FIA-president Ben Sulayem wil terug naar V8-motoren: "Kroon op mijn werk"

De Formule 1 maakte in 2014 de overstap van de V8 naar de hybride
V6-motor. Hiermee zouden de motoren goedkoper moeten worden,
waardoor het voor fabrikanten aantrekkelijker zou zijn om in de
sport te stappen. Voor 2026 staan er een nieuw motorreglement te
wachten. De grootste verandering zal het verdwijnen van de MGU-H
zijn. Audi en Red Bull Powertrains treden daarnaast toe als nieuwe
leverancier en Audi neemt daarbij het team van Stake F1 over. En
Cadillac F1 wil vanaf 2029 met eigen motoren gaan rijden.  Met wat
voor type motor Cadillac en de rest van de teams die in 2029 aan de
start zullen verschijnen, is nog de vraag. FIA-president Mohammed
Ben Sulayem wil namelijk zo snel mogelijk de V8 laten terugkeren.
"Als het aan ons ligt, komt die er. Ik ben er zeer optimistisch en
blij over. De FOM steunt ons en ook de teams realiseren zich dat
dit de beste optie is. We moeten het zo snel mogelijk doen. 2026
komt eraan. Je hebt drie jaar nodig. Dus hopelijk hebben we in 2029
iets", laat de FIA-president weten tegenover onder meer
RacingNews365. Een van de redenen die Ben Sulayem aanhaalt om zijn
punt te maken, is het kostenplaatje. "De huidige motor is enorm
ingewikkeld en duur. De R&D-kosten gaan richting de 200 miljoen
en één motorblok kost tussen de 1,8 en 2,1 miljoen." Een V8 zou
volgens de FIA-president 50 procent goedkoper moeten zijn.
Daarnaast verwacht hij dat de V8 ongeveer 100 kilo lichter zal
zijn. "Het geeft ons ruimte om extra veiligheidsmaatregelen aan de
bolides toe te voegen, zonder dat die zwaarder wordt." Ben Sulayem
laat zelfs weten dat hij de herinvoering van de V8 als de kroon op
zijn FIA-presidentschap zou zien. "Absoluut, want het is de beste
oplossing om de Formule 1 in stand te houden. Daarnaast draagt het
bij aan onze klimaatdoelen. Als we die op deze manier kunnen
behalen, waarom zouden we het dan niet doen? Ik heb het idee dat we
op de goede weg zijn", sluit de FIA-president af. 

Top Headlines

Oudere Top Headlines