Verstappen maakt zeldzame fout in knotsgekke regentombola Silverstone, McLaren domineert
Met Max Verstappen vanaf poleposition en de McLarens op P2 en P3
stond om 16:00 uur Nederlandse tijd de Grand Prix van
Groot-Brittannië op het programma. Vooraf ging het met name over de
weersomstandigheden op Silverstone, omdat het zo'n veertig minuten
voor de start (wederom) begon te regenen. Alle coureurs kozen dan
ook voor de intermediates, ondanks dat de zon weer was verschenen
en het circuit razendsnel begon op te drogen. De opwarmronde werd
achter de safety car verreden, waarna onder andere George Russell
en Charles Leclerc direct binnen kwamen voor slicks. Verstappen
behield de leiding bij de start, terwijl Liam Lawson van de baan
vloog. Lewis Hamilton opende op zijn de beurt de aanval op Lando
Norris, maar kon de derde plaats niet overnemen. Daarna werd de
race tijdelijk geneutraliseerd door de crash van Lawson. Hij kwam
hard in aanraking met Esteban Ocon en kon uitstappen. Franco
Colapinto was niet eens van start gegaan door een probleem met de
versnellingsbak. Verstappen en de McLarens bleven doorrijden op
intermediates, mede omdat er meer regen leek aan te komen. De
herstart volgde in ronde vier, maar duurde niet lang door een
klapper van Gabriel Bortoleto. De Braziliaan was binnen gekomen
voor slicks en parkeerde zijn Sauber in de muur. Verstappen moest
op dat moment alle zeilen bijzetten om Piastri van zich af te
houden. Regenbui In ronde 7 werd het veld opnieuw vrijgegeven.
Piastri bleef de druk op Verstappen opvoeren en kreeg wat hulp van
de wedstrijdleiding. DRS mocht gebruikt gaan worden, waarna Piastri
een geslaagde inhaalactie plaatste. De achterbanden van Verstappen
waren eraan op het moment dat het weer licht begon te regenen. Hij
kwam dan ook onder druk te staan van Norris. Verderop in het veld
reden de Mercedessen en Leclerc op slicks. Zij gokten en verloren,
want de regen zette door. Verstappen wilde nieuwe intermediates,
maar niet voordat hij Norris moest laten gaan door een fout in
Chapel. De 27-jarige coureur kwam dan ook naar binnen, net als
leider Piastri en Norris. McLaren kon twee pitstops in één keer
uitvoeren, maar dat liep in de soep. Linksvoor ging het mis bij
Norris. Verstappen passeerde hem dan ook in de pitstraat en ging
gelijk voorbij aan Alex Albon, die nog niet was gestopt. Het
verschil ten opzichte van Piastri was op dat moment echter al tien
seconden. Norris opende ook weer de aanval op Verstappen, maar
moest wat langer wachten door een safety car. Het circuit was
spekglad geworden door de enorme regenval. De FIA koos voor
veiligheid, ook omdat Leclerc ogenschijnlijk door aquaplaning door
het gras stuiterde. Lance Stroll en Nico Hulkenberg waren overigens
knap naar de vierde en vijfde plaats opgeklommen. Vanaf ronde 17
werd er weer geracet met Piastri, Verstappen en Norris als top
drie. Althans, geracet... Isack Hadjar zorgde voor een nieuwe
safety car door keihard van de baan te vliegen. De Fransman klapte
vol op de achterkant van Kimi Antonelli in Copse Corner. Lewis
Hamilton had ondertussen de fans in extase gebracht door Russell én
Esteban Ocon in één bocht in te halen en naar de zevende plaats op
te schuiven. Droog? En zo volgde er wéér een herstart in ronde 21,
die ongelofelijk chaotisch verliep. Piastri trapte vol op de rem op
het achterste rechte stuk, waardoor Verstappen er per ongeluk langs
schoot. De Nederlander reageerde verrast en spinde toen Piastri er
wel vandoor ging. Verstappen viel daardoor terug naar de tiende
plaats, terwijl Piastri een straf van tien seconden kreeg voor zijn
remactie. Voor Yuki Tsunoda wachtte hetzelfde lot door een beuk aan
het adres van Oliver Bearman. De McLaren-coureurs reden ondertussen
fluitend weg bij Stroll en Hulkenberg. Piastri moest ook wel door
zijn straf, maar kon zijn voorsprong op Norris niet genoeg
vergroten. Hamilton sneed daarachter door het veld met inhaalacties
op Russell en Pierre Gasly. De zevenvoudig wereldkampioen ging op
jacht naar een podiumplaats voor eigen publiek, maar moest wel nog
naar Stroll en Hulkenberg toe rijden. Verstappen kon op
intermediates geen terrein goedmaken. De Nederlander klaagde over
het gedrag van zijn auto en moest hopen op een drogere baan om
wellicht van zijn setup te kunnen profiteren. Het zonnetje brak ook
door rond ronde 30, waardoor het de vraag was of de coureurs nog
naar slicks moesten wisselen in de slotfase van de race. Op dat
moment barstte de strijd om de derde plaats los tussen Stroll en
Hulkenberg. De laatstgenoemde coureur joeg op zijn eerste
podiumplaats uit zijn F1-carrière, maar moest ook in zijn spiegels
kijken. Hamilton stoomde namelijk op en mengde zich in het gevecht.
