De grote verandering van Ferrari die wordt getest tijdens de filmdag
Ferrari is donderdag aanwezig op het circuit van Mugello voor een
filmdag met de SF-25, de tweede en tevens laatste filmdag die is
toegestaan tijdens het seizoen. Het team mag gedurende de dag 200
kilometer afleggen en de Scuderia heeft voor de gelegenheid een
gewijzigde achterwielophanging meegenomen. Charles Leclerc en Lewis
Hamilton zijn allebei aanwezig op Mugello en maken dus voor de
eerste keer kennis met de cruciale ontwikkeling. De wijziging in de
ophanging houdt in dat het voorste bevestigingspunt van de bovenste
driehoek van de ophanging naar beneden wordt verplaatst. Met deze
wijziging, die allesbehalve klein of onbelangrijk is, wil Ferrari
bepalen of de koolstofvezelstructuur die de versnellingsbak bedenkt
ook bestand is tegen belastingen die worden gegenereerd bij het
nieuwe bevestigingspunt van de ophanging. Het was belangrijk om
het gedrag van de ophanging te evalueren in aanloop naar de Grand
Prix van België die over een week op de planning staat, en waar de
ophanging over het hele weekend wordt uitgerold. De aanpassing
bleek noodzakelijk nadat tijdens de eerste races werd geconstateerd
dat de achterwielophanging in de oorspronkelijke versie niet kon
samenwerken met de voorkant, die wordt gevormd door de pull rod
-ophanging. Het is daarom juist om te stellen dat de nieuwe versie
is bedoeld om het maximale te halen uit de laatste aerodynamische
veranderingen die vóór de nieuwe ophanging werden geïntroduceerd.
Dit geldt ook voor de vloer die in Oostenrijk is getest en die de
vorige race op Silverstone ook positieve reacties opleverde,
alhoewel niet alle problemen van de SF-25 werden opgelost. Het is
dan ook goed om te benadrukken dat de technici onder leiding van
Loic Serra momenteel bezig zijn met de evaluatie en implementatie
van wijzigingen op het hydraulische niveau van de
stuurbekrachtiging van de SF-25. Op Silverstone klaagden zowel
Leclerc als Hamilton over de precisie van de besturing en het
vertrouwen in de stabiliteit van de voorkant in snelle bochten. Het
is een element dat vooral van invloed is op de mogelijkheid om op
topsnelheden ideale trajecten uit te zetten, zonder bang te hoeven
zijn voor plotselinge afwijkingen van de voorkant van de auto. Als
de achterwielophanging positieve feedback op zou leveren, zou dit
de oplossing zijn voor de buitensporige gevoeligheid waar de SF-25
op aerodynamisch prestatieniveau mee kampt wat veranderingen in de
bodemvrijheid betreft. Het zou dan ook eindelijk mogelijk moeten
zijn om de performance, die momenteel nog opgesloten zit in de
auto, eruit te halen. De aanzienlijk makkelijkere aanpassing van de
stuurbekrachtiging zou daarentegen op tijd klaar moeten zijn voor
Hongarije, nog voor de zomervakantie. Tijdens de tests in Mugello
wordt een breed scala aan set-ups gebruikt om de dynamische respons
van de auto te evalueren, waaronder op het lange rechte stuk. Daar
varieert de belasting die door de vloer wordt gegenereerd
aanzienlijk, afhankelijk van de rijhoogte. De nieuwe versie van de
ophanging is een lakmoesproef voor de competitiviteit van de SF-25
in de tweede helft van het seizoen. Maar we zullen in ieder geval
tot de Grand Prix van België moeten wachten voor het eerste
oordeel. De upgrade betreft een verlaagde positie van het
bevestigingspunt van de achterwielophanging. Deze modificatie is
bedoeld als aanvulling op de vloer die in Oostenrijk is
geïntroduceerd, om de aerodynamische prestaties te verbeteren en
dingen mogelijk te maken die niet haalbaar waren met de vorige
versie van de ophanging.
