Horner prijst Red Bull voor strategische keuzes met Verstappen
Een vijfde plek. Meer zat er niet in voor Max Verstappen in de GP
van Groot-Brittannië. Het weer (en een spin na de herstart in ronde
21) zorgden ervoor dat een podiumplek uit beeld verdween, ondanks
dat hij na een sublieme kwalificatie vanaf pole startte. Red
Bull-teambaas Christian Horner is toch tevreden met de strategische
keuzes die het team dit weekend maakte. "Het was belangrijk om
niet te vroeg te gaan", doelt Horner tegenover onder meer
RacingNews365 op de tweede pitstop van Verstappen in ronde 41. "En
dan is het de vraag welke band je pakt. Vorig jaar was de harde
band de band voor de laatste stint. Als team hebben we de pitstops
op het juiste moment gemaakt." Dat veel teams na de opwarmronde
kozen om op slicks te gaan starten, begreep Horner niet. "Ik vond
het erg riskant om aan het begin van de race naar slicks te gaan.
De wagens die naar binnen gingen aan het begin, dat leek nergens op
te slaan. Het was toen al duidelijk dat er regen zou komen. Alle
informatie die we hadden wees erop dat de regen tien, acht minuten
weg was. Het was een kwestie van het overleven tot de regen kwam."
"Daarna zouden er nieuwe intermediates komen. We wilden dus geen
twee pitstops en dan van slicks naar de inters en weer terug naar
de slicks gaan. Het leek een eeuwigheid te duren voor de baan echt
opgedroogd was. Ik denk dat we de tweede pitstop optimaal getimed
hebben om hem (Verstappen, red.) aan het einde van de race op de
medium band te zetten." Horner wordt ook nog gevraagd naar de keuze
om te kiezen voor een kleinere achtervleugel bij Verstappen. "Ik
denk dat het technisch gezien een goede beslissing was om dat te
doen. Op een baan met zoveel hoge snelheden... Copse wordt je
beperkende punt. Hij (Verstappen, red.) ging tijdens de
kwalificatie op volle snelheid door Copse met die vleugel en heel
snel door Becketts. Zijn eerste twee sectoren waren absoluut
dynamisch. Dus het loonde." "Ik denk dat hij in een droge race heel
snel zou zijn geweest op de stukken waar hij zou moeten verdedigen
en het zou moeilijk zijn geweest om bij hem in de buurt te komen.
Maar ja, we zullen het niet weten want helaas kwam het weer
ertussen."
van Groot-Brittannië. Het weer (en een spin na de herstart in ronde
21) zorgden ervoor dat een podiumplek uit beeld verdween, ondanks
dat hij na een sublieme kwalificatie vanaf pole startte. Red
Bull-teambaas Christian Horner is toch tevreden met de strategische
keuzes die het team dit weekend maakte. "Het was belangrijk om
niet te vroeg te gaan", doelt Horner tegenover onder meer
RacingNews365 op de tweede pitstop van Verstappen in ronde 41. "En
dan is het de vraag welke band je pakt. Vorig jaar was de harde
band de band voor de laatste stint. Als team hebben we de pitstops
op het juiste moment gemaakt." Dat veel teams na de opwarmronde
kozen om op slicks te gaan starten, begreep Horner niet. "Ik vond
het erg riskant om aan het begin van de race naar slicks te gaan.
De wagens die naar binnen gingen aan het begin, dat leek nergens op
te slaan. Het was toen al duidelijk dat er regen zou komen. Alle
informatie die we hadden wees erop dat de regen tien, acht minuten
weg was. Het was een kwestie van het overleven tot de regen kwam."
"Daarna zouden er nieuwe intermediates komen. We wilden dus geen
twee pitstops en dan van slicks naar de inters en weer terug naar
de slicks gaan. Het leek een eeuwigheid te duren voor de baan echt
opgedroogd was. Ik denk dat we de tweede pitstop optimaal getimed
hebben om hem (Verstappen, red.) aan het einde van de race op de
medium band te zetten." Horner wordt ook nog gevraagd naar de keuze
om te kiezen voor een kleinere achtervleugel bij Verstappen. "Ik
denk dat het technisch gezien een goede beslissing was om dat te
doen. Op een baan met zoveel hoge snelheden... Copse wordt je
beperkende punt. Hij (Verstappen, red.) ging tijdens de
kwalificatie op volle snelheid door Copse met die vleugel en heel
snel door Becketts. Zijn eerste twee sectoren waren absoluut
dynamisch. Dus het loonde." "Ik denk dat hij in een droge race heel
snel zou zijn geweest op de stukken waar hij zou moeten verdedigen
en het zou moeilijk zijn geweest om bij hem in de buurt te komen.
Maar ja, we zullen het niet weten want helaas kwam het weer
ertussen."