Deze F1-coureurs zitten op de schopstoel voor 2026
De Formule 1 staat aan de vooravond van een interessante, nieuwe
Formule 1-periode, dat terwijl het lopende seizoen nog maar net
halverwege is. Nieuwe reglementen, nieuwe motoren, nieuwe F1-teams,
2026 is in alle opzichten een interessant jaar. Maar het zou zomaar
eens kunnen dat onderstaande coureurs dat niet van dichtbij mee
zullen maken. Liam Lawson Van Red Bull-coureur tot een rol aan de
zijlijn? Het kan zomaar gebeuren voor Liam Lawson. Hij wist in de
nukkige RB21 van Red Bull niet te imponeren, al mag je je afvragen
of hij daar de kans wel voor kreeg. Hij werd teruggezet naar
Racing Bulls, maar waar hij bij Red Bull tegen de sensatie die Max
Verstappen heet aanliep, loopt hij bij Racing Bulls tegen Isack
Hadjar aan, misschien wel dé revelatie van het F1-seizoen 2025. Is
hij dan heel slecht? Nee, misschien niet, maar het lijkt er gewoon
op dat Red Bull betere opties heeft voor de langere termijn. Yuki
Tsunoda Van de Japanner kunnen we misschien wel hetzelfde zeggen
als van Lawson. Yuki Tsunoda kreeg een kans, maar je zou haast gaan
geloven dat het tweede zitje van Red Bull daadwerkelijk vervloekt
is. Hoe meer races hij met de auto reed, hoe lastiger hij het
kreeg. Een vangnet lijkt hij niet te hebben, want waar staat hij
werkelijk op het verlanglijstje? Bij Cadillac wellicht, maar er
wordt algemeen aangenomen dat hij daar bepaald niet bovenaan de
lijst staat. Ook Honda kan niet meer de reddingsboei werpen en dus
wordt het lastig om op eigen kracht het hoofd boven water te
houden. Jack Doohan/Franco Colapinto Ze deelden al dezelfde
F1-cockpit, delen ze straks ook hetzelfde lot? Beide coureurs
vielen bij Alpine op door de nodige schadegevallen en beide
coureurs konden niet tippen aan Pierre Gasly. Gasly is een coureur
van een degelijk kaliber, maar ook niet de superster die je
logischerwijs zoek rijdt. Colapinto kon de hype niet waarmaken,
maar ook hier rijst de vraag: kregen ze een eerlijke kans? Dan
hebben we het niet enkel over het aantal races dat ze hebben mogen
rijden, maar vooral ook over de mate van druk waarmee ze de cockpit
in werden gejaagd: 'presteer of je ligt er na een paar races uit'.
Je zou van minder zenuwachtig worden.
Formule 1-periode, dat terwijl het lopende seizoen nog maar net
halverwege is. Nieuwe reglementen, nieuwe motoren, nieuwe F1-teams,
2026 is in alle opzichten een interessant jaar. Maar het zou zomaar
eens kunnen dat onderstaande coureurs dat niet van dichtbij mee
zullen maken. Liam Lawson Van Red Bull-coureur tot een rol aan de
zijlijn? Het kan zomaar gebeuren voor Liam Lawson. Hij wist in de
nukkige RB21 van Red Bull niet te imponeren, al mag je je afvragen
of hij daar de kans wel voor kreeg. Hij werd teruggezet naar
Racing Bulls, maar waar hij bij Red Bull tegen de sensatie die Max
Verstappen heet aanliep, loopt hij bij Racing Bulls tegen Isack
Hadjar aan, misschien wel dé revelatie van het F1-seizoen 2025. Is
hij dan heel slecht? Nee, misschien niet, maar het lijkt er gewoon
op dat Red Bull betere opties heeft voor de langere termijn. Yuki
Tsunoda Van de Japanner kunnen we misschien wel hetzelfde zeggen
als van Lawson. Yuki Tsunoda kreeg een kans, maar je zou haast gaan
geloven dat het tweede zitje van Red Bull daadwerkelijk vervloekt
is. Hoe meer races hij met de auto reed, hoe lastiger hij het
kreeg. Een vangnet lijkt hij niet te hebben, want waar staat hij
werkelijk op het verlanglijstje? Bij Cadillac wellicht, maar er
wordt algemeen aangenomen dat hij daar bepaald niet bovenaan de
lijst staat. Ook Honda kan niet meer de reddingsboei werpen en dus
wordt het lastig om op eigen kracht het hoofd boven water te
houden. Jack Doohan/Franco Colapinto Ze deelden al dezelfde
F1-cockpit, delen ze straks ook hetzelfde lot? Beide coureurs
vielen bij Alpine op door de nodige schadegevallen en beide
coureurs konden niet tippen aan Pierre Gasly. Gasly is een coureur
van een degelijk kaliber, maar ook niet de superster die je
logischerwijs zoek rijdt. Colapinto kon de hype niet waarmaken,
maar ook hier rijst de vraag: kregen ze een eerlijke kans? Dan
hebben we het niet enkel over het aantal races dat ze hebben mogen
rijden, maar vooral ook over de mate van druk waarmee ze de cockpit
in werden gejaagd: 'presteer of je ligt er na een paar races uit'.
Je zou van minder zenuwachtig worden.