filmdag met de SF-25, de tweede en tevens laatste filmdag die is
toegestaan tijdens het seizoen. Het team mag gedurende de dag 200
kilometer afleggen en de Scuderia heeft voor de gelegenheid een
gewijzigde achterwielophanging meegenomen. Charles Leclerc en Lewis
Hamilton zijn allebei aanwezig op Mugello en maken dus voor de
eerste keer kennis met de cruciale ontwikkeling. De wijziging in de
ophanging houdt in dat het voorste bevestigingspunt van de bovenste
driehoek van de ophanging naar beneden wordt verplaatst. Met deze
wijziging, die allesbehalve klein of onbelangrijk is, wil Ferrari
bepalen of de koolstofvezelstructuur die de versnellingsbak bedenkt
ook bestand is tegen belastingen die worden gegenereerd bij het
nieuwe bevestigingspunt van de ophanging. Het was belangrijk om
het gedrag van de ophanging te evalueren in aanloop naar de Grand
Prix van België die over een week op de planning staat, en waar de
ophanging over het hele weekend wordt uitgerold. De aanpassing
bleek noodzakelijk nadat tijdens de eerste races werd geconstateerd
dat de achterwielophanging in de oorspronkelijke versie niet kon
samenwerken met de voorkant, die wordt gevormd door de pull rod
-ophanging. Het is daarom juist om te stellen dat de nieuwe versie
is bedoeld om het maximale te halen uit de laatste aerodynamische
veranderingen die vóór de nieuwe ophanging werden geïntroduceerd.
Dit geldt ook voor de vloer die in Oostenrijk is getest en die de
vorige race op Silverstone ook positieve reacties opleverde,
alhoewel niet alle problemen van de SF-25 werden opgelost. Het is
dan ook goed om te benadrukken dat de technici onder leiding van
Loic Serra momenteel bezig zijn met de evaluatie en implementatie
van wijzigingen op het hydraulische niveau van de
stuurbekrachtiging van de SF-25. Op Silverstone klaagden zowel
Leclerc als Hamilton over de precisie van de besturing en het
vertrouwen in de stabiliteit van de voorkant in snelle bochten. Het
is een element dat vooral van invloed is op de mogelijkheid om op
topsnelheden ideale trajecten uit te zetten, zonder bang te hoeven
zijn voor plotselinge afwijkingen van de voorkant van de auto. Als
de achterwielophanging positieve feedback op zou leveren, zou dit
de oplossing zijn voor de buitensporige gevoeligheid waar de SF-25
op aerodynamisch prestatieniveau mee kampt wat veranderingen in de
bodemvrijheid betreft. Het zou dan ook eindelijk mogelijk moeten
zijn om de performance, die momenteel nog opgesloten zit in de
auto, eruit te halen. De aanzienlijk makkelijkere aanpassing van de
stuurbekrachtiging zou daarentegen op tijd klaar moeten zijn voor
Hongarije, nog voor de zomervakantie. Tijdens de tests in Mugello
wordt een breed scala aan set-ups gebruikt om de dynamische respons
van de auto te evalueren, waaronder op het lange rechte stuk. Daar
varieert de belasting die door de vloer wordt gegenereerd
aanzienlijk, afhankelijk van de rijhoogte. De nieuwe versie van de
ophanging is een lakmoesproef voor de competitiviteit van de SF-25
in de tweede helft van het seizoen. Maar we zullen in ieder geval
tot de Grand Prix van België moeten wachten voor het eerste
oordeel. De upgrade betreft een verlaagde positie van het
bevestigingspunt van de achterwielophanging. Deze modificatie is
bedoeld als aanvulling op de vloer die in Oostenrijk is
geïntroduceerd, om de aerodynamische prestaties te verbeteren en
dingen mogelijk te maken die niet haalbaar waren met de vorige
versie van de ophanging.