McLaren hint op einde ontwikkeling auto Norris en Piastri
Updates, het blijft een sleutelwoord in de Formule 1. Teams
proberen gedurende een jaar hun auto verder te ontwikkelen om de
kans op succes te vergroten. In 2025 loopt dat allemaal net een
beetje anders, omdat de reglementen volgend jaar flink op de schop
gaan. Binnen de budget cap en restricties voor de windtunnel moet
je ook een gloednieuwe auto bouwen. Daarom naderen we langzaam het
punt waarop teams de ontwikkeling van de huidige auto laten varen.
Neil Houldey, de technisch directeur voor engineering bij McLaren,
hint ook op een einde aan updates voor Lando Norris en Oscar
Piastri. "Nu komt het echt neer op de afstelling van de auto",
vertelt Houldey tegenover onder meer RacingNews365. "Daarom hebben
we ook onderdelen of opties aan de auto toegevoegd. Er zijn opties
voor de afstelling die worden gebruikt, afhankelijk van het circuit
en de coureur. We zijn echter voorbij het punt waarop grote
upgrades het verschil maken. Nu bieden we simpelweg opties.
Verschillende circuits zullen tot verschillende prestaties leiden
en wij hopen dat (optimale performance red.) te kunnen gebruiken in
de nabije toekomst, in plaats van grotere upgrades te
introduceren." McLaren introduceerde recent wel een nieuwe
ophanging. Volgens Houldey was er een logische reden voor het feit
dat het team dat onderdeel niet overal gebruikte. "Er waren een
paar kleine minpunten, waardoor we het onderdeel niet gelijk wilden
introduceren aan het begin van het jaar. Door eerder in het seizoen
te beginnen, kregen we het vertrouwen dat het nu geen probleem zou
zijn. Daarom konden we de wijziging doorvoeren zonder echt bang te
zijn dat we slechter zouden worden. Het zou juist beter moeten
worden." Zo gaat McLaren wel vaker te werk, claimt Houldey. "Overal
proberen we de beste optie te vinden in een aantal verschillende
scenario's. Dat gold ook voor de ophanging, waar we ons op één
gebied zorgen over maakten. We kwamen erachter dat dat tijdens het
seizoen geen probleem zou zijn. Je bent gewoon bezig met het
afwegen van zaken om de optimale performance te vinden. In het
geval van Lando denken we dat we dat nu gevonden hebben."
proberen gedurende een jaar hun auto verder te ontwikkelen om de
kans op succes te vergroten. In 2025 loopt dat allemaal net een
beetje anders, omdat de reglementen volgend jaar flink op de schop
gaan. Binnen de budget cap en restricties voor de windtunnel moet
je ook een gloednieuwe auto bouwen. Daarom naderen we langzaam het
punt waarop teams de ontwikkeling van de huidige auto laten varen.
Neil Houldey, de technisch directeur voor engineering bij McLaren,
hint ook op een einde aan updates voor Lando Norris en Oscar
Piastri. "Nu komt het echt neer op de afstelling van de auto",
vertelt Houldey tegenover onder meer RacingNews365. "Daarom hebben
we ook onderdelen of opties aan de auto toegevoegd. Er zijn opties
voor de afstelling die worden gebruikt, afhankelijk van het circuit
en de coureur. We zijn echter voorbij het punt waarop grote
upgrades het verschil maken. Nu bieden we simpelweg opties.
Verschillende circuits zullen tot verschillende prestaties leiden
en wij hopen dat (optimale performance red.) te kunnen gebruiken in
de nabije toekomst, in plaats van grotere upgrades te
introduceren." McLaren introduceerde recent wel een nieuwe
ophanging. Volgens Houldey was er een logische reden voor het feit
dat het team dat onderdeel niet overal gebruikte. "Er waren een
paar kleine minpunten, waardoor we het onderdeel niet gelijk wilden
introduceren aan het begin van het jaar. Door eerder in het seizoen
te beginnen, kregen we het vertrouwen dat het nu geen probleem zou
zijn. Daarom konden we de wijziging doorvoeren zonder echt bang te
zijn dat we slechter zouden worden. Het zou juist beter moeten
worden." Zo gaat McLaren wel vaker te werk, claimt Houldey. "Overal
proberen we de beste optie te vinden in een aantal verschillende
scenario's. Dat gold ook voor de ophanging, waar we ons op één
gebied zorgen over maakten. We kwamen erachter dat dat tijdens het
seizoen geen probleem zou zijn. Je bent gewoon bezig met het
afwegen van zaken om de optimale performance te vinden. In het
geval van Lando denken we dat we dat nu gevonden hebben."