McNish vreest onvoldoende erkenning voor 'sensationeel' huzarenstukje Verstappen: "Dat was bovenmenselijk"

De cijfers ondersteunen bovenstaande analyse van Allan McNish. Met
69 punten achterstand op Oscar Piastri halverwege het seizoen staat
Verstappen voor een ongekende uitdaging. Waar de RB21 voorheen
domineerde, moet de Nederlander nu tot het uiterste gaan om
competitief te blijven. "Mijn persoonlijke gevoel is dat zijn
periode van aaneengesloten wereldkampioenschappen aan het einde van
het jaar zal eindigen," aldus McNish tegen RacingNews365. "Het gat
in prestaties en de wisselvalligheid van prestaties is te groot."
De keuze voor een lage downforce achtervleugel op Silverstone
illustreert Red Bulls wanhoop. In droge omstandigheden had deze
strategie kunnen werken, maar de regenval maakte de RB21 vrijwel
onbestuurbaar. Verstappen gleed van de tweede naar de tiende
plaats, een dramatische terugval die zijn titelkansen verder
schaadde. McNish erkent de logica achter Red Bulls gok: "Ze hebben
een paar gokken genomen. Ze hebben dat op Spa-Francorchamps ook
vrij vaak gedaan. Ze reden met super lage downforce op Spa, en daar
werkte dat voor hen. Daar kregen ze het voor elkaar." De data tonen
echter het probleem. Waar Verstappen eerder kon compenseren met
superieure racepace, ontbreekt die marge nu. De McLaren MCL39 biedt
coureurs meer speelruimte, terwijl Verstappen 'met het mes tussen
de tanden' moet rijden om mee te kunnen. Verstappens poleposition
op Silverstone - een tiende sneller dan Piastri - wordt door McNish
beschouwd als een van de grootste rondes ooit. "Dat was
bovenmenselijk. Dat was absoluut sensationeel," stelt de Schot.
"Dat was een ronde die waarschijnlijk niet echt de erkenning zal
krijgen, maar hij zou erkend moeten worden als één van de grootste
ronden ooi, omdat hij normaal gesproken op geen enkele manier een
dergelijke voorsprong op Lando Norris en Oscar Piastri had kunnen
pakken." De kloof tussen Verstappen en zijn teamgenoten illustreert
zijn uitzonderlijke niveau. McNish benadrukt dat: "Max voelt al
eerder dan welke andere coureur dan ook de kleinste bewegingen in
de auto. Als je een coureur hebt die dat uitzonderlijk gevoel
heeft, dan kun je beginnen te spelen met deze strategieën, en je
hebt een halve kans dat het lukt," aldus McNish.

Top Headlines

Oudere Top Headlines