FIA verklaart forse gridstraf Bearman

Het was chaos troef aan het einde van de derde vrije training op
Silverstone. Gabriel Bortoleto veroorzaakte een rode vlag, waarna
iedereen de pits opzocht. Haas-coureur Oliver Bearman deed dat
echter op een zeer snelle manier. Bovendien crashte hij bij het
ingaan van de pitstraat. Omdat hij zich niet hield aan de
richtlijnen rond de rode vlag, moest hij zich melden bij de
stewards. Die hadden een forse straf in huis voor de Brit: een
gridstraf van tien posities. Ze verklaren hoe ze tot deze straf
zijn gekomen. "Auto 87 had geremd voor de rode vlag en toen hij
bocht 15 naderde, versnelde hij aanzienlijk naar een snelheid op
race pace. Hij reed met 260 kilometer per uur de inrit van de
pitstraat in. Hij verloor de controle over de auto en crashte tegen
de vangrails." Dan halen de stewards artikel 37.6 (a) van de
Formula One Sporting Regulations en artikel 2.5.4.1 (b) van
Appendix H van de International Sporting Code erbij. Daarin staat
dat als er een rode vlag wordt getoond, dat 'alle auto's
onmiddellijk snelheid moeten minderen en langzaam terug moeten
rijden naar de pitstraat'. Dan vervolgen de stewards hun verhaal.
"Het lijdt geen twijfel dat de bestuurder van wagen 87 niet
langzaam terugreed naar de pitstraat, toen hij gas gaf om te
simuleren dat hij de inrit van de pitstraat inreed onder
raceomstandigheden. Sterker nog, we keken naar een eerdere in-lap
onder normale raceomstandigheden. We ontdekten dat hij in deze
ronde, onder een rode vlag, sneller was." "Tot overmaat van ramp
verloor hij de controle over de auto en crashte op snelheid tegen
de vangrails. De coureur vertelde ons dat hij het feit dat zijn
remmen niet warm waren verkeerd had ingeschat, omdat de ronde
langzaam werd afgelegd vanwege de rode vlag. Hoewel dit een factor
kan zijn geweest die bijdroeg aan de crash, beschouwden we dit niet
als een verzachtende omstandigheid." Daarom zijn de stewards,
volgens de strafrichtlijnen, tot de zware straf gekomen. Bearman
wordt voor de Grand Prix van Groot-Brittannië tien plaatsen naar
achteren gezet en krijgt ook nog eens vier strafpunten op zijn
licentie. Daardoor komt hij op acht strafpunten te staan. Als hij
nog eens vier strafpunten pakt, dan moet hij een race aan de kant
zitten.

Top Headlines

Oudere Top Headlines