Steiner kritisch op stewards na 'verkeerde' straf Piastri: "Beslis niet op basis van drama"

Oscar Piastri kreeg een zware straf aan zijn broek voor een actie
tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië. De Australiër, op dat
moment de leider in de race, remde ineens flink af op het moment
dat de safety car naar binnen dook. Max Verstappen kwam zelfs even
voor Piastri terecht, terwijl de Nederlander op P2 reed.
Uiteindelijk besloten de stewards om de McLaren-coureur zwaar te
bestraffen en hij kreeg een tijdstraf van tien seconden aan zijn
broek. Daar was Piastri zelf niet over te spreken en hij krijgt
bijval van de voormalig teambaas van Haas, Guenther Steiner. "Van
wat ik zag, want ik heb natuurlijk geen toegang tot de actuele
data, dus ik zag alleen de data op het internet, was dat Oscar niet
veel anders deed dan toen de safety car voor de eerste keer naar
buiten kwam. Zijn remgedrag was vergelijkbaar. Ik denk dat het
verschil was dat Max de tweede keer veel sneller was, dus het zag
er heel dramatisch uit. Het zag er eerlijk gezegd heel dramatisch
uit. Maar ik denk dat de stewards niet moeten beslissen op basis
van drama, maar ze moeten beslissen op basis van feiten", zo zegt
Steiner in de Red Flags Podcast . "Alles werkte tegen Oscar. En had
het iets soepeler gekund? Ja. Maar was het onvoorspelbaar
rijgedrag? Naar mijn mening niet. Hij was aan het vertragen om
zichzelf in een positie te brengen om de beste start te maken. En
dat is wat een coureur doet en moet doen, want daar is hij voor.
Hij is er niet om de aardige jongen uit te hangen voor de man die
achter hem zit." Steiner richt zich daarna tot de stewards. "Als ze
het niet leuk vonden wat ze de eerste keer zagen, hadden ze Oscar
moeten waarschuwen en zeggen: 'Kerel, doe dit niet nog een keer.
Dit is op het randje of je bent er al overheen, maar doe dit niet
nog een keer'. En dan de tweede keer dat hij het doet, dan krijgt
hij tien seconden. Dat is dezelfde straf die iemand krijgt als hij
iemand anders opzettelijk van de baan rijdt. Voor mij was dat niet
het juiste." "En als hij het na een waarschuwing nog een keer zou
doen, dan zou ik met een straf van vijf of tien seconden kunnen
leven. Maar om zomaar uit het niets tien seconden uit te delen, dat
vind ik verkeerd. Zelfs bij de tweede keer had je het hem moeten
vertellen: 'Het is genoeg. Als dit (een safety car) weer gebeurt,
doe het dan niet meer'. Een waarschuwing, of een zwart-witte vlag.
'Dit is de laatste keer dat je het doet'", aldus de voormalig
teambaas van Haas. "Het was heel raar. Die straf van tien seconden
kwam heel onverwacht voor mij, want daardoor wordt in principe je
race vernietigd. Hij had het geluk dat de McLaren goed was en hij
nog steeds als tweede finishte. Maar ik blijf het zeggen: de
inconsistentie van alles wat er gebeurt... Je weet nooit wat je
krijgt. Het is niet dat je weet: 'dit is wat er gaat gebeuren'.
Nee, je weet het niet. Het is alsof het van alles kan zijn: vijf of
tien seconden, of niks."

Top Headlines

Oudere Top Headlines