Lawson mikt op constante tweede seizoenshelft: "Lastig om iedere keer te doen"

Liam Lawson viel in 2023 en 2024 op met een aantal sterke
invalbeurten. Ook Red Bull was onder de indruk van de
Nieuw-Zeelander, en zo belandde hij in het stoeltje naast Max
Verstappen voor 2025. Dat was echter maar van korte duur, want het
werd een kortstondig en vooral desastreus huwelijk. Lawson kreeg de
RB21 niet onder controle en was vooral achteraan het veld terug te
vinden, terwijl Verstappen streed om overwinningen. Een snelle
terugkeer naar Racing Bulls volgde.  Ook daar ging het niet direct
van een leien dakje. Mede-rookie en teamgenoot Isack Hadjar was
simpelweg sneller en wist regelmatig in Q3 te kwalificeren en
punten te pakken, terwijl Lawson niet in de buurt van punten leek
te komen.  Tijdens de Grand Prix van Monaco leek het tij eindelijk
te keren voor Lawson. Hij haalde Q3, reed in dienst van Hadjar, die
zesde werd, en pakte zelf met een achtste plek zijn eerste punten
van het seizoen. Zijn voorlopige hoogtepunt zou de Kiwi ervaren in
Oostenrijk. Hij kwalificeerde zich op P6 en hield die plek in de
race ook vast. Daarmee stelde hij een goede hap punten veilig voor
zichzelf en het team. In het WK staat Lawson nog wel 16e met 12
punten, met Hadjar op P11 met 21 punten.  Het succes in Oostenrijk
kwam niet geheel als een verrassing voor Lawson: "Oostenrijk was
natuurlijk een geweldig weekend omdat we eindelijk een groot aantal
punten pakten. Het liet denk ik een beetje zien van wat zich de
afgelopen tijd geleidelijk aan heeft opgebouwd. Maar resultaten als
deze moeten er wel vaker komen", vertelt Lawson aan Formula1.com. 
"Het gaat erom dat we vaker goede races hebben, dat het niet bij
uitzonderingen blijft. Dat is bijzonder moeilijk om te doen, zeker
in het middenveld, waar je sneller moet zijn dan iedereen om je
heen. Je vecht vaak voor een paar punten aan de onderkant van de
top tien. Soms pakt alles heel goed uit, zoals in Oostenrijk, maar
het is heel erg lastig om dat iedere keer te doen." "We zijn op
zoek naar een reeks races waarin we punten scoren, en om minder
weekenden te hebben waarin we kleine problemen ervaren en tijdens
Q1 uitgeschakeld worden", vertelt Lawson, die 'slechts' 23 Grand
Prix-weekenden erop heeft zitten. 

Top Headlines

Oudere Top Headlines