Waarom zelfs Verstappen de Red Bull RB21 niet kan temmen
Het is moeilijk om een precieze waarde te geven aan de
ontwikkelingen die hebben plaatsgevonden aan de Red Bull RB21 in
het eerste deel van het seizoen. Hoewel er elementen waren die al
langer op de planning stonden, vooral rond de ontwikkeling van de
chassis dat in Oostenrijk werd geïntroduceerd, was er een duidelijk
gevoel dat de veranderingen die in Japan, Miami en Imola werden
geïntroduceerd, vooral correcties waren van problemen of
beperkingen die in het ontwerp waren gevonden. In Japan werd
namelijk een achterkant geïntroduceerd met een extreem smalle
motorkap zonder gleuven voor de warmteafvoer, waardoor een groot
deel van de luchtstroom naar de achterkant van de auto werd geleid.
Toen al bestond de indruk, die later definitief werd bevestigd
tijdens de twaalfde race van het seizoen in Silverstone, dat de Red
Bull RB21 lijdt aan een slechte aerodynamische efficiëntie.
Rijstijl van Verstappen De eerste wijzigingen aan de onderkant, die
alleen op de auto van Max Verstappen in Miami werden aangebracht,
waren bedoeld als voorbode van een uitgebreider pakket in Imola. De
onderzijde moest niet alleen de aerodynamische belasting garanderen
die niet door de vleugels werd geleverd, maar moest ook de
aerodynamische balans terugbrengen naar een meer gecentreerd
evenwicht. Zo werd een poging gedaan om chronische onderstuur, dat
kenmerkend is voor de huidige auto, te verminderen. Een objectief
feit is bovendien de extreme stijfheid van de voorkant en dat helpt
in feite niet bij het oplossen van onderstuur. Bovendien
veroorzaakt het een duidelijke overdracht van belasting naar de
achterkant, vooral als er snel van richting wordt veranderd. We
kunnen stellen dat de RB21 alle problemen heeft geërfd van de RB20,
die we al zagen in het tweede deel van het seizoen 2024, zonder ze
op te lossen. De ontwerprichting van technisch directeur Pierre
Waché en zijn medewerkers is er in feite uitsluitend op gericht om
de auto effectief te maken op basis van de rijstijl van Verstappen.
De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat dit een begrijpelijke keuze is
vanuit sportief oogpunt en het kampioenschap, maar dat er geen
echte technische basis voor is. In wezen heeft het volgen van deze
weg de engineers uit Milton Keynes niet in staat gesteld om de
dynamische en aerodynamische problemen van de auto definitief op te
lossen. In plaats daarvan blijft men zoeken naar een compromis
waarmee in ieder geval Verstappen de wagen kan beheersen.
Ingebakken en wijdverspreid Maar zoals de laatste GP liet zien, in
omstandigheden met variabele grip, werd zelfs deze doelstelling
jammerlijk gemist door de keuze om de downforce van de
achtervleugel te verlagen om de efficiëntie van de RB21 op de
rechte stukken van Silverstone te verbeteren met een hogere
topsnelheid tot gevolg. In wezen was het een non-oplossing, die
ondubbelzinnig duidelijk maakte hoezeer de huidige beperkingen van
de auto niet langer worden gecompenseerd door het enorme talent van
de Nederlandse coureur. Het is nu afwachten of Verstappen in de
tweede helft van het seizoen nog in staat zal zijn om zijn directe
tegenstanders uit te dagen op bepaalde circuits, zoals Zandvoort,
waar efficiëntie veel minder telt. De overtuiging in de paddock dat
de winnende cyclus van deze eenzitter allang voorbij is, is min of
meer ingebakken en wijdverspreid.
ontwikkelingen die hebben plaatsgevonden aan de Red Bull RB21 in
het eerste deel van het seizoen. Hoewel er elementen waren die al
langer op de planning stonden, vooral rond de ontwikkeling van de
chassis dat in Oostenrijk werd geïntroduceerd, was er een duidelijk
gevoel dat de veranderingen die in Japan, Miami en Imola werden
geïntroduceerd, vooral correcties waren van problemen of
beperkingen die in het ontwerp waren gevonden. In Japan werd
namelijk een achterkant geïntroduceerd met een extreem smalle
motorkap zonder gleuven voor de warmteafvoer, waardoor een groot
deel van de luchtstroom naar de achterkant van de auto werd geleid.
Toen al bestond de indruk, die later definitief werd bevestigd
tijdens de twaalfde race van het seizoen in Silverstone, dat de Red
Bull RB21 lijdt aan een slechte aerodynamische efficiëntie.
Rijstijl van Verstappen De eerste wijzigingen aan de onderkant, die
alleen op de auto van Max Verstappen in Miami werden aangebracht,
waren bedoeld als voorbode van een uitgebreider pakket in Imola. De
onderzijde moest niet alleen de aerodynamische belasting garanderen
die niet door de vleugels werd geleverd, maar moest ook de
aerodynamische balans terugbrengen naar een meer gecentreerd
evenwicht. Zo werd een poging gedaan om chronische onderstuur, dat
kenmerkend is voor de huidige auto, te verminderen. Een objectief
feit is bovendien de extreme stijfheid van de voorkant en dat helpt
in feite niet bij het oplossen van onderstuur. Bovendien
veroorzaakt het een duidelijke overdracht van belasting naar de
achterkant, vooral als er snel van richting wordt veranderd. We
kunnen stellen dat de RB21 alle problemen heeft geërfd van de RB20,
die we al zagen in het tweede deel van het seizoen 2024, zonder ze
op te lossen. De ontwerprichting van technisch directeur Pierre
Waché en zijn medewerkers is er in feite uitsluitend op gericht om
de auto effectief te maken op basis van de rijstijl van Verstappen.
De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat dit een begrijpelijke keuze is
vanuit sportief oogpunt en het kampioenschap, maar dat er geen
echte technische basis voor is. In wezen heeft het volgen van deze
weg de engineers uit Milton Keynes niet in staat gesteld om de
dynamische en aerodynamische problemen van de auto definitief op te
lossen. In plaats daarvan blijft men zoeken naar een compromis
waarmee in ieder geval Verstappen de wagen kan beheersen.
Ingebakken en wijdverspreid Maar zoals de laatste GP liet zien, in
omstandigheden met variabele grip, werd zelfs deze doelstelling
jammerlijk gemist door de keuze om de downforce van de
achtervleugel te verlagen om de efficiëntie van de RB21 op de
rechte stukken van Silverstone te verbeteren met een hogere
topsnelheid tot gevolg. In wezen was het een non-oplossing, die
ondubbelzinnig duidelijk maakte hoezeer de huidige beperkingen van
de auto niet langer worden gecompenseerd door het enorme talent van
de Nederlandse coureur. Het is nu afwachten of Verstappen in de
tweede helft van het seizoen nog in staat zal zijn om zijn directe
tegenstanders uit te dagen op bepaalde circuits, zoals Zandvoort,
waar efficiëntie veel minder telt. De overtuiging in de paddock dat
de winnende cyclus van deze eenzitter allang voorbij is, is min of
meer ingebakken en wijdverspreid.