Dit zijn de winnaars en verliezers van de eerste helft van het F1-seizoen
Het seizoen is halverwege. Na twaalf races kan de balans al deels
opgemaakt worden. Welke coureurs en teams hebben positief verrast
en wie vielen er juist tegen? Winnaar - McLaren Het is natuurlijk
geen verrassing dat het team van de McLaren de grootste winnaar van
dit seizoen is. De Britse renstal heeft de goede lijn van vorig
seizoen doorgetrokken en is na het terugvallen van Red Bull in de
pikorde hét dominante team in de Formule 1 geworden. Met 9
overwinningen, 20 podiumplekken en 460 WK-punten, is McLaren de
trotse koploper bij de constructeurs. Het team heeft zelfs ruim
twee keer zoveel punten als nummer twee Ferrari (222 punten). Oscar
Piastri voert het WK bij de coureurs aan (234 punten), op de voet
gevolgd door Lando Norris (226 punten). En deze dominantie lijkt
voorlopig ook niet te stoppen. Voor de Grand Prix van Spanje was
het nog de vraag of McLaren veel hinder zou ondervinden met de
nieuwe regels rondom de zogenaamde Flexiwings , maar het antwoord
daarop is een volmondige 'nee' gebleken. De grootste vraag bij
McLaren momenteel is wie van de twee coureurs er uiteindelijk met
de WK-titel vandoor gaat. Verliezer - Red Bull Waar McLaren
momenteel de wind in de rug heeft, lijkt die bij Red Bull met volle
kracht van voren te komen. De resultaten voor Max Verstappen en co
droogden na de GP van Spanje in 2024 snel op. Verstappen wist vorig
jaar, dankzij de uitstekende start, nog wel wereldkampioen te
worden, maar Red Bull eindigde bij de constructeurs als derde. Die
bergafwaartse lijn heeft het team doorgezet in 2025. Verstappen
wist nog 2 overwinningen en 5 podiumplaatsen te behalen, maar kon
niet voorkomen dat Red Bull inmiddels vierde staat bij de
constructeurs. Yuki Tsunoda wist op Silverstone voor de vijfde race
op rij niet te scoren, iets wat niet meer gebeurde sinds Mark
Webber in 2009. Niet alleen de resultaten op de baan vallen tegen.
Ook op organisatorisch vlak lijkt het team van Verstappen de weg
kwijt te zijn. Red Bull raakte de laatste twee jaren vijf
belangrijke figuren binnen de organisatie kwijt, namelijk Adrian
Newey, Jonathan Wheatley, Will Courtenay, Rob Marshall en Lee
Stevenson. Daarbij komt nu ook nog het ontslag van Christian
Horner. Laurent Mekies staat een zware kluif te wachten. Hij zal
rust en orde moeten brengen in de organisatie en zijn best moeten
doen om Verstappen binnen boord te houden Winnaar - Nico Hülkenberg
Nico Hülkenberg maakte dit seizoen de overstap van het team van
Haas naar Stake Sauber. Na twaalf races kan er al gesproken worden
van een gelukkig huwelijk tussen beide partijen. Aan de hand van de
zevende plaats van de Duitser in Australië, werden er na één race
in 2025 al meer punten gescoord door het team dan in heel 2024. Dat
bleek een gelukkige uitschieter, aangezien er in de zeven
daaropvolgende races niet gescoord werd. Tot de opmars vanaf de GP
van Spanje, waar Hülkenberg zich kwalificeerde als 16e, maar
tijdens de race naar voren schoot en uiteindelijk op plek 5
eindigde. Dat bleek het begin van een opmars van het Zwitserse team
én Hülkenberg. De afgelopen vier races behaalde het team 35 punten,
31 hiervan kwamen van de Duitser. De kers op de spreekwoordelijke
taart was de GP van Silverstone, waar Hülkenberg vanaf de 19e
plaats opklom naar het podium, zijn eerste in de Formule 1.
