertrains-motor hebt. De eerste
motor van eigen makelij. Er is niemand die verwacht dat ze meteen
een dijk van een motor neer gaan zetten." "Nee, dat verwacht ik ook
niet," beaamt Hezemans, die vervolgt over Verstappens
contractsituatie. Want moet hij dan bij een ander team de nieuwe
verhoudingen aankijken? "Je gaat ook geen contract opstellen voor
één jaar. Dat ga je niet doen." En de situatie aankijken kan dus
ook bij Red Bull. "Dit kán gewoon niet" Maar bij Red Bull is de
stijgende lijn echter ver te zoeken. Dat concluderen de heren
vooral aan de hand van de tweede Red Bull-coureur, nu en in het
verleden. Dimmers neemt daarbij het woord 'ondergrens' in de mond:
"Het gaat mij ook om de ondergrens, die wordt gevormd door je
tweede rijder. Het hele seizoen heeft de tweede Red Bull zeven
punten gepakt in elf wedstrijden." "Je kan er omheen draaien,"
concludeert Hezemans, "Maar eigenlijk is dat heel slecht. Hoe kan
je een auto bouwen waar geen enkele tweede rijder mee kan rijden?
Met al die resources van het team... met al dat geld, met al die
verschrikkelijk knappe intelligente mensen, die het niet voor
elkaar krijgen om een auto te bouwen waar iemand gewoon fatsoenlijk
mee kan rijden." Hezemans trekt een parallel met het bedrijfsleven,
waar het niet voor kan én mag komen dat een bepaalde situatie zó
lang blijft sudderen: "Daar zit wel echt iets compleet fout. Als
het een bedrijf was geweest, had dit zo niet door kunnen gaan. Dan
begin je als eigenaar op enig moment heel hard op tafel te slaan.
Dit kán niet, de verschillen zijn te groot." Natuurlijk komen er
nog updates voor de RB21, maar Hezemans en Dimmers zijn eensgezind
als ze stellen dat het gat, dat wordt ingeschat op minimaal een
halve seconde, daarmee nooit en te nimmer gedicht kan worden. En
dus volgt, te midden van al die onzekerheden, de enige conclusie
die nu getrokken kan worden: "Verstappen heeft een contract met Red
Bull en hij zal goed verdienen daar, maar het is evengoed heel,
heel, heel, heel, héél moeilijk."