Hele F1-wereld gunde Hülkenberg podiumplek: 'Geen gevoelig egootje'

Er gebeurde veel, gisteren op het natte circuit van Silverstone. Lando Norris leefde zijn droom, Oscar Piastri werd kwaad en Max Verstappen glibberde van de baan.
Maar onder fanatiekere racefans ging het na de GP van Groot-Brittannië ergens anders over: de eerste podiumplek uit de F1-carriere van de 37-jarige Nico Hülkenberg. Hij begon vanaf de negentiende plaats, maar reed met zijn Sauber zo naar de derde plek.
De Duitse routinier is een van de populairste coureurs in de Formule 1-wereld. Dat Hülkenberg gisteren werd overladen met felicitaties en complimenten van zijn collega's - Verstappen balde zelfs zijn vuist om het te vieren - verbaast oud-F1-coureur Jan Lammers niets.
Bij zijn team Sauber werd de triomf van Hülkenberg flink gevierd:
Als iemand de gunfactor heeft, is het Hulk wel, legt Lammers uit. Hij leerde hem in 2006/2007 kennen in de A1GP-klasse. Hülkenberg reed toen als 19-jarig jonkie voor het Duitse team, Lammers leidde de Nederlandse ploeg.
"Het is een hele eerlijk iemand, zonder gevoelig egootje", zegt Lammers. "Hij is altijd zichzelf en daardoor heel geliefd in zijn omgeving."
Belofte
Na die jaren in de A1GP stootte Hülkenberg door naar de F1. Hij debuteerde in 2010 bij Williams en hij gold in die tijd als een toptalent. In zijn eerste seizoen pakte hij al zijn eerste poleposition.
"Dat hij heel goed zou kunnen worden, daar hoefde je geen helderziende voor te zijn", herinnert Lammers zich. "Hij knokte toen vaak met Jeroen Bleekemolen, en was toen al ontzettend snel."
In de jaren na zijn debuut kon hij zijn belofte niet helemaal inlossen. Voor de absolute top kwam hij net wat snelheid en constantheid te kort. Maar hij groeide uit tot een betrouwbare middenmotor en dus een populaire vakman. Ondertussen won hij in 2015 als gastrijder van Porsche de 24 uur van Le Mans.
Toen Hülkenberg bij Renault samen met Daniel Ricciardo reed, verkreeg hij een soort cultstatus onder F1-fans.
Toekomst
Lammers denkt dat Hülkenberg het eigenlijk nog verder had kunnen schoppen. "Ik heb in hem altijd een hele goede coureur voor het zitje naast Verstappen gevonden. Die had er dan een soort teammanager naast gehad, iemand die stabiel is en zichzelf niet overschat."
Dromen van een zitje bij een team dat om de titel meedoet, doet Hülkenberg niet meer. Maar volgens Lammers ziet zijn nabije toekomst er mooi uit.
"Hij is nog niet klaar. Volgend jaar zit hij bij Audi in een sterk team. Misschien heeft hij zijn beste jaren nog wel voor zich liggen. Hij was goed, is goed en blijft nog wel even goed."
Maar voor nu moet hij het doen met die ene bokaal. Die tot Hülkenbergs eigen vermaak ook nog eens van lego bleek te zijn gemaakt.
Maar onder fanatiekere racefans ging het na de GP van Groot-Brittannië ergens anders over: de eerste podiumplek uit de F1-carriere van de 37-jarige Nico Hülkenberg. Hij begon vanaf de negentiende plaats, maar reed met zijn Sauber zo naar de derde plek.
De Duitse routinier is een van de populairste coureurs in de Formule 1-wereld. Dat Hülkenberg gisteren werd overladen met felicitaties en complimenten van zijn collega's - Verstappen balde zelfs zijn vuist om het te vieren - verbaast oud-F1-coureur Jan Lammers niets.
Bij zijn team Sauber werd de triomf van Hülkenberg flink gevierd:
Als iemand de gunfactor heeft, is het Hulk wel, legt Lammers uit. Hij leerde hem in 2006/2007 kennen in de A1GP-klasse. Hülkenberg reed toen als 19-jarig jonkie voor het Duitse team, Lammers leidde de Nederlandse ploeg.
"Het is een hele eerlijk iemand, zonder gevoelig egootje", zegt Lammers. "Hij is altijd zichzelf en daardoor heel geliefd in zijn omgeving."
Belofte
Na die jaren in de A1GP stootte Hülkenberg door naar de F1. Hij debuteerde in 2010 bij Williams en hij gold in die tijd als een toptalent. In zijn eerste seizoen pakte hij al zijn eerste poleposition.
"Dat hij heel goed zou kunnen worden, daar hoefde je geen helderziende voor te zijn", herinnert Lammers zich. "Hij knokte toen vaak met Jeroen Bleekemolen, en was toen al ontzettend snel."
In de jaren na zijn debuut kon hij zijn belofte niet helemaal inlossen. Voor de absolute top kwam hij net wat snelheid en constantheid te kort. Maar hij groeide uit tot een betrouwbare middenmotor en dus een populaire vakman. Ondertussen won hij in 2015 als gastrijder van Porsche de 24 uur van Le Mans.
Toen Hülkenberg bij Renault samen met Daniel Ricciardo reed, verkreeg hij een soort cultstatus onder F1-fans.
Toekomst
Lammers denkt dat Hülkenberg het eigenlijk nog verder had kunnen schoppen. "Ik heb in hem altijd een hele goede coureur voor het zitje naast Verstappen gevonden. Die had er dan een soort teammanager naast gehad, iemand die stabiel is en zichzelf niet overschat."
Dromen van een zitje bij een team dat om de titel meedoet, doet Hülkenberg niet meer. Maar volgens Lammers ziet zijn nabije toekomst er mooi uit.
"Hij is nog niet klaar. Volgend jaar zit hij bij Audi in een sterk team. Misschien heeft hij zijn beste jaren nog wel voor zich liggen. Hij was goed, is goed en blijft nog wel even goed."
Maar voor nu moet hij het doen met die ene bokaal. Die tot Hülkenbergs eigen vermaak ook nog eens van lego bleek te zijn gemaakt.