Hezemans wijst grootste Red Bull-probleem aan: "Als een hond op een marmeren vloer!"

Red Bull Racing was de afgelopen jaren hét te kloppen team binnen
de Formule 1, maar van die status is inmiddels niets meer over.
McLaren heeft de favorietenrol overgenomen en is dit seizoen
ijzersterk, terwijl Red Bull zo goed en zo kwaad als het gaat het
gat probeert te dichten. Tot dusver waren de pogingen van de
Oostenrijkse renstal echter nog geen succes, want het gat schommelt
nog altijd rond een halve seconde per ronde verlies ten opzichte
van de Britse concurrent.  En tot overmaat van ramp lijken ook de
upgrades niet te werken, ondanks de optimistische uitspraken van
adviseur Helmut Marko. Dat is althans de conclusie die Formule
1-kenner Ruud Dimmers trekt in de nieuwste aflevering van de
RacingNews365-podcast. "Helmut Marko moet de boel natuurlijk een
beetje proberen te verkopen, die moet ervoor zorgen dat mensen
vertrouwen houden en weet ik het. De Imola-upgrade, nou, die zou
geweldig worden. Maar vervolgens, welke grote upgrade hebben we
gezien? Het was helemaal geen grote upgrade! Toen was het Spanje,
waar de (flexibele) voorvleugels van McLaren eraf zouden gaan.
'Nou, dan gaat het gebeuren, dan begint ons seizoen'." "Maar ik
weet niet wat ze bij Red Bull echt aan verwachtingen hadden, maar
als je puur kijkt naar de prestaties van de afgelopen races, wordt
het er niet beter op. En ik denk dat de berusting dat Max geen
wereldkampioen wordt er bij hem ook al wel een tijdje is. McLaren
kan in theorie alle races winnen die er nog zijn, zo goed is die
auto. Als een ander wint, heeft McLaren het vaak gewoon niet goed
voor elkaar. Maar wat moeten we nog verwachten van Red Bull? Er
komt nog steeds een nieuwe vloer in Silverstone, dat moet dan weer
de ommekeer zijn. Maar je gaat geen halve seconde goedmaken. Dat
kan niet, dat is een utopie." Ook Mike Hezemans sluit zich aan bij
het oordeel van Dimmers: een gat van een halve seconde dichtrijden
is simpelweg onrealistisch. "Nee, dat geloof ik ook niet. En het is
ook zo, dat zei ik eerder ook al... Als je Max in die McLaren zet,
wint hij wel gewoon weer vijftien races. Of achttien, daar zijn we
het denk ik wel over eens. Dus om die auto rond één man te bouwen,
is inderdaad een beetje onzinnig. Je kijkt gewoon naar de maximale
downforce en de minimale drag, en dan heb je nog de motor en
mechanische grip om mee te spelen. Maar daar houdt het wel een
beetje op. Maar alles bij elkaar is gewoon een heel complex verhaal
in de Formule 1."  Hezemans ziet namelijk één groot probleem bij
Red Bull. "Alleen is het niet zo dat je een auto volledig om Max
heen bouwt. Ja, hij wil inderdaad meer voorkant dan achterkant,
maar als je de laatste tijd kijkt... Het grootste probleem dat ik
zie, gewoon met mijn ogen, is dat hij bij het aanremmen de hele
tijd om komt. Dan kan hij ook niet op het gas. Er is gewoon geen
bite . Dat is moeilijk uit te leggen, maar als coureur voel je
dat." "Net alsof je je hond over een marmeren vloer laat lopen,
heel hard rennend, in plaats van over het tapijt. Op tapijt heeft
een hond grip met zijn nagels, maar op een marmeren vloer... En Max
zit op de marmeren vloer, zo voelt het een beetje. Dat is gewoon
echt jammer." 

Top Headlines

Oudere Top Headlines