Verstappen worstelt en komt boven met vernieuwde updates Red Bull

Na alle geruchten rond Max Verstappen en Mercedes was het vrijdag
weer tijd om te racen op het circuit van Silverstone. Verstappen
kwam in actie met een aangepaste vloer, een van de laatste grote
updates vanuit Red Bull voor dit seizoen. Soepel leek dat echter
niet te gaan, getuige de tiende en vijfde tijd in de beide
trainingen. Verstappen moest in de representatieve tweede
oefensessie zelfs een halve seconde toegeven op Lando Norris. De
frustratie liep dan ook zichtbaar op bij Verstappen, die meermaals
zijn handen van het stuur haalde en ook op de boordradio liet
blijken wat hij ervan vond. Van 'ongelofelijk' tot 'het is maar
beter dat mijn radio slecht te horen is', alles kwam voorbij. En
zijn reactie na afloop gaf ook niet zoveel hoop. Verstappen zei het
volgende: "Onze auto lijkt vrij gevoelig voor de wind. Over het
algemeen een matige dag, lastig. We komen snelheid tekort en gaan
wat dingen bekijken om dat te verbeteren." Verstappen doelt dan dus
met name op de snelheid in korte runs op softs. Dat zag er absoluut
niet goed uit, met name in de tweede sector. Onderstuur nekt de
viervoudig wereldkampioen, waardoor hij volgens Helmut Marko ten
opzichte van Norris en Charles Leclerc in bocht zes en zeven alleen
al drie tienden verliest. Op de onboards was ook te zien dat
Verstappen veel meer moest sturen om zijn Red Bull door de bochten
te krijgen. Ook bocht dertien en vijftien zien er heel slecht uit.
Daar staat wel tegenover dat de RB21 vooral sterker lijkt als de
snelheid omhoog gaat. Verstappen reed ook met een andere
achtervleugel dan Yuki Tsunoda, die op de vijftiende plaats
eindigde in de tweede training. De 27-jarige Verstappen testte zo
hoe de auto aanvoelde met iets minder downforce, zonder succes in
de korte run. Het gat bleef veel te groot, ook al kwam dat stiekem
maar door een paar bochten. Bekijk de data van de korte runs in de
tweede vrije training hieronder. De tekst gaat daarna verder.
Lichtpuntje En toch is er een belangrijk lichtpuntje voor
Verstappen en Red Bull. In de longruns was de coureur namelijk
verrassend genoeg de snelste van allemaal. Natuurlijk hoort daar
altijd de kanttekening bij dat het onduidelijk is hoeveel brandstof
de verschillende coureurs bij zich hebben, maar het zag er vrij
goed uit. Verstappen is constant op de mediums en bleek gemiddeld
één tot twee tienden sneller dan Leclerc en de McLarens. Hij
worstelde, maar kwam toch boven. Het biedt hoop, vooral omdat de
temperaturen gedurende het weekend verder naar beneden gaan. De
kracht van McLaren zit met name in de warme omstandigheden, omdat
zij de banden dan beter onder controle houden. Wanneer die factor
een minder grote rol speelt, zoals bijvoorbeeld ook het geval was
in Imola, heeft de concurrentie een kans. Als Verstappen en Red
Bull de problemen met onderstuur verhelpen, lijkt er dus wel een
goed resultaat in te zitten. En ook Ferrari zat er aardig bij. Wel
is het cruciaal dat de problemen met onderstuur verdwijnen bij Red
Bull. Silverstone bevat een aantal lange doordraaiers, waardoor te
veel onderstuur absoluut gevolgen gaat hebben voor Verstappen.
Wanneer de balans van de auto niet op orde is, takelen de banden
ook sneller af over een raceafstand. Red Bull heeft daar al vaker
last van gehad, ook als de temperaturen geen rol speelden. De Grand
Prix van Canada was daar een goed voorbeeld van. Verstappen
eindigde weliswaar op de tweede plaats, maar had met veel brandstof
veel moeite om het Pirelli-rubber in leven te houden. Verstappen en
Red Bull hebben dan ook nog wat huiswerk te verrichten. Over één
ronde is de snelheid er niet en onderstuur kan nog steeds een
stempel op de race drukken. Maar er is een sprankje hoop, dat dan
weer wel. En vergeet ook niet dat Red Bull vaak een grote stap zet
tussen vrijdag en zaterdag. Wie weet wat er dan mogelijk is voor
Verstappen. Bekijk de data van de longruns hieronder!

Top Headlines

Oudere Top Headlines