Waarom Piastri op Silverstone een straf kreeg en Russell in Canada niet

Oscar Piastri leek op koers te liggen voor zijn zesde zege van het
seizoen toen hij na ronde 21 een straf kreeg voor 'onvoorspelbaar
rijden' tijdens de safety car-herstart. De Australiër had het
grootste deel van de race geleid, nadat hij Verstappen in ronde
acht had gepasseerd, maar een moment van verwarring bij het einde
van de safety car-periode zou hem de overwinning kosten. De
telemetrie-gegevens van Silverstone maken duidelijk waarom
Piastri's actie zwaarder werd bestraft dan Russells soortgelijke
situatie in Montreal. Waar Russell in Canada afremde van 140 km per
uur naar 85 km per uur met een remkracht van 30 psi, handelde
Piastri veel extremer. De McLaren-coureur ging van 218 km per uur
naar 52 km per uur met een remkracht van 59,2 psi - bijna het
dubbele van wat Russell toepaste. Dit drastische verschil in
snelheidsvermindering creëerde een gevaarlijke situatie voor de
achterliggende coureurs, zeker in de regenachtige omstandigheden op
Silverstone. Het moment ontstond toen de wedstrijdleiding de safety
car terug naar de pits riep ter hoogte van bocht 15. Piastri was al
begonnen te accelereren toen de melding 'safety car ending'
doorkwam. De safety car was de laatste bocht echter nog niet door,
waardoor Piastri gedwongen werd abrupt af te remmen. Max Verstappen
had Piastri's plotselinge remactie niet voorzien, waardoor hij
kortstondig voorbij de McLaren-coureur schoot. Het harmonica-effect
was aanzienlijk, met name door de zware regenval die het zicht
beperkte. Coureurs achter Piastri zagen hem pas op het laatste
moment door de spray. De richtlijnen van de FIA geven aan dat
onvoorspelbaar rijden achter de safety car kan leiden tot straffen
variërend van vijf seconden tot een stop-and-go penalty. Piastri's
10-seconden straf viel precies in het midden hiervan. Ondanks de
technische onderbouwing uitten zowel Piastri, McLaren als
Verstappen kritiek op de strafmaat. De gewoonlijk kalme Australiër
was zichtbaar gefrustreerd na de finish, overtuigd dat hij
onrechtvaardig was behandeld. Zijn tweede plaats stelde teamgenoot
Lando Norris in staat om het gat in het kampioenschap verder te
verkleinen tot slechts acht punten. Voor Piastri betekende het een
gemiste kans in wat nog altijd een lange strijd om de titel belooft
te worden. De data tonen echter aan dat zijn actie objectief
gevaarlijker was dan Russells vergelijkbare situatie in Canada, wat
in dit geval de consistentie van de stewards in hun besluitvorming
onderstreept.

Top Headlines

Oudere Top Headlines