Ferrari-update met name slecht nieuws voor Red Bull en Mercedes

Ferrari staat op het punt zijn laatste grote upgrade van het
seizoen 2025 te introduceren, een cruciale stap in de strijd om de
tweede plaats in het constructeurskampioenschap. Volgens F1-analist
Matteo Bobbi is de nieuwe achterwielophanging, die in Spa wordt
verwacht, de sleutel tot het ontsluiten van meer potentieel in
combinatie met de recent geïntroduceerde vloer. De upgrade volgt op
een nieuwe vloer die het team twee races geleden al introduceerde.
Dat onderdeel bleek een significante stap voorwaarts te zijn. "De
nieuwe vloer die men heeft meegebracht is minder gevoelig voor de
rijhoogte, maar zorgt alsnog voor meer downforce punten", legt
Bobbi uit. "Dat heeft Ferrari de afgelopen twee races al veel
geholpen, omdat ze op aerodynamisch gebied in een breder 'window'
hebben kunnen werken." De nieuwe achterwielophanging is ontworpen
om deze filosofie te versterken en biedt het team meer
flexibiliteit bij het vinden van de juiste afstelling. "Deze nieuwe
achterwielophanging die men op Spa gaat brengen, is geen compleet
nieuwe ophanging, maar een verbeterde versie. Ook op dat gebied
wordt het window waarin je de achterwielophanging kunt laten
opereren, breder", aldus Bobbi. De kern van de upgrade is het
vergroten van de operationele marge, waardoor de SF-25 consistenter
kan presteren op verschillende circuits en in wisselende
omstandigheden. Bobbi illustreert dit met een concreet voorbeeld.
Tekst gaat verder onder illustratie. Meer speelruimte voor de
engineers "Laten we zeggen dat als voorbeeld de oude versie werkte
van -5 tot aan +5 en bij de nieuwe ophanging heb je de ruimte om
deze te laten opereren tussen -10 tot aan 10. Je hebt daardoor dus
meer opties om de juiste setup te vinden. Het geeft het team meer
speelruimte." De veranderingen zullen voor het blote oog nauwelijks
zichtbaar zijn. "Van de buitenkant zul je niet veel verandering
zien, alleen een nieuwe cover, maar de grootste verandering zit
intern. Dat ga je dus niet écht zien." Ferrari heeft een eerste
test met de nieuwe onderdelen afgewerkt tijdens een filmdag op
Mugello, waarna de feedback van de coureurs essentieel zal zijn.
"Daarna houdt het wel op met de upgrades, ik denk dat we nog maar
kleine veranderingen krijgen te zien na deze grote verandering."
Hoewel de upgrade belangrijk is, tempert Bobbi de verwachtingen
over een enorme sprong voorwaarts in rondetijd. "De verwachting is
niet dat men een heel grote stap gaan maken, van wat ik begrijp
verwacht men een winst van circa 0,1 tot maximaal 0,15 seconde."
Een dergelijke winst is volgens hem niet voldoende om de strijd met
het dominante McLaren aan te gaan. "Dat is niet genoeg om het gat
te dichten met Mclaren, maar wel genoeg om te vechten voor de
tweede plek in het kampioenschap en deze positie ook in handen te
houden", aldus Bobbi over de strijd die Ferrari voert met Mercedes
en Red Bull. De ware potentie van het pakket zal pas op het circuit
duidelijk worden. "Het is wél nog even afwachten hoe de simulaties
zich verhouden tot de realiteit op het circuit. Soms pakt een
upgrade beter uit, soms minder. Met races in Spa en Hongarije nu,
wordt in ieder geval op twee totaal verschillende circuits
duidelijk waar Ferrari zal staan met de upgrade."

Top Headlines

Oudere Top Headlines