Is ontslag Horner begin van einde van Red Bull Racing? 'Mekies moet weer gaan bouwen'

Is het ontslag van Christian Horner het begin van het einde van Red Bull Racing als Formule 1-team? Voormalig coureur en analist Robert Doornbos denkt van niet. "Het kan ook het begin van een nieuw tijdperk zijn."
Met de van zusterteam Racing Bulls overgekomen Laurent Mekies als opvolger van Horner moet Red Bull Racing weer "gaan bouwen", zoals Doornbos het verwoordt in gesprek met de NOS. "Horner laat een legacy achter. Mekies moet vooral denken: ik ga opnieuw beginnen en ik doe het op mijn manier. Maar ze zullen wel moeten gaan bouwen zonder Max Verstappen. Ik denk dat Max volgend seizoen bij Mercedes zit."
De inmiddels 43-jarige Doornbos kent de nieuwe teambaas van Red Bull al uit 2005, toen hij acht Formule 1-races bij Minardi reed en Mekies daar zijn race-engineer was. "Het is een trotse Fransman met passie voor zijn vak. Met zijn verleden als engineer begrijpt hij veel van de auto. Hij heeft bij de internationale autosportbond FIA gewerkt, bij verschillende Formule 1-teams gezeten met verschillende culturen en heeft nu ook ervaring als teambaas. Iemand met een pak ervaring die deze promotie verdient."
Laten zien bij grote broer
Doornbos prijst het werk dat Mekies (48) bij Racing Bulls doet. "Zoals hij de jonge Isack Hadjar begeleidt, dat is precies wat Red Bull Racing zoekt in een goede teambaas. Dat zusterteam runt hij buitengewoon goed. Nu mag hij het laten zien bij de grote broer. Maar je kunt Mekies niet vragen op dezelfde manier door te gaan, die zal zijn eigen draai er aan moeten geven."
De juiste mensen zoeken en die op de juiste plek zetten na het vertrek van ervaren krachten als ingenieur Bob Marshall (McLaren), sportief directeur Jonathan Wheatley (Sauber) en ontwerper Adrian Newey (Aston Martin), dat wordt volgens Doornbos de grootste uitdaging voor Mekies.
"Er zal rust moeten komen. Maar verwacht niet dat daarna meteen de auto geweldig bestuurbaar wordt en Red Bull Racing ineens weer races gaat winnen. En voor 2026, als ze gaan rijden met Ford-motoren, weet al helemaal niemand wat er gaat gebeuren."
Het ontslag van Horner halverwege het seizoen heeft Doornbos niet verrast. "Het was het afgelopen anderhalf jaar chaotisch bij Red Bull Racing. Horner die werd beschuldigd van grensoverschrijdend gedrag. De onvrede over zijn aanblijven. De kampen die intern ontstonden na het overlijden van oprichter Dietrich Mateschitz. De leegloop en dan ontkennen dat je die mensen niet gaat missen, terwijl de prestaties tegenvallen. Dat gegoochel met de tweede rijders. Er moest wel iets gebeuren. Dit was onvermijdelijk."
Wat gaat Horner nu doen?
Ook Doornbos (51) kent Horner goed. Als jonge coureur reed hij één seizoen onder de Brit, toen die teambaas was van Arden in de Formule 3000, wat nu de Formule 2 is. "Ik ken hem al meer dan twintig jaar, ik beschouw hem als een vriend. Het was bijzonder om toen zo'n jonge teambaas te hebben. Ik was 22, maar Christian ook nog maar 28."
"Hij was toen al iemand die het verschil kan maken", zegt Doornbos, die onder Horner in 2006 bij Red Bull Racing ook nog drie races in de Formule 1 reed. "Horner had al een bepaalde autoriteit, wist heel goed hoe hij een team wenste te runnen. Dat deed hij met militaire precisie. Dat is ook de reden geweest dat Red Bull Racing hem oppikte en in het diepe gooide toen ze Jaguar overnamen."
Over Horner maakt Doornbos zich geen zorgen. "Acht wereldtitels bij de rijders, zes bij de constructeurs, 124 grand prixzeges. Zijn resultaten als teambaas spreken voor zich. Hij had nog een contract tot 2030 bij Red Bull Racing, dat zullen ze moeten gaan regelen. Maar om de financiën hoefde Horner deze baan sowieso niet meer uit te oefenen."
"Deze man zien we gewoon weer terug in de paddock", denkt Doornbos. "Ferrari lijkt me voor hem een te grote impact op zijn familieleven, want hij is wel een echte Engelsman die niet zomaar even naar Maranello verhuist, ongeacht of Ferarri hem zou willen. Ik zie hem wel als iemand voor Aston Martin. Of een team als Alpine opbouwen en proberen terug te brengen naar de top. Hij zoekt echt wel een nieuwe uitdaging."
Horner dankt rivalen: 'Strijd maakte elke zege zoeter'
"Na een ongelooflijke reis van twintig jaar neem ik met een zwaar gemoed afscheid van het team waar ik zoveel van heb gehouden. Het was een voorrecht Red Bull Racing te mogen leiden."
Met deze woorden op Instagram reageert Christian Horner voor het eerst op zijn Instagram-account op zijn ontslag bij het Formule 1-team van Red Bull Racing.
Horner spreekt in zijn afscheidsbericht zijn dank uit aan de rivalen, doelend op vooral Mercedes, Ferrari en McLaren. "Zonder dat is er geen racen, geen competitie. Jullie hebben ons tot het uiterste gedreven, de strijd deed elke zege zoeter smaken en elke tegenslag een kans om beter terug te komen."