Hülkenberg bezet na dit huzarenstukje de achtste plaats in het
kampioenschap. Sauber staat bij de constructeurs op P6. Verliezer -
Yuki Tsunoda Het stoeltje naast Max Verstappen bij Red Bull zou
normaal gesproken de droom van veel F1-coureurs zijn, zo was dat
ook het geval bij Yuki Tsunoda. De Japanner mocht na twee races
Liam Lawson vervangen in de hoop dat hij betere resultaten zou
behalen dan zijn Nieuw-Zeelandse lotgenoot. Aanvankelijk leek dat
ook zo te zijn. Tsunoda scoorde in ieder geval punten, al
verbleekte zijn totaal bij dat van Verstappen. De zesde plaats in
de sprintrace van Miami blijft vooralsnog zijn beste resultaat. Na
de GP van Emilia Romagna ging het bij Tsunoda echter van kwaad tot
erger. De afgelopen vijf races scoorde de Japanner precies 0
punten. Een negatieve prestatie die voor het laatst behaald werd
door Mark Webber in 2009. De Japanner krijgt - net als Lawson - de
RB21 niet onder controle, waardoor ook voor hem een uitzichtloze
situatie lijkt te ontstaan. Tsunoda moet hopen dat de aanstelling
van Laurent Mekies als nieuwe teambaas hem nieuw vertrouwen geeft.
De twee werkten vorig jaar al samen bij Racing Bulls. Voor de
Japanner is het dus hopen dat een vertrouwd gezicht hem kan helpen
uit zijn vormcrisis te komen. Winnaar - Isack Hadjar Isack Hadjar
viel tijdens zijn eerste weekend direct op, maar niet in positieve
zin. De Fransman kwalificeerde zich nog prima op de elfde plek,
maar parkeerde zijn auto tijdens de opwarmronde zondag direct in de
muur. Hadjar was in tranen, wat op zijn beurt een nogal koude
reactie van Helmut Marko opleverde. Daarna ging het balletje
steeds beter rollen. Na de terugkeer van Lawson bij Racing Bulls,
was Hadjar duidelijk de snellere coureur van de twee. Geleidelijk
aan kwamen de punten binnen, met de zesde plek in Monaco als beste
resultaat. De laatste drie races zijn wat minder verlopen, maar
Hadjar staat nog altijd netjes op de elfde plek in de WK-stand. Een
prima debuutjaar vooralsnog. Verliezer - Alpine, Jack Doohan en
Franco Colapinto Sommige zitjes lijken op dit moment vervloekt te
zijn. Niet alleen het tweede stoeltje bij Red Bull, maar ook die
van Alpine. De Franse renstal kent een waardeloos seizoen. Waar
andere teams vlagen van snelheid hebben laten zien, blijft de
Franse renstal achter. Het is dan ook niet gek dat Alpine momenteel
onderaan staat bij de constructeurs. Pierre Gasly doet het
overigens aardig bij het team. De resultaten en vooral uitschieters
van vorig seizoen worden nog niet behaald, maar de Fransman kwam
dit seizoen nog drie keer tot scoren, iets wat teamgenoten
Colapinto en Doohan niet kunnen zeggen. Doohan begon het seizoen al
met een 1-0 achterstand. Zijn baan stond nog voordat hij een meter
had gereden al op de tocht, omdat het team meermaals had laten
blijken gecharmeerd te zijn van Colapinto. Doohan miste snelheid en
vertrouwen. Zijn hoogtepunt was de kwalificatie voor de GP van
Bahrein, waar hij ternauwernood Q3 miste (Gasly kwalificeerde zich
overigens als vijfde). En dus kreeg Colapinto het zitje vanaf de GP
van Emilia Romagna. De resultaten van Colapinto zijn voorlopig
minstens net zo treurig, en misschien nog wel treuriger, als die
van Doohan. De Argentijn maakt daarnaast ook veel fouten. Zo gaat
het gerucht dat hij inmiddels al twee keer zijn koppeling heeft
laten doorbranden. Dat zou ook de reden zijn dat hij uiteindelijk
niet van start ging op Silverstone. Hoeveel tijd de Argentijn nog
krijgt voordat ook hij vervangen wordt, moet nog gaan blijken.
