Hamilton laat weinig los over nieuwe Ferrari-upgrade: "We hebben niets getest"
De Formule 1-coureurs hebben net een korte break achter de rug,
maar bij Ferrari werd in die twee weken niet stilgezeten. De
Italiaanse renstal werkte namelijk een filmdag af op het circuit
van Mugello, en heel toevallig verscheen daar ook meteen een nieuwe
achterwielophanging op de SF-25. Tijdens de testdag mocht het team
maar 200 kilometer afleggen, maar Lewis Hamilton en Charles Leclerc
kwamen beiden in actie en konden dus voor het eerst kennismaken met
die nieuwe ontwikkeling. Maar als Hamilton gevraagd wordt naar zijn
eerste ervaringen met de nieuwe ophanging, reageert hij stellig.
"Nou, we hebben niets getest. Het was in de basis een dag om te
filmen. Ik heb maar iets van tien ronden gereden om te filmen, dus
dat was geen test", zo laat de Brit weten tegenover onder meer
RacingNews365. En in die tien ronden, mét nieuwe
achterwielophanging weliswaar, merkte Hamilton naar eigen zeggen
geen verschil. "Hetzelfde als voorheen, als de week daarvoor. We
gaan de nieuwe ophanging op vrijdag testen en ik weet zeker dat we
daar weer dingen van gaan leren, dus we gaan uitzoeken hoe we dat
moeten finetunen en hoe we het maximale eruit kunnen halen. Op de
simulator maakte het geen verschil, maar ik weet zeker dat er wel
voordelen zullen zijn op verschillende ondergronden." "Het
positieve voor mij is dat we aankwamen op de filmdag en meteen al
zagen dat er dus nieuwe dingen aan zitten te komen. Je ziet dat we
aan het ontwikkelen zijn. Over het algemeen hadden we een
aangepaste vloer in Bahrein, maar toen duurde het wat langer tot we
een nieuwe upgrade kregen in Oostenrijk. Wat de snelheid betreft
was dat nog niet helemaal wat we ervan hadden verwacht, en als je
naar de andere teams kijkt... Zij brengen ieder weekend wel iets
nieuws mee, zoals Red Bull of Mercedes dat vaak doen. Ik was dus
vooral blij om te zien dat er in de fabriek hard wordt gewerkt. Er
verandert veel, maar het kost tijd om daar de resultaten van te
zien. Dus ik ben heel dankbaar dat dat nu gebeurt." Het enige
nadeel waar Ferrari in België echter wel tegenaan loopt, is dat er
in een sprintweekend maar één vrije training op het programma
staat. En dat maakt het volgens Hamilton ook lastiger om die nieuwe
onderdelen te testen. "Heel, héél lastig. We hebben niet veel tijd,
dus moeten we het op beide auto's zetten en ervoor zorgen dat we
van beide kanten zo veel mogelijk data hebben. Je hebt de hele
sessie nodig, want als het gaat regenen staat dat de leercurve ook
weer in de weg. Dus wat finetunen betreft is het onwaarschijnlijk
dat we de boel dit weekend al kunnen optimaliseren. Dat zal
waarschijnlijk over de komende raceweekenden gebeuren."
maar bij Ferrari werd in die twee weken niet stilgezeten. De
Italiaanse renstal werkte namelijk een filmdag af op het circuit
van Mugello, en heel toevallig verscheen daar ook meteen een nieuwe
achterwielophanging op de SF-25. Tijdens de testdag mocht het team
maar 200 kilometer afleggen, maar Lewis Hamilton en Charles Leclerc
kwamen beiden in actie en konden dus voor het eerst kennismaken met
die nieuwe ontwikkeling. Maar als Hamilton gevraagd wordt naar zijn
eerste ervaringen met de nieuwe ophanging, reageert hij stellig.
"Nou, we hebben niets getest. Het was in de basis een dag om te
filmen. Ik heb maar iets van tien ronden gereden om te filmen, dus
dat was geen test", zo laat de Brit weten tegenover onder meer
RacingNews365. En in die tien ronden, mét nieuwe
achterwielophanging weliswaar, merkte Hamilton naar eigen zeggen
geen verschil. "Hetzelfde als voorheen, als de week daarvoor. We
gaan de nieuwe ophanging op vrijdag testen en ik weet zeker dat we
daar weer dingen van gaan leren, dus we gaan uitzoeken hoe we dat
moeten finetunen en hoe we het maximale eruit kunnen halen. Op de
simulator maakte het geen verschil, maar ik weet zeker dat er wel
voordelen zullen zijn op verschillende ondergronden." "Het
positieve voor mij is dat we aankwamen op de filmdag en meteen al
zagen dat er dus nieuwe dingen aan zitten te komen. Je ziet dat we
aan het ontwikkelen zijn. Over het algemeen hadden we een
aangepaste vloer in Bahrein, maar toen duurde het wat langer tot we
een nieuwe upgrade kregen in Oostenrijk. Wat de snelheid betreft
was dat nog niet helemaal wat we ervan hadden verwacht, en als je
naar de andere teams kijkt... Zij brengen ieder weekend wel iets
nieuws mee, zoals Red Bull of Mercedes dat vaak doen. Ik was dus
vooral blij om te zien dat er in de fabriek hard wordt gewerkt. Er
verandert veel, maar het kost tijd om daar de resultaten van te
zien. Dus ik ben heel dankbaar dat dat nu gebeurt." Het enige
nadeel waar Ferrari in België echter wel tegenaan loopt, is dat er
in een sprintweekend maar één vrije training op het programma
staat. En dat maakt het volgens Hamilton ook lastiger om die nieuwe
onderdelen te testen. "Heel, héél lastig. We hebben niet veel tijd,
dus moeten we het op beide auto's zetten en ervoor zorgen dat we
van beide kanten zo veel mogelijk data hebben. Je hebt de hele
sessie nodig, want als het gaat regenen staat dat de leercurve ook
weer in de weg. Dus wat finetunen betreft is het onwaarschijnlijk
dat we de boel dit weekend al kunnen optimaliseren. Dat zal
waarschijnlijk over de komende raceweekenden gebeuren."