Zo zorgden Verstappen en Red Bull voor een daverende sensatie
Na de vrijdag op Silverstone gaf niemand een stuiver voor Max
Verstappen en Red Bull. Oké, de longruns zagen er misschien
veelbelovend uit, maar op de softs kwam de Nederlander maar liefst
een halve seconde tekort. Het leidde ertoe dat Verstappen voor de
kwalificatie zijn eigen team tegensprak. Leuk, een sterke longrun,
maar het gevoel in de auto was gewoon niet goed. Een sterk
resultaat leek dan ook onmogelijk. Een paar uur na dat interview
bij Viaplay greep Verstappen op zeer knappe wijze poleposition. De
27-jarige wereldkampioen perste er op het moment suprême een
perfect rondje uit en zag zijn naaste concurrenten de fout ingaan.
Lando Norris, Oscar Piastri en Lewis Hamilton kenden allemaal geen
optimale chicane richting start/finish en konden poleposition
vergeten. Verstappen flikte 't toch weer. De sleutel tot het succes
op de zaterdag? Een cruciale setup-wijziging van Red Bull. Het team
besloot om Verstappen met minder downforce op pad te sturen, in de
hoop dat de kracht van de RB21 tot uiting zou komen. Die missie
slaagde, waardoor Red Bull wéér liet zien hoe goed stappen kunnen
zetten gedurende een Grand Prix-weekend. Uit de data blijkt dat de
keuze van Verstappen en Red Bull perfect uitpakte. In de vrije
trainingen stond Verstappen in haast geen enkel statistiekje
bovenaan, maar nog geen 24 uur later is het blauwe lijntje
veelvuldig te zien. Qua track dominance maakt Verstappen het
verschil op de snelle stukken, mede door zijn hogere topsnelheid
(maximaal 324 kilometer per uur). Alleen in de langzame bochten is
de McLaren duidelijk sneller. Verstappen ging bijvoorbeeld ook met
meer dan 300 kilometer per uur door Copse Corner. Een opvallend
detail is bocht 15, toch geen langzame bocht. Verstappen gaat daar
met veel minder snelheid doorheen dan de McLarens, om wel met min
of meer dezelfde 'topsnelheid' bij de chicane te arriveren. De
viervoudig wereldkampioen verloor daar naar eigen zeggen wat tijd,
omdat hij weinig risico's nam. Het verschil was al gemaakt in de
eerste en tweede sector. En zo zorgden Verstappen en Red Bull weer
voor een daverende sensatie. De keuze voor de afstelling moet
overigens ook gaan helpen in race, áls het maar droog blijft. Voor
McLaren zal het een stuk lastiger zijn om Verstappen te passeren
wegens zijn topsnelheid. Natuurlijk blijft de bandenslijtage een
groot vraagteken, maar in principe zouden Verstappen en Red Bull
dat binnen de perken moeten kunnen houden door de lagere
temperaturen. Regen is wel uit den boze, want dan kan minder
downforce ook een achilleshiel worden. Eén ding blijft in ieder
geval zeker: we kunnen naar een nieuw gevecht tussen Verstappen en
McLaren uitkijken! En reken maar dat Verstappen de zege wil pakken.
Bekijk hieronder de data van de kwalificatie!
Verstappen en Red Bull. Oké, de longruns zagen er misschien
veelbelovend uit, maar op de softs kwam de Nederlander maar liefst
een halve seconde tekort. Het leidde ertoe dat Verstappen voor de
kwalificatie zijn eigen team tegensprak. Leuk, een sterke longrun,
maar het gevoel in de auto was gewoon niet goed. Een sterk
resultaat leek dan ook onmogelijk. Een paar uur na dat interview
bij Viaplay greep Verstappen op zeer knappe wijze poleposition. De
27-jarige wereldkampioen perste er op het moment suprême een
perfect rondje uit en zag zijn naaste concurrenten de fout ingaan.
Lando Norris, Oscar Piastri en Lewis Hamilton kenden allemaal geen
optimale chicane richting start/finish en konden poleposition
vergeten. Verstappen flikte 't toch weer. De sleutel tot het succes
op de zaterdag? Een cruciale setup-wijziging van Red Bull. Het team
besloot om Verstappen met minder downforce op pad te sturen, in de
hoop dat de kracht van de RB21 tot uiting zou komen. Die missie
slaagde, waardoor Red Bull wéér liet zien hoe goed stappen kunnen
zetten gedurende een Grand Prix-weekend. Uit de data blijkt dat de
keuze van Verstappen en Red Bull perfect uitpakte. In de vrije
trainingen stond Verstappen in haast geen enkel statistiekje
bovenaan, maar nog geen 24 uur later is het blauwe lijntje
veelvuldig te zien. Qua track dominance maakt Verstappen het
verschil op de snelle stukken, mede door zijn hogere topsnelheid
(maximaal 324 kilometer per uur). Alleen in de langzame bochten is
de McLaren duidelijk sneller. Verstappen ging bijvoorbeeld ook met
meer dan 300 kilometer per uur door Copse Corner. Een opvallend
detail is bocht 15, toch geen langzame bocht. Verstappen gaat daar
met veel minder snelheid doorheen dan de McLarens, om wel met min
of meer dezelfde 'topsnelheid' bij de chicane te arriveren. De
viervoudig wereldkampioen verloor daar naar eigen zeggen wat tijd,
omdat hij weinig risico's nam. Het verschil was al gemaakt in de
eerste en tweede sector. En zo zorgden Verstappen en Red Bull weer
voor een daverende sensatie. De keuze voor de afstelling moet
overigens ook gaan helpen in race, áls het maar droog blijft. Voor
McLaren zal het een stuk lastiger zijn om Verstappen te passeren
wegens zijn topsnelheid. Natuurlijk blijft de bandenslijtage een
groot vraagteken, maar in principe zouden Verstappen en Red Bull
dat binnen de perken moeten kunnen houden door de lagere
temperaturen. Regen is wel uit den boze, want dan kan minder
downforce ook een achilleshiel worden. Eén ding blijft in ieder
geval zeker: we kunnen naar een nieuw gevecht tussen Verstappen en
McLaren uitkijken! En reken maar dat Verstappen de zege wil pakken.
Bekijk hieronder de data van de kwalificatie!