Spinnende Verstappen kansloos in regenrace Silverstone, Norris wint na straf Piastri

Lando Norris heeft een chaotische, regenachtige Formule 1 Grand Prix van Groot-Brittannië gewonnen. Max Verstappen deed in de eerste helft van de race mee om de podiumplaatsen, maar verloor contact met de koplopers na een spin. Hij eindigde als vijfde.
De Nederlander verloor de controle over zijn auto in de 21ste van 52 ronden. De coureurs reden op dat moment voor de derde keer achter de safety car, nadat er al veel coureurs waren gecrashed in de steeds veranderende weersomstandigheden. WK-leider Oscar Piastri leidde, gevolgd door Verstappen op plek twee.
De Australische koploper verraste Verstappen met zijn aanzet toen de safety car binnenkwam, waardoor de viervoudig wereldkampioen met minder vaart een lange, natgeregende bocht naar rechts instuurde. Hij gaf vervolgens iets te vroeg weer gas, waardoor zijn achterbanden grip verloren en in de rondte ging.
Achter de safety car zat het hele veld dicht bij elkaar, waardoor Verstappen veel posities verloor op de baan. Hij hervatte de race als tiende, waarna hij geen vuist meer kon maken en als zesde finishte.
Straf Piastri
Toch verliep de herstart ook voor Piastri slecht. Vlak voor zijn daadwerkelijke aanzet, versnelde hij al flink. Verstappen - en de rest van het veld - dacht dat hij daar al aanzette en door de opspattende regen die onder de wagen van Piastri vandaan kwam, zag Verstappen pas laat dat de koploper opnieuw zijn rem intrapte. Het leverde een gevaarlijk moment op, wat maar net goed ging.
Piastri kreeg er tien seconden tijdstraf voor, waardoor hij ineens heel veel tijd moest pakken op de andere coureurs. Zijn teamgenoot Norris bleef dichtbij hem en kon daardoor in de laatste pitstopronde zijn teamgenoot voorbij, waarna hij de race won.
Piastri leidt wel nog altijd in het coureurskampioenschap, met nog maar acht punten voorsprong op Norris. Verstappen staat nog altijd derde, maar het gat is intussen 69 punten met Piastri.
Eerste podium Hülkenburg
Sommige coureurs van mindere renstallen konden profiteren van de vele crashes, bandenwissels en safety cars. Nico Hülkenberg was daar het grootste voorbeeld van.
De 37-jarige Duitser van Sauber, die in 239 GP-starts nog nooit een podiumplek had behaald in de Formule 1, kwam door foutloos rijden en een goede strategie op de vierde plaats te rijden en ging toen met een mooie actie Lance Stroll voorbij.
In de laatste rondes kwam Lewis Hamilton nog hard aanzetten, maar het gat met Hülkenberg was te groot, waardoor Hülkenberg in zijn twaalfde seizoen voor het eerst het podium op mocht.

Top Headlines

Oudere Top Headlines