Coronel wijst op sta-in-de-weg Red Bull: "Streep door 2026"
Red Bull lijkt steeds verder in de rangorde weg te zakken. Het team
van Max Verstappen kende een periode van dominantie, maar ziet
langzaamaan het verschil met de topteams, en voornamelijk McLaren,
groter worden. Volgens Tom Coronel zat de terugval er al een tijdje
aan te komen: "Het eerste probleem is dat ze (Red Bull, red.) een
windtunnel hebben die momenteel te oud is. Dat is denk ik gewoon
key, zeker nu de aerodynamica een iets belangrijkere factor gaat
spelen dan het altijd gespeeld heeft, omdat de vloer natuurlijk
heel erg belangrijk is", vertelt Coronel in de
RacingNews365-podcast. "Dan heb je een windtunnel nodig, met een
rollende vloer eronder en met een goede airflow , en dan pas kan je
de puntjes op de i zetten. En dat is wat Red Bull gewoon niet
heeft", vervolgt Coronel. Zonder betrouwbare informatie vanuit de
windtunnel ziet Coronel dat Red Bull van alles probeert, zonder
direct effect: "Dan ga je allemaal simulaties doen en ga je dingen
verzinnen en proberen. Je ziet dat er een beetje paniek ontstaat en
dan ga je een beetje in het wilde weg schieten. Ja, dan schiet je
vaker mis dan raak. Dat is wat je eigenlijk ziet bij Red Bull."
Coronel denk dan ook dat Red Bull weinig hoeft te verwachten van
2026, ondanks de reglementswijzigingen: "Er komt een nieuwe
windtunnel, daar zit altijd een beetje vertraging op natuurlijk.
Laten we zeggen dat hij in april, mei kan worden opgeleverd.
Volgend jaar, 2026, daar ga je ook een streep doorheen trekken."
Toch zou er geen reden tot paniek moeten zijn: "Daarna kan je toch
weer groeien, niks aan de hand."
van Max Verstappen kende een periode van dominantie, maar ziet
langzaamaan het verschil met de topteams, en voornamelijk McLaren,
groter worden. Volgens Tom Coronel zat de terugval er al een tijdje
aan te komen: "Het eerste probleem is dat ze (Red Bull, red.) een
windtunnel hebben die momenteel te oud is. Dat is denk ik gewoon
key, zeker nu de aerodynamica een iets belangrijkere factor gaat
spelen dan het altijd gespeeld heeft, omdat de vloer natuurlijk
heel erg belangrijk is", vertelt Coronel in de
RacingNews365-podcast. "Dan heb je een windtunnel nodig, met een
rollende vloer eronder en met een goede airflow , en dan pas kan je
de puntjes op de i zetten. En dat is wat Red Bull gewoon niet
heeft", vervolgt Coronel. Zonder betrouwbare informatie vanuit de
windtunnel ziet Coronel dat Red Bull van alles probeert, zonder
direct effect: "Dan ga je allemaal simulaties doen en ga je dingen
verzinnen en proberen. Je ziet dat er een beetje paniek ontstaat en
dan ga je een beetje in het wilde weg schieten. Ja, dan schiet je
vaker mis dan raak. Dat is wat je eigenlijk ziet bij Red Bull."
Coronel denk dan ook dat Red Bull weinig hoeft te verwachten van
2026, ondanks de reglementswijzigingen: "Er komt een nieuwe
windtunnel, daar zit altijd een beetje vertraging op natuurlijk.
Laten we zeggen dat hij in april, mei kan worden opgeleverd.
Volgend jaar, 2026, daar ga je ook een streep doorheen trekken."
Toch zou er geen reden tot paniek moeten zijn: "Daarna kan je toch
weer groeien, niks aan de hand."