Worsteling Hamilton bij Ferrari uitgelegd: "Dat is niet het enige probleem"
Het wil dit F1-seizoen nog niet echt lukken voor Lewis Hamilton. De
zevenvoudig wereldkampioen begon dit seizoen aan zijn nieuwe
uitdaging bij Ferrari, in de hoop een achtste titel te kunnen
pakken met de Italiaanse renstal, maar moet tot dusver vooral
genoegen nemen met een lastige bolide waarin hij de smaak maar niet
te pakken krijgt. Op een overwinning tijdens de sprintrace in China
na blijven verdere hoogtepunten nog uit voor de Brit, maar de
mogelijke oorzaken die door velen worden genoemd lopen nogal
uiteen. Maar voor Formule 1-analist Matteo Bobbi is het allemaal
overduidelijk: het ligt aan de karakteristieken van de SF-25. In
een exclusief interview met RacingNews365 wijst hij vooral naar de
verschillen tussen Hamilton en zijn teamgenoot, Charles Leclerc.
"Hamilton was het duidelijk gewend om in een bepaald soort auto te
rijden, met specifieke kenmerken. Toen hij aan het begin van het
seizoen bij Ferrari kwam, zei men dat Leclerc en Hamilton van
dezelfde karakteristieken houden. Maar dat is niet waar, want ze
rijden heel anders. Leclerc heeft een sterke voorkant nodig. Hij
kan met een lichte achterkant rijden, zolang de voorkant maar sterk
is. Vooral als hij begint te remmen, tot wanneer hij de apex
bereikt. Als de auto niet over die eigenschap beschikt, presteert
hij helemaal niet." De verschillen in rijstijl tussen Hamilton en
Leclerc vertalen zich dus direct naar het verschil in resultaat,
aldus Bobbi. "Hamilton vraagt juist precies het tegenovergestelde.
Ook hij heeft natuurlijk een sterke voorkant nodig, want dat heeft
iedereen, maar hij heeft ook absoluut een sterke achterkant nodig,
vooral bij het ingaan van de bocht. Als je kijkt naar hoe de beide
coureurs remmen, zie je dat Leclerc al erg laat remt, maar Hamilton
dat nog later doet. Hij gebruikt ook meer remkracht in het eerste
deel van de bocht, wat betekent dat hij een hele sterke achterkant
nodig heeft. Anders verliest hij die bij het insturen." "Ze hebben
beiden dus hele andere karakteristieken van de auto nodig, en de
Ferrari van dit jaar lijkt vooral erg sterk aan de voorkant, maar
juist helemaal niet aan de achterkant. Dus daarom heeft Hamilton
het moeilijk, vooral tijdens de kwalificatie, waar hij de maximale
potentie uit de auto moet halen." En dat is niet het enige
probleem, want ook de karakteristieken van de remmen passen niet
helemaal bij Hamiltons voorkeuren. "Maar dat is punt één, want het
tweede punt zit 'm in de remmen. Ik zeg niet dat Carbon Industrie
beter of slechter is dan Brembo, maar de twee merken vertonen
duidelijke verschillen. En waar Leclerc gewend is aan Brembo en
deze zo maximaal mogelijk kan gebruiken, moet Hamilton zich nog
steeds aanpassen aan de karakteristieken van Brembo-remmen en
-remschijven. Dan hebben we het vooral over de bite van de remmen,
de werking van het carbon, en het temperatuurbereik waarin het
carbon werkt. Dus die zaken spelen een uiterst significante rol."
Nóg een probleem En alsof dat allemaal nog niet genoeg is, is er
ook een probleem dat vooral tijdens de kwalificaties duidelijk naar
voren komt en waar de beide coureurs last van hebben. "En dan is er
nog iets anders. Dat komt vanaf Silverstone, waar Leclerc met
journalisten sprak over een probleem waar hij én Hamilton beiden
last van hebben. Dat probleem komt vanuit de stuurbekrachtiging.