Winnaar - Alexander Albon Williams is weer terug te vinden in de
top van het middenveld. En dat is vooral te danken aan de
uitstekende resultaten van Alexander Albon. De Britse Thai kwam
verrassend goed uit te startblokken dit seizoen met een vijfde
plaats in Australië. Ondanks drie uitvalbeurten op rij in Spanje,
Canda en Oostenrijk, wist Albon acht keer in de punten te
eindigen. Teamgenoot Carlos Sainz heeft het een stuk lastiger bij
de voormalige grootmacht. De Spanjaard kwam in de helft van de
races in de punten terecht, maar loopt vooralsnog ruim achter Albon
aan in bijna iedere belangrijke statistiek. Albon heeft 36 punten,
Sainz 13. Albon eindigde 3 keer op de vijfde plek, Sainz kwam niet
verder dan twee keer achtste. Albon staat daarnaast in de Head to
Head 7-5 voor tijdens kwalificaties en 8-3 in races. Albon mag
daarom tevreden zijn over de eerste helft van 2025, waarin hij het
gros van de punten voor Williams scoort en een coureur als Sainz
duidelijk outperformd. Verliezer - Aston Martin Aston Martin had
waarschijnlijk meer gehoopt van dit seizoen. Na een uitstekend
2023, gingen de resultaten in 2024 flink achteruit. Ondanks dat
eindigde het team als vijfde bij de constructeurs. De dalende lijn
is dit seizoen verder ingezet. Fernando Alonso begon het seizoen
desastreus. De ervaren Spanjaard crashte in Australië, had
remproblemen in China en kende daarna een reeks van finishes zonder
punten. Pas in Spanje haalde hij de hatelijke nul achter zijn naam
weg. Met 16 punten in de laatste vier races gaat het inmiddels al
weer beter met Alonso, maar met de veertiende plek in het WK zal
hij zeker niet tevreden zijn. Lance Stroll doet het daarentegen
best aardig, zeker voor zijn doen. De Canadees begon met een zesde
plaats in Australië en een negende plek in China. Dankzij een
vijfde plaats in de sprintrace van Miami en de zevende plek in
Silverstone, waar hij halverwege de race nog op podiumkoers leek te
zijn, heeft Stroll 20 punten en staat hij 12e in de WK-stand.
Desalniettemin zal 2025 een jaar zijn om snel te vergeten voor
Aston Martin, dat met het aantrekken van Adrian Newey hoopt snel
een stap te kunnen maken in de rangorde.
opgemaakt worden. Welke coureurs en teams hebben positief verrast
en wie vielen er juist tegen? Winnaar - McLaren Het is natuurlijk
geen verrassing dat het team van de McLaren de grootste winnaar van
dit seizoen is. De Britse renstal heeft de goede lijn van vorig
seizoen doorgetrokken en is na het terugvallen van Red Bull in de
pikorde hét dominante team in de Formule 1 geworden. Met 9
overwinningen, 20 podiumplekken en 460 WK-punten, is McLaren de
trotse koploper bij de constructeurs. Het team heeft zelfs ruim
twee keer zoveel punten als nummer twee Ferrari (222 punten). Oscar
Piastri voert het WK bij de coureurs aan (234 punten), op de voet
gevolgd door Lando Norris (226 punten). En deze dominantie lijkt
voorlopig ook niet te stoppen. Voor de Grand Prix van Spanje was
het nog de vraag of McLaren veel hinder zou ondervinden met de
nieuwe regels rondom de zogenaamde Flexiwings , maar het antwoord
daarop is een volmondige 'nee' gebleken. De grootste vraag bij
McLaren momenteel is wie van de twee coureurs er uiteindelijk met
de WK-titel vandoor gaat. Verliezer - Red Bull Waar McLaren
momenteel de wind in de rug heeft, lijkt die bij Red Bull met volle
kracht van voren te komen. De resultaten voor Max Verstappen en co
droogden na de GP van Spanje in 2024 snel op. Verstappen wist vorig
jaar, dankzij de uitstekende start, nog wel wereldkampioen te
worden, maar Red Bull eindigde bij de constructeurs als derde. Die
bergafwaartse lijn heeft het team doorgezet in 2025. Verstappen
wist nog 2 overwinningen en 5 podiumplaatsen te behalen, maar kon
niet voorkomen dat Red Bull inmiddels vierde staat bij de
constructeurs. Yuki Tsunoda wist op Silverstone voor de vijfde race
op rij niet te scoren, iets wat niet meer gebeurde sinds Mark
Webber in 2009. Niet alleen de resultaten op de baan vallen tegen.
