Red Bull zet McLaren-wapens in tegen Norris en Piastri
Red Bull Racing heeft in Spa-Francorchamps een omvangrijk pakket
aan updates geïntroduceerd, bedoeld om een van de kernproblemen van
de RB21 aan te pakken. De nieuwe onderdelen zijn geen radicale
herziening van het concept, maar een gerichte poging om de
aerodynamische efficiëntie van de wagen te verbeteren, een zwakte
die in de eerste seizoenshelft pijnlijk duidelijk werd. De update
omvat een nieuwe versie van de voorvleugel, waarbij het tweede en
derde element zijn aangepast wat betreft hellingshoek en profiel.
Deze wijziging is bedoeld om de luchtstroom die van deze elementen
afkomt anders te sturen. Dit gaat gepaard met aanpassingen aan de
behuizing van de bevestigingspunten van de bovenste draagarm van de
voorwielophanging. Deze zijn nu voorzien van kleine winglets; de
eerste is naar beneden gericht, terwijl de tweede, duidelijk
geïnspireerd door McLaren, een opwaartse luchtstroom creëert in de
richting van de inlets van de sidepods. Ook de inlets zelf zijn
gewijzigd. Het verticale en horizontale gedeelte zijn samengevoegd
tot één enkele opening, waarbij het horizontale deel een groter
profiel heeft gekregen. Dit leidde op zijn beurt tot aanpassingen
aan de motorkap om een betere interne aerodynamica te realiseren
die in lijn is met de gewijzigde luchtstromen van de voorvleugel.
Tekst gaat verder onder foto. Focus op aerodynamische efficiëntie
Hoewel de aanpassingen het aerodynamische gedrag van de RB21 niet
fundamenteel zullen veranderen, wordt bij nadere inspectie
duidelijk dat de nieuwe geleiding van de luchtstroom primair
gericht is op het verhogen van de efficiëntie van de bovenste
aerodynamica. Het is geen geheim dat de RB21 in het eerste deel van
het seizoen de minst efficiënte auto van de topteams was, wat het
team dwong om, met name aan de achterzijde, vleugels met minimale
downforce te gebruiken. Deze fundamentele eigenschap van de auto
kan niet volledig worden geëlimineerd door de recente updates.
Echter, de gewijzigde luchtstroom aan de voorzijde van de wagen kan
een gedeeltelijke verschuiving van het aerodynamische drukcentrum
naar voren mogelijk maken. Dit zou voordelen kunnen opleveren op
circuits die gekenmerkt worden door snelle richtingsveranderingen
en lange, snelle bochten. Het circuit van Spa-Francorchamps lijkt
dan ook, ondanks het sprintformat van dit weekend, de ideale
locatie om effectief data te verzamelen en vooral om de correlatie
tussen de data uit de simulator en de werkelijkheid te verifiëren.
aan updates geïntroduceerd, bedoeld om een van de kernproblemen van
de RB21 aan te pakken. De nieuwe onderdelen zijn geen radicale
herziening van het concept, maar een gerichte poging om de
aerodynamische efficiëntie van de wagen te verbeteren, een zwakte
die in de eerste seizoenshelft pijnlijk duidelijk werd. De update
omvat een nieuwe versie van de voorvleugel, waarbij het tweede en
derde element zijn aangepast wat betreft hellingshoek en profiel.
Deze wijziging is bedoeld om de luchtstroom die van deze elementen
afkomt anders te sturen. Dit gaat gepaard met aanpassingen aan de
behuizing van de bevestigingspunten van de bovenste draagarm van de
voorwielophanging. Deze zijn nu voorzien van kleine winglets; de
eerste is naar beneden gericht, terwijl de tweede, duidelijk
geïnspireerd door McLaren, een opwaartse luchtstroom creëert in de
richting van de inlets van de sidepods. Ook de inlets zelf zijn
gewijzigd. Het verticale en horizontale gedeelte zijn samengevoegd
tot één enkele opening, waarbij het horizontale deel een groter
profiel heeft gekregen. Dit leidde op zijn beurt tot aanpassingen
aan de motorkap om een betere interne aerodynamica te realiseren
die in lijn is met de gewijzigde luchtstromen van de voorvleugel.
Tekst gaat verder onder foto. Focus op aerodynamische efficiëntie
Hoewel de aanpassingen het aerodynamische gedrag van de RB21 niet
fundamenteel zullen veranderen, wordt bij nadere inspectie
duidelijk dat de nieuwe geleiding van de luchtstroom primair
gericht is op het verhogen van de efficiëntie van de bovenste
aerodynamica. Het is geen geheim dat de RB21 in het eerste deel van
het seizoen de minst efficiënte auto van de topteams was, wat het
team dwong om, met name aan de achterzijde, vleugels met minimale
downforce te gebruiken. Deze fundamentele eigenschap van de auto
kan niet volledig worden geëlimineerd door de recente updates.
Echter, de gewijzigde luchtstroom aan de voorzijde van de wagen kan
een gedeeltelijke verschuiving van het aerodynamische drukcentrum
naar voren mogelijk maken. Dit zou voordelen kunnen opleveren op
circuits die gekenmerkt worden door snelle richtingsveranderingen
en lange, snelle bochten. Het circuit van Spa-Francorchamps lijkt
dan ook, ondanks het sprintformat van dit weekend, de ideale
locatie om effectief data te verzamelen en vooral om de correlatie
tussen de data uit de simulator en de werkelijkheid te verifiëren.