Pirelli voegt extra element toe aan Formule 1 GP België

De Grand Prix van België op het iconische circuit van
Spa-Francorchamps staat komend weekend op de planning. Als
vanzelfsprekend kijken de coureurs en teams naar boven om te kijken
wat het weer doet tijdens het weekend, want in de Ardennen kun je
ieder weertype op een doodnormale dag aantreffen. Na een stralend
zonnetje kan het ineens gaan hozen. Bandenleverancier Pirelli doet
voor dit weekend nog een extra duit in het zakje als het op de
strategie aankomt. Want voor het eerst sinds de Grand Prix van
Australië in 2022 neemt de bandenleverancier niet drie
opeenvolgende bandencompounds mee. Waar Pirelli vorig jaar
bijvoorbeeld de C2, de C3 en C4 meenam naar België, is dat dit jaar
niet het geval. Er wordt gekozen voor een andere aanpak, waarbij
het verschil tussen de harde band en de medium groter is dan
normaal. Voor dit seizoen heeft Pirelli zes droogweerbanden waar ze
uit kunnen kiezen, van de hardste band (C1) tot aan de zachtste van
de selectie (C6). Voor dit weekend wordt er gekozen voor de C1 als
harde band, de C3 als medium en de C4 is de zachte band. Daarbij is
de C2 dus ingeruild voor de C1 ten opzichte van vorig jaar. Volgens
de simulaties van de bandenleverancier zou deze bandenselectie een
tweestopper nog competitiever moeten maken tijdens de race op
zondag, terwijl het een grotere mate van onzekerheid moet toevoegen
aan het bandenmanagement in de loop van het weekend. Dat heeft er
ook mee te maken dat er een sprintweekend wordt gehouden in België,
waardoor er slechts één vrije training is. Bovendien is er één
bandenset minder dan in een normaal raceweekend. Elke coureur heeft
12 sets: zes van de zachte band, vier van de medium en twee sets
harde banden. En de medium is de enige band die is toegestaan voor
de eerste twee delen van de sprintkwalificatie en de zachte band
moet worden gebruikt in het derde en laatste deel. Wat voor effect
de nieuwe bandenselectie gaat hebben, dat is de grote vraag. Vorig
jaar is een groot deel van het circuit nog opnieuw geasfalteerd,
waardoor er naast snellere tijden ook minder bandenslijtage was. En
er is altijd de dreiging van regen. Pirelli doet er in ieder geval
alles aan om er op het gebied van de banden een spektakel van te
maken.

Top Headlines

Oudere Top Headlines