Ook op organisatorisch vlak lijkt het team van Verstappen de weg
kwijt te zijn. Red Bull raakte de laatste twee jaren vijf
belangrijke figuren binnen de organisatie kwijt, namelijk Adrian
Newey, Jonathan Wheatley, Will Courtenay, Rob Marshall en Lee
Stevenson. Daarbij komt nu ook nog het ontslag van Christian
Horner. Laurent Mekies staat een zware kluif te wachten. Hij zal
rust en orde moeten brengen in de organisatie en zijn best moeten
doen om Verstappen binnen boord te houden Winnaar - Nico Hülkenberg
Nico Hülkenberg maakte dit seizoen de overstap van het team van
Haas naar Stake Sauber. Na twaalf races kan er al gesproken worden
van een gelukkig huwelijk tussen beide partijen. Aan de hand van de
zevende plaats van de Duitser in Australië, werden er na één race
in 2025 al meer punten gescoord door het team dan in heel 2024. Dat
bleek een gelukkige uitschieter, aangezien er in de zeven
daaropvolgende races niet gescoord werd. Tot de opmars vanaf de GP
van Spanje, waar Hülkenberg zich kwalificeerde als 16e, maar
tijdens de race naar voren schoot en uiteindelijk op plek 5
eindigde. Dat bleek het begin van een opmars van het Zwitserse team
én Hülkenberg. De afgelopen vier races behaalde het team 35 punten,
31 hiervan kwamen van de Duitser. De kers op de spreekwoordelijke
taart was de GP van Silverstone, waar Hülkenberg vanaf de 19e
plaats opklom naar het podium, zijn eerste in de Formule 1.
Hülkenberg bezet na dit huzarenstukje de achtste plaats in het
kampioenschap. Sauber staat bij de constructeurs op P6. Verliezer -
Yuki Tsunoda Het stoeltje naast Max Verstappen bij Red Bull zou
normaal gesproken de droom van veel F1-coureurs zijn, zo was dat
ook het geval bij Yuki Tsunoda. De Japanner mocht na twee races
Liam Lawson vervangen in de hoop dat hij betere resultaten zou
behalen dan zijn Nieuw-Zeelandse lotgenoot. Aanvankelijk leek dat
ook zo te zijn. Tsunoda scoorde in ieder geval punten, al
verbleekte zijn totaal bij dat van Verstappen. De zesde plaats in
de sprintrace van Miami blijft vooralsnog zijn beste resultaat. Na
de GP van Emilia Romagna ging het bij Tsunoda echter van kwaad tot
erger. De afgelopen vijf races scoorde de Japanner precies 0
punten. Een negatieve prestatie die voor het laatst behaald werd
door Mark Webber in 2009. De Japanner krijgt - net als Lawson - de
RB21 niet onder controle, waardoor ook voor hem een uitzichtloze
situatie lijkt te ontstaan. Tsunoda moet hopen dat de aanstelling
van Laurent Mekies als nieuwe teambaas hem nieuw vertrouwen geeft.
