Vervanger de Vries maakt comeback in formule-auto's: "Dat is best moeilijk geweest"
Op 20 november 2022 reed Felipe Drugovich zijn eerste vrije
training in de Formule, bij de GP van Abu Dhabi. Net ervoor werd
hij kampioen van de Formule 2. In de jaren erna volgden nog enkele
vrije trainingen voor de 25-jarige Braziliaan, maar tot meer dan
reserve-coureur bij Aston Martin leidde het niet. En dat terwijl
coureurs waar hij tegen reed als Jack Doohan, Logan Sargeant en
Liam Lawson wel debuteerden in de Formule 1. Dit jaar rijden
rookies Oliver Bearman, Kimi Antonelli, Gabriel Bortoleto, Isack
Hadjar en Franco Colapinto in de Formule 1, Drugovich niet. Wel
maakt hij dit weekend zijn debuut in de Formule E. In Berlijn is
hij bij Mahindra de vervanger van Nyck de Vries die
WEC-verplichtingen heeft. RacingNews365 sprak in Berlijn met
Drugovich, die zijn debuut maakt in een officiële race in een
Formule-wereldkampioenschap. "Het voelt echt fijn, zeker in de
positie waarin ik nu zit. Ik hoop gewoon te kunnen racen wanneer ik
kan. Dit is echt een goede kans voor mij om beter te worden in het
racen. Achter het stuur kruipen in een raceweekend in een
Formule-auto, dat is erg leuk", begint Drugovich. Maar natuurlijk
wil hij het liefst in de Formule 1 rijden. Is dat nog altijd een
optie voor de Braziliaan? "Om eerlijk te zijn is dat moeilijk te
zeggen op dit moment. We bekijken wat de mogelijkheden zijn voor
volgend jaar, maar tegelijkertijd moet ik ook iets anders hebben.
Iets waarbij ik het hele jaar kan racen, waar ik me echt op kan
focussen. Niet kijken naar mogelijkheden voor hier en daar een
losse race." Cadillac voor Drugovich? Volgend jaar komt er met
Cadillac een extra team op de F1-grid. Is dat een mogelijkheid voor
Drugovich om in de F1 te komen? "Het is een optie, maar
tegelijkertijd is het ook erg moeilijk. Ze praten met veel
coureurs. Ik zou er natuurlijk graag bij willen zijn en ik zou er
graag willen racen. Dat is mijn droom. Maar er is ook racen buiten
de Formule 1, er is leven buiten de Formule 1. Dus we moeten
afwachten." De jaren aan de zijlijn van de Formule 1 bij Aston
Martin, hoe lastig was dat voor de voormalig F1-kampioen? Want hij
moest als reservecoureur wel fit en scherp blijven. "Het is erg
moeilijk. Voor een maand, of een jaar is dat wel te doen, maar
tweeënhalf jaar is best moeilijk geweest. Die paar keer per jaar
dat ik de kans kreeg om in de auto te stappen, dan moet je het
maximale eruit halen." Als het voor Drugovich geen Formule 1
wordt, is de Formule E dan een optie voor hem? "Dat is een optie.
Uiteraard heb ik nog geen idee wat er volgend jaar gaat gebeuren en
welke kansen ik ga krijgen, maar het (Formule E, red.) zou zeker
een optie zijn.
training in de Formule, bij de GP van Abu Dhabi. Net ervoor werd
hij kampioen van de Formule 2. In de jaren erna volgden nog enkele
vrije trainingen voor de 25-jarige Braziliaan, maar tot meer dan
reserve-coureur bij Aston Martin leidde het niet. En dat terwijl
coureurs waar hij tegen reed als Jack Doohan, Logan Sargeant en
Liam Lawson wel debuteerden in de Formule 1. Dit jaar rijden
rookies Oliver Bearman, Kimi Antonelli, Gabriel Bortoleto, Isack
Hadjar en Franco Colapinto in de Formule 1, Drugovich niet. Wel
maakt hij dit weekend zijn debuut in de Formule E. In Berlijn is
hij bij Mahindra de vervanger van Nyck de Vries die
WEC-verplichtingen heeft. RacingNews365 sprak in Berlijn met
Drugovich, die zijn debuut maakt in een officiële race in een
Formule-wereldkampioenschap. "Het voelt echt fijn, zeker in de
positie waarin ik nu zit. Ik hoop gewoon te kunnen racen wanneer ik
kan. Dit is echt een goede kans voor mij om beter te worden in het
racen. Achter het stuur kruipen in een raceweekend in een
Formule-auto, dat is erg leuk", begint Drugovich. Maar natuurlijk
wil hij het liefst in de Formule 1 rijden. Is dat nog altijd een
optie voor de Braziliaan? "Om eerlijk te zijn is dat moeilijk te
zeggen op dit moment. We bekijken wat de mogelijkheden zijn voor
volgend jaar, maar tegelijkertijd moet ik ook iets anders hebben.
Iets waarbij ik het hele jaar kan racen, waar ik me echt op kan
focussen. Niet kijken naar mogelijkheden voor hier en daar een
losse race." Cadillac voor Drugovich? Volgend jaar komt er met
Cadillac een extra team op de F1-grid. Is dat een mogelijkheid voor
Drugovich om in de F1 te komen? "Het is een optie, maar
tegelijkertijd is het ook erg moeilijk. Ze praten met veel
coureurs. Ik zou er natuurlijk graag bij willen zijn en ik zou er
graag willen racen. Dat is mijn droom. Maar er is ook racen buiten
de Formule 1, er is leven buiten de Formule 1. Dus we moeten
afwachten." De jaren aan de zijlijn van de Formule 1 bij Aston
Martin, hoe lastig was dat voor de voormalig F1-kampioen? Want hij
moest als reservecoureur wel fit en scherp blijven. "Het is erg
moeilijk. Voor een maand, of een jaar is dat wel te doen, maar
tweeënhalf jaar is best moeilijk geweest. Die paar keer per jaar
dat ik de kans kreeg om in de auto te stappen, dan moet je het
maximale eruit halen." Als het voor Drugovich geen Formule 1
wordt, is de Formule E dan een optie voor hem? "Dat is een optie.
Uiteraard heb ik nog geen idee wat er volgend jaar gaat gebeuren en
welke kansen ik ga krijgen, maar het (Formule E, red.) zou zeker
een optie zijn.