Hezemans hekelt boordradio Piastri: "Heel erg belachelijk, een zwaktebod"

Oscar Piastri leek op weg naar de overwinning op Silverstone, maar
hij ging in de fout toen de safety car naar binnen ging. Hij trapte
ineens fors op de rem, waardoor de man die op dat moment op P2 lag,
Max Verstappen, zelfs even voor hem terecht kwam. De stewards
hadden niet lang nodig om tot een oordeel te komen en deelden een
straf van tien seconden uit aan Piastri. Hoe kijken Mike Hezemans
en Ruud Dimmers eigenlijk aan tegen deze straf? Ze laten van zich
horen in de nieuwste Formule 1-podcast van RacingNews365. "Als je
gewoon kijkt naar wat er gebeurt... Hij remt ongeveer 170 kilometer
per uur af. Dat is echt bizar. Het is niet dat hij niks doet.
Volgens de data van de FIA remt hij met 59,2 psi en tussen bocht 14
en 15 gaat hij van 218 terug naar 52 kilometer per uur", zo stelt
Dimmers. De stewards gaven in het document aan dat vanaf het moment
dat de lichten van de safety car worden gedoofd, er een snelheid
aangehouden dient te worden waarbij niet onregelmatig geremd wordt
en er geen andere manoeuvres worden uitgevoerd die andere coureurs
in gevaar zouden kunnen brengen. "En wat doet hij? Het is niet
veilig en gewoon niet zoals het moet", zo vervolgt Dimmers. "Ze
moeten een keer een voorbeeld stellen en dat doen ze nu. Dan heeft
hij misschien de pech, maar hij doet het zelf. En ik snap helemaal
waarom hij dat doet. Want je remt... En op het moment dat jij al
klaar bent met remmen, dan komt die harmonica erachter aan. Dan
geef je gas en dan lig je in één keer anderhalve seconde voor. Dat
is gebruikelijk, maar hoe hij het deed, was wel in het extreme."
'Nog stommer' Dan is er nog de discussie rond de strafmaat. Max
Verstappen kon zich namelijk niet echt vinden in de straf van tien
seconden. "Ik hoorde pas na de wedstrijd dat hij daar tien seconden
voor heeft gekregen. Dat is natuurlijk wel weer heel extreem, een
straf van tien seconden. Maar ja, ik maak de regels niet", zo zei
de viervoudig wereldkampioen. Wat vindt Hezemans eigenlijk van de
straf? "Dat is natuurlijk altijd de vraag: wat voor een straf geef
je ervoor? Ik vind dat hij gewoon een fout heeft gemaakt. En het is
eigenlijk stom, want het is nu al een paar keer gebeurd. Het
gebeurde ook in Canada, dus je weet dat ze daar op letten. Ik vind
het heel dom van Piastri om het zó te doen. En wat voor straf ga je
dan geven? Dat vind ik een heel moeilijk verhaal. Geef je dan vijf
seconden, tien seconden of geef je alleen strafpunten? Het is zo
moeilijk om dat te bepalen. Misschien hebben ze wel een reglement
waar exact in staat: 'doe je dat, dan is het tien seconden'. Dan is
het wat het is." De autocoureur vervolgt: "Maar dan vind ik het nog
stommer. Ik vind het heel moeilijk om te bepalen wat je dan moet
geven. Ik had vijf seconden verwacht. Dat is wat ik had verwacht,
want voor dat soort dingen geven ze heel vaak vijf seconden. Nu is
het tien. En had het uitgemaakt? Ik denk het niet, want dan had
Lando Norris denk ik nog gewonnen. Dan had je misschien wel een
gevecht gehad." Al is Hezemans vooral niet te spreken over een
specifieke boordradio van de Australiër. "Wat ik wel heel erg
belachelijk vond en ook een beetje zwak, was de radio van Piastri
naar het team. Kom op. Ik snap het wel, want je probeert natuurlijk
alles, maar ik vond het een beetje een zwaktebod. Probeer dan
gewoon die tien seconden weg te rijden en doe dan alles. Het is wat
het is." De autocoureur doelt op de radio van Piastri, waar hij aan
het team het volgende vroeg. "Als jij denkt dat het (de straf,
red.) ook niet eerlijk was, denk ik dat we de posities terug moeten
wisselen en racen." En wat vindt Dimmers er eigenlijk van? "Ga niet
lopen klagen. Hij doet het toch zelf!", zo zijn de afsluitende
woorden. Beluister hieronder de volledige podcast!

Top Headlines

Oudere Top Headlines