Newey schetst 'inhaalslag' Aston Martin: "Toen was er nog maar weinig gedaan"

Toen Adrian Newey aankondigde te vertrekken bij Red Bull Racing
werd de Formule 1-wereld toch even op zijn kop gezet. Want waar zou
de topontwerper zijn carrière voortzetten, als dat überhaupt al aan
de orde was? Uiteindelijk viel de keuze op Aston Martin, waar
eigenaar Lawrence Stroll alles op alles zet om zijn team in 2026
naar de top van het veld te brengen. Met de nieuwe reglementen in
het vooruitzicht is de komst van een topontwerper als Newey dan ook
geen overbodige luxe. De Brit ging dan ook meteen aan het werk toen
hij in maart dit jaar begon aan zijn nieuwe uitdaging, zo legt hij
uit tegenover F1-Insider . "Ik had recent wel een weekendje vrij,
maar buiten dat is het eigenlijk de hele tijd volle bak aan de
slag. Als ik in zo'n fase van intense concentratie beland, merk ik
verder nergens iets van. Al mijn energie en kracht gaat maar naar
één doel: het ontwerpen van een snelle raceauto."  En heel veel
andere opties heeft de ontwerper ook niet, want hij loopt iets
achter in de ontwikkeling van de 2026-bolide. Waar andere teams
immers in januari al begonnen, kon hij pas in maart aan het werk.
"Dan ben je eigenlijk voortdurend bezig met een inhaalslag. Tot
maart was hier nog maar weinig werk verricht voor 2026. Wel een
beetje natuurlijk, maar we hebben sindsdien echt flink wat werk
moeten verrichten."  Maar daar kijkt de topontwerper met al zijn
ervaring niet meer van op. "Toen ik in 1997 bij McLaren begon, was
dat ook een jaar waarin er een grote reglementswijziging aan zat te
komen. De druk was toen al ontzettend hoog, maar is vandaag de dag
eigenlijk nog veel groter. De auto's zijn immers een stuk complexer
en de ontwikkelingstijden langer." Voor nu richt Newey zich vooral
op basiscomponenten, en dan met name de onderdelen die gaandeweg
het seizoen niet veranderd mogen worden. "Dat gaat met name om de
layout van de voor- en achterwielophanging, de grootte van de
brandstoftank en de wielbasis. Maar het is ingewikkeld, want aan de
ene kant hebben we eigenlijk niet voldoende tijd en aan de andere
kant zijn onze simulatietools wat aan de zwakke kant. Dus moeten we
zo goed mogelijke inschattingen maken, en als het nodig is kunnen
we het bodywork en de vleugels gedurende het seizoen nog
aanpassen."  En echt zeker van de nieuwe reglementen is Newey
verder ook nog niet, zo biecht hij op. "Toen ik de nieuwe
reglementen voor het eerst zag, dacht ik meteen: 'Oh, dat laat niet
heel erg veel speelruimte over!' Maar zodra je je eenmaal verdiept
in de details, zie je wel een bepaalde mate van flexibiliteit
terugkomen. Maar zoals wel vaker het geval is in de Formule 1,
zullen de teams ongetwijfeld weer bij elkaar komen na een jaar of
drie à vier." 

Top Headlines

Oudere Top Headlines