Hulkenberg ging uiteindelijk wel voorbij aan Stroll met DRS.
Hamilton volgde niet veel later zijn voorbeeld, terwijl Verstappen
voorbij ging aan Carlos Sainz. Hij reed op P9. Fernando Alonso en
Russell gooiden daarna de knuppel in het hoenderhok door naar
slicks te wisselen. Het bleek initieel de verkeerde keuze, waar
Verstappen van profiteerde. Hij schoof op naar P7 en besloot wat
langer door te rijden. In ronde 42 kwam de wereldkampioen wel naar
binnen voor de mediums. Hamilton deed hetzelfde, maar vloog direct
even van de baan. Verstappen ging er ook kortstondig af. Toch
wisselde iedereen naar slicks, met Norris en Hulkenberg als grote
winnaars. Norris won zijn thuisrace voor Piastri, terwijl
Hulkenberg Stake F1 een weergaloze podiumplaats bezorgde door
Hamilton van zich af te houden. Verstappen kwam uiteindelijk als
vijfde over de streep na zijn zeldzame fout.
stond om 16:00 uur Nederlandse tijd de Grand Prix van
Groot-Brittannië op het programma. Vooraf ging het met name over de
weersomstandigheden op Silverstone, omdat het zo'n veertig minuten
voor de start (wederom) begon te regenen. Alle coureurs kozen dan
ook voor de intermediates, ondanks dat de zon weer was verschenen
en het circuit razendsnel begon op te drogen. De opwarmronde werd
achter de safety car verreden, waarna onder andere George Russell
en Charles Leclerc direct binnen kwamen voor slicks. Verstappen
behield de leiding bij de start, terwijl Liam Lawson van de baan
vloog. Lewis Hamilton opende op zijn de beurt de aanval op Lando
Norris, maar kon de derde plaats niet overnemen. Daarna werd de
race tijdelijk geneutraliseerd door de crash van Lawson. Hij kwam
hard in aanraking met Esteban Ocon en kon uitstappen. Franco
Colapinto was niet eens van start gegaan door een probleem met de
versnellingsbak. Verstappen en de McLarens bleven doorrijden op
intermediates, mede omdat er meer regen leek aan te komen. De
herstart volgde in ronde vier, maar duurde niet lang door een
klapper van Gabriel Bortoleto. De Braziliaan was binnen gekomen
voor slicks en parkeerde zijn Sauber in de muur. Verstappen moest
op dat moment alle zeilen bijzetten om Piastri van zich af te
houden. Regenbui In ronde 7 werd het veld opnieuw vrijgegeven.
