Waarom Red Bull Racing en Horner uit elkaar zijn
De afgelopen 20 jaar was Christian Horner de teambaas van Red Bull
Racing, tot nu. Het team en de succesvolle teambaas zijn uit elkaar
gegaan. Vanaf begin 2024 was het voor de buitenwereld duidelijk dat
het erbij Red Bull Racing allemaal niet zo vredig aan toe ging
achter de schermen. Ja, in 2023 was het team extreem dominant, maar
in 2024 verdween de voorsprong op de baan als sneeuw voor de zon
voor het team waar Max Verstappen voor rijdt. De Nederlander moest
tot het uiterste gaan om de titel van 2024 veilig te stellen. Ook
vertrok bijvoorbeeld topontwerper Adrian Newey in 2024. Het werd
steeds duidelijker voor de buitenwereld dat er bij Red Bull Racing
van alles speelde achter de schermen. Horner verstevigde aan de
andere kant de contracten van een aantal mensen, zoals bijvoorbeeld
Pierre Wache, maar dat resulteerde niet in een verbetering op de
baan. McLaren haalde Red Bull Racing bij, ging er voorbij en de
voorsprong van de McLarens lijkt inmiddels bijna ieder raceweekend
zelfs groter te worden. Verstappen leek in de voorbije periode
elke race moedelozer leek te worden. De Nederlander heeft niet
onder stoelen of banken geschoven dat hij verrast is dat het team
sportief gezien zover is afgezakt in de afgelopen anderhalf jaar.
Ook maakt hij zich zorgen over de bolide en motor voor 2026 en het
was Toto Wolff die van die twijfels wilde profiteren. Meerdere
malen liet Wolff weten Verstappen binnen te willen halen en
logischerwijs liet Verstappen zich op zijn beurt steeds minder
zeker uit over een langer verblijf bij Red Bull Racing. Het zijn
allemaal factoren die ervoor zorgden dat de eigenaren van Red Bull
begrepen dat ze iets moesten gaan doen. Zowel van de Thaise als de
Oostenrijkse kant werd er gesproken over verschillende scenario’s.
Zo kwam men tot het idee om er in ieder geval voor te zorgen dat
Horner minder macht zou krijgen binnen het team. Daarmee zou Horner
echter niet akkoord zijn gegaan. Net zoals hij dat naar buiten toe
uitdroeg, leek hij ook intern niet het gevoel te hebben dat er iets
gewijzigd hoefde te worden binnen het team en zeker niet voor wat
betreft zijn eigen positie binnen het team. Een mening die
inmiddels haaks staat op de mening van de zowel Thaise als
Oostenrijkse eigenaren van Red Bull. Daardoor kwamen de eigenaren
van Red Bull en Horner tegenover elkaar te staan en was er geen
andere optie dan uit elkaar te gaan. Een extreme beslissing van de
eigenaren, maar na alles wat er is gebeurd in de afgelopen jaren
ook een logisch gevolg in de wereld van de topsport. Natuurlijk
boekte Horner grote successen met Red Bull, iets waar hij zeker
credits voor dient te krijgen, hij is en blijft één van de meest
succesvolle F1-teambazen aller tijden. Maar in de F1 telt vooral
het hier en nu en in het laatste 1,5 jaar werd het steeds meer
zichtbaar dat Horner geen verandering door wilde voeren, terwijl
dat wel nodig lijkt om de prestaties op de baan te verbeteren.
Gezien de leegloop in de afgelopen jaren - Naast Newey vertrokken
bijvoorbeeld ook andere grote namen zoals Rob Marshall, Jonathan
Wheatley en Will Courtenay, was de verwachting dat Red Bull Racing
ook zelf een keer een ‘aantrekkelijke’ of ‘grote’ naam zou
presenteren, maar dat gebeurde niet. In de wereld van de Formule 1
is dat vaak een slecht teken. Bij topteams zijn het toch vaak de
ervaren mensen op cruciale posities die het verschil maken. De
enige verandering in die logica is dat steeds meer coureurs vaak al
op jongere leeftijd klaar zijn om in de koningsklasse van de
autosport te presteren. Voor engineers, designers en overige lijkt
dat toch anders te zitten. In die laag maakt ervaring het verschil.
Zo lijkt Wheatley met al zijn kennis en ervaring direct impact te
maken bij Sauber. Bekendere namen haalde Horner niet binnen, de
prestaties werden steeds slechter en ook binnen het team keerde de
rust na de rommelige start van 2024 nooit meer volledig terug. Dat
en het feit dat Horner er niet mee akkoord ging om minder macht te
krijgen, zorgde ervoor dat de Red Bull-eigenaren geen andere uitweg
zagen dan uit elkaar te gaan met Horner.