De twee werkten vorig jaar al samen bij Racing Bulls. Voor de
Japanner is het dus hopen dat een vertrouwd gezicht hem kan helpen
uit zijn vormcrisis te komen. Winnaar - Isack Hadjar Isack Hadjar
viel tijdens zijn eerste weekend direct op, maar niet in positieve
zin. De Fransman kwalificeerde zich nog prima op de elfde plek,
maar parkeerde zijn auto tijdens de opwarmronde zondag direct in de
muur. Hadjar was in tranen, wat op zijn beurt een nogal koude
reactie van Helmut Marko opleverde. Daarna ging het balletje
steeds beter rollen. Na de terugkeer van Lawson bij Racing Bulls,
was Hadjar duidelijk de snellere coureur van de twee. Geleidelijk
aan kwamen de punten binnen, met de zesde plek in Monaco als beste
resultaat. De laatste drie races zijn wat minder verlopen, maar
Hadjar staat nog altijd netjes op de elfde plek in de WK-stand. Een
prima debuutjaar vooralsnog. Verliezer - Alpine, Jack Doohan en
Franco Colapinto Sommige zitjes lijken op dit moment vervloekt te
zijn. Niet alleen het tweede stoeltje bij Red Bull, maar ook die
van Alpine. De Franse renstal kent een waardeloos seizoen. Waar
andere teams vlagen van snelheid hebben laten zien, blijft de
Franse renstal achter. Het is dan ook niet gek dat Alpine momenteel
onderaan staat bij de constructeurs. Pierre Gasly doet het
overigens aardig bij het team. De resultaten en vooral uitschieters
van vorig seizoen worden nog niet behaald, maar de Fransman kwam
dit seizoen nog drie keer tot scoren, iets wat teamgenoten
Colapinto en Doohan niet kunnen zeggen. Doohan begon het seizoen al
met een 1-0 achterstand. Zijn baan stond nog voordat hij een meter
had gereden al op de tocht, omdat het team meermaals had laten
blijken gecharmeerd te zijn van Colapinto. Doohan miste snelheid en
vertrouwen. Zijn hoogtepunt was de kwalificatie voor de GP van
Bahrein, waar hij ternauwernood Q3 miste (Gasly kwalificeerde zich
overigens als vijfde). En dus kreeg Colapinto het zitje vanaf de GP
van Emilia Romagna. De resultaten van Colapinto zijn voorlopig
minstens net zo treurig, en misschien nog wel treuriger, als die
van Doohan. De Argentijn maakt daarnaast ook veel fouten. Zo gaat
het gerucht dat hij inmiddels al twee keer zijn koppeling heeft
laten doorbranden. Dat zou ook de reden zijn dat hij uiteindelijk
niet van start ging op Silverstone. Hoeveel tijd de Argentijn nog
krijgt voordat ook hij vervangen wordt, moet nog gaan blijken.
Winnaar - Alexander Albon Williams is weer terug te vinden in de
top van het middenveld. En dat is vooral te danken aan de
uitstekende resultaten van Alexander Albon. De Britse Thai kwam
verrassend goed uit te startblokken dit seizoen met een vijfde
plaats in Australië. Ondanks drie uitvalbeurten op rij in Spanje,
Canda en Oostenrijk, wist Albon acht keer in de punten te
eindigen. Teamgenoot Carlos Sainz heeft het een stuk lastiger bij
de voormalige grootmacht. De Spanjaard kwam in de helft van de
races in de punten terecht, maar loopt vooralsnog ruim achter Albon
aan in bijna iedere belangrijke statistiek. Albon heeft 36 punten,
Sainz 13. Albon eindigde 3 keer op de vijfde plek, Sainz kwam niet
verder dan twee keer achtste. Albon staat daarnaast in de Head to
Head 7-5 voor tijdens kwalificaties en 8-3 in races. Albon mag
daarom tevreden zijn over de eerste helft van 2025, waarin hij het
gros van de punten voor Williams scoort en een coureur als Sainz
duidelijk outperformd. Verliezer - Aston Martin Aston Martin had
waarschijnlijk meer gehoopt van dit seizoen. Na een uitstekend
2023, gingen de resultaten in 2024 flink achteruit. Ondanks dat
eindigde het team als vijfde bij de constructeurs. De dalende lijn
is dit seizoen verder ingezet. Fernando Alonso begon het seizoen
desastreus. De ervaren Spanjaard crashte in Australië, had
remproblemen in China en kende daarna een reeks van finishes zonder
punten. Pas in Spanje haalde hij de hatelijke nul achter zijn naam
weg. Met 16 punten in de laatste vier races gaat het inmiddels al
weer beter met Alonso, maar met de veertiende plek in het WK zal
hij zeker niet tevreden zijn. Lance Stroll doet het daarentegen
best aardig, zeker voor zijn doen. De Canadees begon met een zesde
plaats in Australië en een negende plek in China. Dankzij een
vijfde plaats in de sprintrace van Miami en de zevende plek in
Silverstone, waar hij halverwege de race nog op podiumkoers leek te
zijn, heeft Stroll 20 punten en staat hij 12e in de WK-stand.
Desalniettemin zal 2025 een jaar zijn om snel te vergeten voor
Aston Martin, dat met het aantrekken van Adrian Newey hoopt snel
een stap te kunnen maken in de rangorde.