Vorig jaar had Leclerc daar, samen met Carlos Sainz, ook al
problemen mee, omdat de één meer hulp wilde van de
stuurbekrachtiging dan de ander. Dus toen engineering de
karakteristieken van de stuurbekrachtiging moest ontwerpen, hebben
ze een ontwerp gemaakt dat waarschijnlijk te agressief is. Laten we
zeggen dat de stuurbekrachtiging dit jaar juist teveel assistentie
geeft aan de coureurs." "Dus op het moment dat de coureur op de
limiet zit in een snelle bocht, vooral waar hij 4 of 5G (kracht)
bereikt in de hoogste versnelling, voelt hij de auto niet meer,
omdat de stuurbekrachtiging dus te veel assistentie biedt. Dat
gebeurt echt alleen als ze op de limiet rijden tijdens de
kwalificatie, want op dat moment zijn je hersenen alleen gericht op
het vinden van de limiet. Dan ga je op je natuurlijke gevoel af."
Tijdens de race ziet dat probleem er volgens Bobbi echter heel
anders uit. "Als ze tijdens de race twee, drie of zelfs vier
seconden per ronde langzamer rijden, kunnen ze zich aanpassen aan
de stuurbekrachtiging. De hersenen zijn dan niet volledig gericht
op de limiet, en dan hebben ze ruimte om hun stuurgedrag aan te
passen op de kracht van de stuurbekrachtiging. Maar dat is wel een
ander probleem en het zal heel lastig worden om dat te verhelpen.
Als je de stuurbekrachtiging eenmaal hebt ontworpen, is het
moeilijk om dat aan te passen." "Dit systeem moeten ze voorlopig
dus behouden, en dat is nog iets waar Hamilton helemaal niet van
houdt. Al tijdens de eerste tests in Bahrein liet hij na een paar
rondjes weten daar niet blij mee te zijn. Hij zei letterlijk: 'Wat
is dat verdomme met die stuurbekrachtiging?', en sindsdien is het
een groot probleem voor Ferrari."
zevenvoudig wereldkampioen begon dit seizoen aan zijn nieuwe
uitdaging bij Ferrari, in de hoop een achtste titel te kunnen
pakken met de Italiaanse renstal, maar moet tot dusver vooral
genoegen nemen met een lastige bolide waarin hij de smaak maar niet
te pakken krijgt. Op een overwinning tijdens de sprintrace in China
na blijven verdere hoogtepunten nog uit voor de Brit, maar de
mogelijke oorzaken die door velen worden genoemd lopen nogal
uiteen. Maar voor Formule 1-analist Matteo Bobbi is het allemaal
overduidelijk: het ligt aan de karakteristieken van de SF-25. In
een exclusief interview met RacingNews365 wijst hij vooral naar de
verschillen tussen Hamilton en zijn teamgenoot, Charles Leclerc.
"Hamilton was het duidelijk gewend om in een bepaald soort auto te
rijden, met specifieke kenmerken. Toen hij aan het begin van het
seizoen bij Ferrari kwam, zei men dat Leclerc en Hamilton van
dezelfde karakteristieken houden. Maar dat is niet waar, want ze
rijden heel anders. Leclerc heeft een sterke voorkant nodig. Hij
kan met een lichte achterkant rijden, zolang de voorkant maar sterk
is. Vooral als hij begint te remmen, tot wanneer hij de apex
bereikt. Als de auto niet over die eigenschap beschikt, presteert
hij helemaal niet." De verschillen in rijstijl tussen Hamilton en
Leclerc vertalen zich dus direct naar het verschil in resultaat,
aldus Bobbi. "Hamilton vraagt juist precies het tegenovergestelde.