Met de van zusterteam Racing Bulls overgekomen Laurent Mekies als opvolger van Horner moet Red Bull Racing weer "gaan bouwen", zoals Doornbos het verwoordt in gesprek met de NOS. "Horner laat een legacy achter. Mekies moet vooral denken: ik ga opnieuw beginnen en ik doe het op mijn manier. Maar ze zullen wel moeten gaan bouwen zonder Max Verstappen. Ik denk dat Max volgend seizoen bij Mercedes zit."
De inmiddels 43-jarige Doornbos kent de nieuwe teambaas van Red Bull al uit 2005, toen hij acht Formule 1-races bij Minardi reed en Mekies daar zijn race-engineer was. "Het is een trotse Fransman met passie voor zijn vak. Met zijn verleden als engineer begrijpt hij veel van de auto. Hij heeft bij de internationale autosportbond FIA gewerkt, bij verschillende Formule 1-teams gezeten met verschillende culturen en heeft nu ook ervaring als teambaas. Iemand met een pak ervaring die deze promotie verdient."
Laten zien bij grote broer
Doornbos prijst het werk dat Mekies (48) bij Racing Bulls doet. "Zoals hij de jonge Isack Hadjar begeleidt, dat is precies wat Red Bull Racing zoekt in een goede teambaas. Dat zusterteam runt hij buitengewoon goed. Nu mag hij het laten zien bij de grote broer. Maar je kunt Mekies niet vragen op dezelfde manier door te gaan, die zal zijn eigen draai er aan moeten geven."
De juiste mensen zoeken en die op de juiste plek zetten na het vertrek van ervaren krachten als ingenieur Bob Marshall (McLaren), sportief directeur Jonathan Wheatley (Sauber) en ontwerper Adrian Newey (Aston Martin), dat wordt volgens Doornbos de grootste uitdaging voor Mekies.
"Er zal rust moeten komen. Maar verwacht niet dat daarna meteen de auto geweldig bestuurbaar wordt en Red Bull Racing ineens weer races gaat winnen. En voor 2026, als ze gaan rijden met Ford-motoren, weet al helemaal niemand wat er gaat gebeuren."
Het ontslag van Horner halverwege het seizoen heeft Doornbos niet verrast. "Het was het afgelopen anderhalf jaar chaotisch bij Red Bull Racing. Horner die werd beschuldigd van grensoverschrijdend gedrag. De onvrede over zijn aanblijven. De kampen die intern ontstonden na het overlijden van oprichter Dietrich Mateschitz. De leegloop en dan ontkennen dat je die mensen niet gaat missen, terwijl de prestaties tegenvallen. Dat gegoochel met de tweede rijders. Er moest wel iets gebeuren. Dit was onvermijdelijk."
Wat gaat Horner nu doen?
Ook Doornbos (51) kent Horner goed. Als jonge coureur reed hij één seizoen onder de Brit, toen die teambaas was van Arden in de Formule 3000, wat nu de Formule 2 is. "Ik ken hem al meer dan twintig jaar, ik beschouw hem als een vriend. Het was bijzonder om toen zo'n jonge teambaas te hebben. Ik was 22, maar Christian ook nog maar 28."
"Hij was toen al iemand die het verschil kan maken", zegt Doornbos, die onder Horner in 2006 bij Red Bull Racing ook nog drie races in de Formule 1 reed. "Horner had al een bepaalde autoriteit, wist heel goed hoe hij een team wenste te runnen. Dat deed hij met militaire precisie. Dat is ook de reden geweest dat Red Bull Racing hem oppikte en in het diepe gooide toen ze Jaguar overnamen."
Over Horner maakt Doornbos zich geen zorgen. "Acht wereldtitels bij de rijders, zes bij de constructeurs, 124 grand prixzeges. Zijn resultaten als teambaas spreken voor zich. Hij had nog een contract tot 2030 bij Red Bull Racing, dat zullen ze moeten gaan regelen. Maar om de financiën hoefde Horner deze baan sowieso niet meer uit te oefenen."
"Deze man zien we gewoon weer terug in de paddock", denkt Doornbos. "Ferrari lijkt me voor hem een te grote impact op zijn familieleven, want hij is wel een echte Engelsman die niet zomaar even naar Maranello verhuist, ongeacht of Ferarri hem zou willen. Ik zie hem wel als iemand voor Aston Martin. Of een team als Alpine opbouwen en proberen terug te brengen naar de top. Hij zoekt echt wel een nieuwe uitdaging."
Horner dankt rivalen: 'Strijd maakte elke zege zoeter'
"Na een ongelooflijke reis van twintig jaar neem ik met een zwaar gemoed afscheid van het team waar ik zoveel van heb gehouden. Het was een voorrecht Red Bull Racing te mogen leiden."
Met deze woorden op Instagram reageert Christian Horner voor het eerst op zijn Instagram-account op zijn ontslag bij het Formule 1-team van Red Bull Racing.
Horner spreekt in zijn afscheidsbericht zijn dank uit aan de rivalen, doelend op vooral Mercedes, Ferrari en McLaren. "Zonder dat is er geen racen, geen competitie. Jullie hebben ons tot het uiterste gedreven, de strijd deed elke zege zoeter smaken en elke tegenslag een kans om beter terug te komen."