Piastri bleef de druk op Verstappen opvoeren en kreeg wat hulp van
de wedstrijdleiding. DRS mocht gebruikt gaan worden, waarna Piastri
een geslaagde inhaalactie plaatste. De achterbanden van Verstappen
waren eraan op het moment dat het weer licht begon te regenen. Hij
kwam dan ook onder druk te staan van Norris. Verderop in het veld
reden de Mercedessen en Leclerc op slicks. Zij gokten en verloren,
want de regen zette door. Verstappen wilde nieuwe intermediates,
maar niet voordat hij Norris moest laten gaan door een fout in
Chapel. De 27-jarige coureur kwam dan ook naar binnen, net als
leider Piastri en Norris. McLaren kon twee pitstops in één keer
uitvoeren, maar dat liep in de soep. Linksvoor ging het mis bij
Norris. Verstappen passeerde hem dan ook in de pitstraat en ging
gelijk voorbij aan Alex Albon, die nog niet was gestopt. Het
verschil ten opzichte van Piastri was op dat moment echter al tien
seconden. Norris opende ook weer de aanval op Verstappen, maar
moest wat langer wachten door een safety car. Het circuit was
spekglad geworden door de enorme regenval. De FIA koos voor
veiligheid, ook omdat Leclerc ogenschijnlijk door aquaplaning door
het gras stuiterde. Lance Stroll en Nico Hulkenberg waren overigens
knap naar de vierde en vijfde plaats opgeklommen. Vanaf ronde 17
werd er weer geracet met Piastri, Verstappen en Norris als top
drie. Althans, geracet... Isack Hadjar zorgde voor een nieuwe
safety car door keihard van de baan te vliegen. De Fransman klapte
vol op de achterkant van Kimi Antonelli in Copse Corner. Lewis
Hamilton had ondertussen de fans in extase gebracht door Russell én
Esteban Ocon in één bocht in te halen en naar de zevende plaats op
te schuiven. Droog? En zo volgde er wéér een herstart in ronde 21,
die ongelofelijk chaotisch verliep. Piastri trapte vol op de rem op
het achterste rechte stuk, waardoor Verstappen er per ongeluk langs
schoot. De Nederlander reageerde verrast en spinde toen Piastri er
wel vandoor ging. Verstappen viel daardoor terug naar de tiende
plaats, terwijl Piastri een straf van tien seconden kreeg voor zijn
remactie. Voor Yuki Tsunoda wachtte hetzelfde lot door een beuk aan
het adres van Oliver Bearman. De McLaren-coureurs reden ondertussen
fluitend weg bij Stroll en Hulkenberg. Piastri moest ook wel door
zijn straf, maar kon zijn voorsprong op Norris niet genoeg
vergroten. Hamilton sneed daarachter door het veld met inhaalacties
op Russell en Pierre Gasly. De zevenvoudig wereldkampioen ging op
jacht naar een podiumplaats voor eigen publiek, maar moest wel nog
naar Stroll en Hulkenberg toe rijden. Verstappen kon op
intermediates geen terrein goedmaken. De Nederlander klaagde over
het gedrag van zijn auto en moest hopen op een drogere baan om
wellicht van zijn setup te kunnen profiteren. Het zonnetje brak ook
door rond ronde 30, waardoor het de vraag was of de coureurs nog
naar slicks moesten wisselen in de slotfase van de race. Op dat
moment barstte de strijd om de derde plaats los tussen Stroll en
Hulkenberg. De laatstgenoemde coureur joeg op zijn eerste
podiumplaats uit zijn F1-carrière, maar moest ook in zijn spiegels
kijken. Hamilton stoomde namelijk op en mengde zich in het gevecht.
Hulkenberg ging uiteindelijk wel voorbij aan Stroll met DRS.
Hamilton volgde niet veel later zijn voorbeeld, terwijl Verstappen
voorbij ging aan Carlos Sainz. Hij reed op P9. Fernando Alonso en
Russell gooiden daarna de knuppel in het hoenderhok door naar
slicks te wisselen. Het bleek initieel de verkeerde keuze, waar
Verstappen van profiteerde. Hij schoof op naar P7 en besloot wat
langer door te rijden. In ronde 42 kwam de wereldkampioen wel naar
binnen voor de mediums. Hamilton deed hetzelfde, maar vloog direct
even van de baan. Verstappen ging er ook kortstondig af. Toch
wisselde iedereen naar slicks, met Norris en Hulkenberg als grote
winnaars. Norris won zijn thuisrace voor Piastri, terwijl
Hulkenberg Stake F1 een weergaloze podiumplaats bezorgde door
Hamilton van zich af te houden. Verstappen kwam uiteindelijk als
vijfde over de streep na zijn zeldzame fout.