Verstappen verklaart cruciale Red Bull-wijziging: "Ik onderstuurde naar de maan"
In de vrije trainingen was het duidelijk dat Max Verstappen moeite
had om de snellere McLarens en Ferrari's te volgen. In VT3 kwam hij
op zaterdag al iets dichterbij, maar niets verraadde dat later op
de dag Verstappen op P1 zou staan in de kwalificatie. Wat was nu dé
cruciale wijziging die Red Bull maakte? "We zagen er op vrijdag een
beetje traag uit met de andere vleugel. Bovendien onderstuurde ik
naar de maan. Ik moest dus proberen om dat onderstuur een beetje te
verminderen en het leek te werken. De wagen heeft nu zeker weinig
downforce. Dat kun je zien, denk ik. Maar het leek te werken en
daarom besloten we om het zo te houden. We zullen zien wat we er in
de race uit kunnen halen", legt Verstappen uit op de traditionele
persconferentie na de kwalificatie. Is er in de race dan ook echt
iets mogelijk voor de Nederlander? "Ik heb natuurlijk iedereen
achter me, dus ik moet achter me kijken en zien wat er gaat
gebeuren. Maar ik voorzie zeker een goed gevecht. Zelfs in de
longruns waren er veel auto's die snel waren. Ook in de
kwalificatie was het behoorlijk krap. Zoals Oscar (Piastri, red.)
al zei, heel verschillende rondetijden - sommigen snel op het
rechte stuk, anderen snel in de bochten - en ik denk dat het er
maar net vanaf hangt wie zijn banden tijdens de stint in leven kan
houden." Een voorspelling over de afloop van de race, die geeft
Verstappen niet. "We gaan er gewoon heen en proberen het zo goed
mogelijk te doen. Normaal gesproken hebben we tijdens de race wat
meer moeite met het managen van de banden. Ik weet niet hoe dat nu
zal zijn. We moeten ook een beetje afwachten hoe het weer zal zijn,
of er wat regen valt of niet. De snelheid op rechte stukken is leuk
om te hebben, maar je moet de banden hier nog steeds goed managen.
Het is erg lastig met al die snelle bochten. Maar ik kijk er gewoon
naar uit. Ik ben niet echt in een strijd verwikkeld, dus ik probeer
gewoon plezier te maken en een zo goed mogelijk resultaat neer te
zetten."
had om de snellere McLarens en Ferrari's te volgen. In VT3 kwam hij
op zaterdag al iets dichterbij, maar niets verraadde dat later op
de dag Verstappen op P1 zou staan in de kwalificatie. Wat was nu dé
cruciale wijziging die Red Bull maakte? "We zagen er op vrijdag een
beetje traag uit met de andere vleugel. Bovendien onderstuurde ik
naar de maan. Ik moest dus proberen om dat onderstuur een beetje te
verminderen en het leek te werken. De wagen heeft nu zeker weinig
downforce. Dat kun je zien, denk ik. Maar het leek te werken en
daarom besloten we om het zo te houden. We zullen zien wat we er in
de race uit kunnen halen", legt Verstappen uit op de traditionele
persconferentie na de kwalificatie. Is er in de race dan ook echt
iets mogelijk voor de Nederlander? "Ik heb natuurlijk iedereen
achter me, dus ik moet achter me kijken en zien wat er gaat
gebeuren. Maar ik voorzie zeker een goed gevecht. Zelfs in de
longruns waren er veel auto's die snel waren. Ook in de
kwalificatie was het behoorlijk krap. Zoals Oscar (Piastri, red.)
al zei, heel verschillende rondetijden - sommigen snel op het
rechte stuk, anderen snel in de bochten - en ik denk dat het er
maar net vanaf hangt wie zijn banden tijdens de stint in leven kan
houden." Een voorspelling over de afloop van de race, die geeft
Verstappen niet. "We gaan er gewoon heen en proberen het zo goed
mogelijk te doen. Normaal gesproken hebben we tijdens de race wat
meer moeite met het managen van de banden. Ik weet niet hoe dat nu
zal zijn. We moeten ook een beetje afwachten hoe het weer zal zijn,
of er wat regen valt of niet. De snelheid op rechte stukken is leuk
om te hebben, maar je moet de banden hier nog steeds goed managen.
Het is erg lastig met al die snelle bochten. Maar ik kijk er gewoon
naar uit. Ik ben niet echt in een strijd verwikkeld, dus ik probeer
gewoon plezier te maken en een zo goed mogelijk resultaat neer te
zetten."