De hardnekkige valkuil van McLaren: laat Norris en Piastri eens met rust

"I need more pace, please help." Was getekend: Lando Norris in de
slotfase van de Grand Prix van Oostenrijk. De Brit moest alle
zeilen bijzetten om teamgenoot Oscar Piastri van zich af te houden,
maar slaagde uiteindelijk in die opzet. Missie geslaagd voor
Norris, die terugsloeg na het debacle in Canada en nog maar
vijftien punten achter Piastri staat in de WK-stand. Game on . Ik
verbaasde me tijdens de race in Oostenrijk echter enorm over het
radioverkeer tussen de coureurs en de pitmuur van McLaren, zeker in
vergelijking met andere topcoureurs als Max Verstappen en Lewis
Hamilton. Waar zij van korte radioberichten houden, blijft McLaren
haar coureurs zeer gedetailleerde vragen stellen. Zo kreeg Piastri
na de eerste pitstop van Norris allerlei vragen over wat hij liever
had qua strategie, inclusief termen als delta die voorbijkwamen. En
dat terwijl hij snel mogelijk probeert te racen om Norris te
verslaan. Het is geen verbazing die alleen gebaseerd is op de
afgelopen race. McLaren staat er al langer om bekend dat ze
coureurs knopen laten doorhakken, ook tijdens de race. En
natuurlijk kan je zeggen dat het een goed idee is om de coureur het
initiatief te laten nemen, maar ik heb het gevoel dat het momenteel
juist averechts werkt. De afgelopen weken ging het bijvoorbeeld
veelvuldig over de mentale gezondheid van Norris, die na een reeks
fouten down en vertwijfeld voor de camera's verscheen.  Ik kan me
niet aan de indruk onttrekken dat allerlei instructies en vragen
tijdens de race de twijfels van met name Norris juist voeden. Het
bovenstaande radiobericht komt niet zomaar uit de lucht vallen:
Norris heeft zijn engineer echt nodig om de zege binnen te halen.
De Brit krijgt tijdens races immers ook allerlei cryptische
berichten over mogelijke verbeteringen in bepaalde bochten te
horen. Soms snapt de buitenwereld niet eens waar het over gaat. En
of dat nu een afspraak en chemie tussen de coureur en engineer is
of niet, het voelt niet natuurlijk aan. Neem Verstappen en engineer
Gianpiero Lambiase, zij weten precies wat ze aan elkaar hebben.
Korte en heldere berichten zijn vaak al genoeg. Nu is Norris in de
verste verte niet met Verstappen te vergelijken, maar het laat
simpelweg zien dat McLaren nog veel stappen kan zetten in
communicatie. En dat lijkt onnodig, zeker als je als engineer Will
Joseph al vanaf 2019 met Norris samenwerkt. Mijn advies aan McLaren
zou dan ook zijn om Norris en Piastri eens meer met rust te laten.
Veel en gedetailleerd communiceren is leuk, maar het toont ook een
bepaalde zwakte. Was het terecht dat McLaren Piastri terugfloot na
zijn mislukte move op Norris in bocht vier? Ja, maar bespreek dat
binnenskamers in een debrief. Nu voelde Piastri na de race
ongetwijfeld aan dat hij direct zijn excuses moest aanbieden op de
radio. Het leidt tot complimenten vanuit McLaren, maar komt op mij
totaal verkeerd over. Kijk eens goed naar hoe concurrenten,
bijvoorbeeld Red Bull, het aanpakken. Zij laten zien hoe het óók
kan.

Top Headlines

Oudere Top Headlines