Racing, tot nu. Het team en de succesvolle teambaas zijn uit elkaar
gegaan. Vanaf begin 2024 was het voor de buitenwereld duidelijk dat
het erbij Red Bull Racing allemaal niet zo vredig aan toe ging
achter de schermen. Ja, in 2023 was het team extreem dominant, maar
in 2024 verdween de voorsprong op de baan als sneeuw voor de zon
voor het team waar Max Verstappen voor rijdt. De Nederlander moest
tot het uiterste gaan om de titel van 2024 veilig te stellen. Ook
vertrok bijvoorbeeld topontwerper Adrian Newey in 2024. Het werd
steeds duidelijker voor de buitenwereld dat er bij Red Bull Racing
van alles speelde achter de schermen. Horner verstevigde aan de
andere kant de contracten van een aantal mensen, zoals bijvoorbeeld
Pierre Wache, maar dat resulteerde niet in een verbetering op de
baan. McLaren haalde Red Bull Racing bij, ging er voorbij en de
voorsprong van de McLarens lijkt inmiddels bijna ieder raceweekend
zelfs groter te worden. Verstappen leek in de voorbije periode
elke race moedelozer leek te worden. De Nederlander heeft niet
onder stoelen of banken geschoven dat hij verrast is dat het team
sportief gezien zover is afgezakt in de afgelopen anderhalf jaar.
Ook maakt hij zich zorgen over de bolide en motor voor 2026 en het
was Toto Wolff die van die twijfels wilde profiteren. Meerdere
malen liet Wolff weten Verstappen binnen te willen halen en
logischerwijs liet Verstappen zich op zijn beurt steeds minder
zeker uit over een langer verblijf bij Red Bull Racing. Het zijn
allemaal factoren die ervoor zorgden dat de eigenaren van Red Bull
begrepen dat ze iets moesten gaan doen. Zowel van de Thaise als de
Oostenrijkse kant werd er gesproken over verschillende scenario’s.
Zo kwam men tot het idee om er in ieder geval voor te zorgen dat
Horner minder macht zou krijgen binnen het team. Daarmee zou Horner
echter niet akkoord zijn gegaan. Net zoals hij dat naar buiten toe
uitdroeg, leek hij ook intern niet het gevoel te hebben dat er iets
gewijzigd hoefde te worden binnen het team en zeker niet voor wat
betreft zijn eigen positie binnen het team. Een mening die
inmiddels haaks staat op de mening van de zowel Thaise als
Oostenrijkse eigenaren van Red Bull. Daardoor kwamen de eigenaren
van Red Bull en Horner tegenover elkaar te staan en was er geen
andere optie dan uit elkaar te gaan. Een extreme beslissing van de
eigenaren, maar na alles wat er is gebeurd in de afgelopen jaren
ook een logisch gevolg in de wereld van de topsport. Natuurlijk
boekte Horner grote successen met Red Bull, iets waar hij zeker
credits voor dient te krijgen, hij is en blijft één van de meest
succesvolle F1-teambazen aller tijden. Maar in de F1 telt vooral
het hier en nu en in het laatste 1,5 jaar werd het steeds meer
zichtbaar dat Horner geen verandering door wilde voeren, terwijl
dat wel nodig lijkt om de prestaties op de baan te verbeteren.
Gezien de leegloop in de afgelopen jaren - Naast Newey vertrokken
bijvoorbeeld ook andere grote namen zoals Rob Marshall, Jonathan
Wheatley en Will Courtenay, was de verwachting dat Red Bull Racing
ook zelf een keer een ‘aantrekkelijke’ of ‘grote’ naam zou
presenteren, maar dat gebeurde niet. In de wereld van de Formule 1
is dat vaak een slecht teken. Bij topteams zijn het toch vaak de
ervaren mensen op cruciale posities die het verschil maken. De
enige verandering in die logica is dat steeds meer coureurs vaak al
op jongere leeftijd klaar zijn om in de koningsklasse van de
autosport te presteren. Voor engineers, designers en overige lijkt
dat toch anders te zitten. In die laag maakt ervaring het verschil.
Zo lijkt Wheatley met al zijn kennis en ervaring direct impact te
maken bij Sauber. Bekendere namen haalde Horner niet binnen, de
prestaties werden steeds slechter en ook binnen het team keerde de
rust na de rommelige start van 2024 nooit meer volledig terug. Dat
en het feit dat Horner er niet mee akkoord ging om minder macht te
krijgen, zorgde ervoor dat de Red Bull-eigenaren geen andere uitweg
zagen dan uit elkaar te gaan met Horner.