Brundle spot barsten bij 'sluipmoordenaar' Piastri: "Dat was meer dan brutaal"
Oscar Piastri leek hard op weg om de Grand Prix van
Groot-Brittannië op zijn naam te schrijven, totdat hij zich tot een
opvallende remactie liet verleiden achter de safety car. De
McLaren-coureur vertraagde plots enorm, waardoor Max Verstappen
even langs hem schoot. Het kwam Piastri op een straf van tien
seconden te staan. Lando Norris ging er dan ook met de overwinning
vandoor. Piastri kookte na afloop van woede en wilde er eigenlijk
zo min mogelijk over kwijt. Martin Brundle ziet het als een barst
in zijn kalmte. "Ik leef mee met Piastri, die op de tweede plaats
eindigde", vertelt Brundle in zijn column voor Sky Sports . "In
veel opzichten was het zijn overwinning, maar de safety car maakte
daar om twee redenen een einde aan. Ten eerste werd zijn
indrukwekkende voorsprong van 14 seconden tenietgedaan door de
safety car, die terecht naar buiten kwam vanwege het zeer slechte
zicht in de hevige regen. Ten tweede, toen de race in ronde 21 werd
hervat, nam Oscar zoals gebruikelijk de leiding over toen de
lichten op het dak van de safety car uitgingen. Dat betekende dat
hij aan het einde van de ronde naar binnen zou gaan." Daarna zag
Brundle het misgaan. "Helaas voor hem warmde hij zijn remmen op,
maar toch remde hij met 160 kilometer per uur af en overtrad hij
regel 55.15 van het sportief reglement met betrekking tot
onregelmatig remmen of manoeuvreren. Ja, inderdaad, er zijn echt
heel veel regels. Dit blijft echter een zeer belangrijke regel,
omdat het effect, vooral bij slecht zicht, aanzienlijke incidenten
kan veroorzaken bij de rest van de coureurs achter de safety car.
En dat gebeurde ook bijna." "De vraag ging over de hoogte van de
straf voor een duidelijke overtreding", vervolgt Brundle. "Tien
seconden zou de standaardstraf zijn, tenzij er verzachtende
omstandigheden werden vastgesteld. Dan werd het vijf seconden. Maar
de stewards besloten dat niet te doen, gezien de mate van remdruk
en snelheidsvermindering in de data. Lando zou Oscar met 6,8
seconden verslaan en dus was de straf de beslissende factor, hoewel
we nooit zullen weten hoeveel snelheid ze allebei in petto hadden
als dat nodig was geweest." Kalmte Brundle vond Norris wel de
terechte winnaar. "Dat doet niets af aan de overwinning van Lando.
Hij had vorig jaar de race moeten winnen met een betere
bandenkeuze. Dit was zijn moment voor een bewonderend publiek dat
langzaamaan dezelfde uitzinnigheid begint te bereiken als bij Nigel
Mansell en Lewis Hamilton. Met het McLaren-duo dat in sommige fases
maar liefst twee seconden per ronde sneller was dan de rest van het
veld, lijkt het erop dat de strijd om het rijderskampioenschap
inderdaad tussen Piastri en Norris zal gaan." De Brit wrijft al in
zijn handen en spot barsten in de kalmte van Piastri. "Er zijn nog
vier van de zes sprintraces te gaan. We kunnen dus vuurwerk
verwachten. Dit is echter de eerste keer dat we de boze kant van de
kalme, zwijgzame Australische sluipmoordenaar hebben gezien. Oscars
oproep via de radio om van positie te wisselen, als het team vond
dat hij een oneerlijke straf had gekregen, was ook meer dan
brutaal." Brundle doet tot slot een oproep. "Eerlijk gezegd kunnen
ze de constructeurstrofee net zo goed aan McLaren geven en tijd
besparen in wat een zeer korte winter zal worden in F1-land."
Groot-Brittannië op zijn naam te schrijven, totdat hij zich tot een
opvallende remactie liet verleiden achter de safety car. De
McLaren-coureur vertraagde plots enorm, waardoor Max Verstappen
even langs hem schoot. Het kwam Piastri op een straf van tien
seconden te staan. Lando Norris ging er dan ook met de overwinning
vandoor. Piastri kookte na afloop van woede en wilde er eigenlijk
zo min mogelijk over kwijt. Martin Brundle ziet het als een barst
in zijn kalmte. "Ik leef mee met Piastri, die op de tweede plaats
eindigde", vertelt Brundle in zijn column voor Sky Sports . "In
veel opzichten was het zijn overwinning, maar de safety car maakte
daar om twee redenen een einde aan. Ten eerste werd zijn
indrukwekkende voorsprong van 14 seconden tenietgedaan door de
safety car, die terecht naar buiten kwam vanwege het zeer slechte
zicht in de hevige regen. Ten tweede, toen de race in ronde 21 werd
hervat, nam Oscar zoals gebruikelijk de leiding over toen de
lichten op het dak van de safety car uitgingen. Dat betekende dat
hij aan het einde van de ronde naar binnen zou gaan." Daarna zag
Brundle het misgaan. "Helaas voor hem warmde hij zijn remmen op,
maar toch remde hij met 160 kilometer per uur af en overtrad hij
regel 55.15 van het sportief reglement met betrekking tot
onregelmatig remmen of manoeuvreren. Ja, inderdaad, er zijn echt
heel veel regels. Dit blijft echter een zeer belangrijke regel,
omdat het effect, vooral bij slecht zicht, aanzienlijke incidenten
kan veroorzaken bij de rest van de coureurs achter de safety car.
En dat gebeurde ook bijna." "De vraag ging over de hoogte van de
straf voor een duidelijke overtreding", vervolgt Brundle. "Tien
seconden zou de standaardstraf zijn, tenzij er verzachtende
omstandigheden werden vastgesteld. Dan werd het vijf seconden. Maar
de stewards besloten dat niet te doen, gezien de mate van remdruk
en snelheidsvermindering in de data. Lando zou Oscar met 6,8
seconden verslaan en dus was de straf de beslissende factor, hoewel
we nooit zullen weten hoeveel snelheid ze allebei in petto hadden
als dat nodig was geweest." Kalmte Brundle vond Norris wel de
terechte winnaar. "Dat doet niets af aan de overwinning van Lando.
Hij had vorig jaar de race moeten winnen met een betere
bandenkeuze. Dit was zijn moment voor een bewonderend publiek dat
langzaamaan dezelfde uitzinnigheid begint te bereiken als bij Nigel
Mansell en Lewis Hamilton. Met het McLaren-duo dat in sommige fases
maar liefst twee seconden per ronde sneller was dan de rest van het
veld, lijkt het erop dat de strijd om het rijderskampioenschap
inderdaad tussen Piastri en Norris zal gaan." De Brit wrijft al in
zijn handen en spot barsten in de kalmte van Piastri. "Er zijn nog
vier van de zes sprintraces te gaan. We kunnen dus vuurwerk
verwachten. Dit is echter de eerste keer dat we de boze kant van de
kalme, zwijgzame Australische sluipmoordenaar hebben gezien. Oscars
oproep via de radio om van positie te wisselen, als het team vond
dat hij een oneerlijke straf had gekregen, was ook meer dan
brutaal." Brundle doet tot slot een oproep. "Eerlijk gezegd kunnen
ze de constructeurstrofee net zo goed aan McLaren geven en tijd
besparen in wat een zeer korte winter zal worden in F1-land."