Ook hij heeft natuurlijk een sterke voorkant nodig, want dat heeft
iedereen, maar hij heeft ook absoluut een sterke achterkant nodig,
vooral bij het ingaan van de bocht. Als je kijkt naar hoe de beide
coureurs remmen, zie je dat Leclerc al erg laat remt, maar Hamilton
dat nog later doet. Hij gebruikt ook meer remkracht in het eerste
deel van de bocht, wat betekent dat hij een hele sterke achterkant
nodig heeft. Anders verliest hij die bij het insturen." "Ze hebben
beiden dus hele andere karakteristieken van de auto nodig, en de
Ferrari van dit jaar lijkt vooral erg sterk aan de voorkant, maar
juist helemaal niet aan de achterkant. Dus daarom heeft Hamilton
het moeilijk, vooral tijdens de kwalificatie, waar hij de maximale
potentie uit de auto moet halen." En dat is niet het enige
probleem, want ook de karakteristieken van de remmen passen niet
helemaal bij Hamiltons voorkeuren. "Maar dat is punt één, want het
tweede punt zit 'm in de remmen. Ik zeg niet dat Carbon Industrie
beter of slechter is dan Brembo, maar de twee merken vertonen
duidelijke verschillen. En waar Leclerc gewend is aan Brembo en
deze zo maximaal mogelijk kan gebruiken, moet Hamilton zich nog
steeds aanpassen aan de karakteristieken van Brembo-remmen en
-remschijven. Dan hebben we het vooral over de bite van de remmen,
de werking van het carbon, en het temperatuurbereik waarin het
carbon werkt. Dus die zaken spelen een uiterst significante rol."
Nóg een probleem En alsof dat allemaal nog niet genoeg is, is er
ook een probleem dat vooral tijdens de kwalificaties duidelijk naar
voren komt en waar de beide coureurs last van hebben. "En dan is er
nog iets anders. Dat komt vanaf Silverstone, waar Leclerc met
journalisten sprak over een probleem waar hij én Hamilton beiden
last van hebben. Dat probleem komt vanuit de stuurbekrachtiging.
Vorig jaar had Leclerc daar, samen met Carlos Sainz, ook al
problemen mee, omdat de één meer hulp wilde van de
stuurbekrachtiging dan de ander. Dus toen engineering de
karakteristieken van de stuurbekrachtiging moest ontwerpen, hebben
ze een ontwerp gemaakt dat waarschijnlijk te agressief is. Laten we
zeggen dat de stuurbekrachtiging dit jaar juist teveel assistentie
geeft aan de coureurs." "Dus op het moment dat de coureur op de
limiet zit in een snelle bocht, vooral waar hij 4 of 5G (kracht)
bereikt in de hoogste versnelling, voelt hij de auto niet meer,
omdat de stuurbekrachtiging dus te veel assistentie biedt. Dat
gebeurt echt alleen als ze op de limiet rijden tijdens de
kwalificatie, want op dat moment zijn je hersenen alleen gericht op
het vinden van de limiet. Dan ga je op je natuurlijke gevoel af."
Tijdens de race ziet dat probleem er volgens Bobbi echter heel
anders uit. "Als ze tijdens de race twee, drie of zelfs vier
seconden per ronde langzamer rijden, kunnen ze zich aanpassen aan
de stuurbekrachtiging. De hersenen zijn dan niet volledig gericht
op de limiet, en dan hebben ze ruimte om hun stuurgedrag aan te
passen op de kracht van de stuurbekrachtiging. Maar dat is wel een
ander probleem en het zal heel lastig worden om dat te verhelpen.
Als je de stuurbekrachtiging eenmaal hebt ontworpen, is het
moeilijk om dat aan te passen." "Dit systeem moeten ze voorlopig
dus behouden, en dat is nog iets waar Hamilton helemaal niet van
houdt. Al tijdens de eerste tests in Bahrein liet hij na een paar
rondjes weten daar niet blij mee te zijn. Hij zei letterlijk: 'Wat
is dat verdomme met die stuurbekrachtiging?', en sindsdien is het
een groot probleem voor Ferrari."