Exclusief: Formule E praat met Zandvoort over opvullen F1-leegte
Voor veel Nederlandse racefans was het een grote teleurstelling dat
Zandvoort na 2026 weer van de Formule 1-kalender verdwijnt. De
afgelopen jaren werd er keer op keer een feestje gebouwd, maar nu
de koningsklasse van de autosport het Zandvoort-hoofdstuk zal
sluiten leek het circuit in een soort leegte terecht te komen. Maar
als het aan Formule E-CEO Jeff Dodds ligt, is dat probleem zo
opgelost. De CEO bevestigt in gesprek met RacingNews365 namelijk
dat er gesprekken gevoerd worden over het organiseren van een
Formule E-race op het Nederlandse circuit. De elektrische
raceklasse heeft de kalender voor komend seizoen al bevestigd, dus
een race in Nederland zou op zijn vroegst pas in 2027 georganiseerd
worden. Of dat ook echt gaat lukken is nog niet zeker, maar Dodds
is in ieder geval enthousiast over het idee. "Als we kijken naar
onze lijst met locaties die we overwegen... Ik ben er niet heel
nauw bij betrokken, maar volgens mij wordt volgend jaar de laatste
Formule 1-race op Zandvoort verreden. Als je naar de layout van dat
circuit kijkt, ondanks dat het een baan op het strand is, zie je
wel dat het vooral een heel groot circuit is. Met een paar kleine
aanpassingen zou dat best wel eens een interessante baan kunnen
zijn voor de Formule E." En ook de Nederlandse fans maken een
Nederlandse Formule E-race aantrekkelijk voor Dodds. "Ze hebben een
ontzettend loyale groep fans daar. Een groot deel daarvan is
natuurlijk fan van Max Verstappen, maar wij hebben Nyck de Vries.
Ze zijn ontzettend loyaal aan motorsport in het algemeen, daar
houden ze van. En ik heb een tijdje in Amsterdam gewoond en
gewerkt, of in ieder geval dat deel van Nederland, dus ik denk echt
dat het interessant kan zijn. Geen verrassingen in dat opzicht, het
is één van de circuits waar we mee in gesprek zijn." Sterker nog,
de gesprekken gaan zelfs zo goed dat het management van het circuit
aanwezig was bij de E-Prix in Berlijn. Dat bevestigt Dodds ook. "De
mensen die daar het circuit runnen, en de eigenaren, waren ook
aanwezig in Berlijn. Daar hebben we ook gesproken over hoe het
allemaal werkt en wat voor potentie er in het plan zit." Ook De
Vries is enthousiast Het plan staat dus nog in de steigers, maar
kan in ieder geval al wel rekenen op steun van Nyck de Vries. De
Nederlander zou het op zijn beurt geweldig vinden om een thuisrace
op de Formule E-kalender te krijgen, zo laat hij weten. "Ik zou dan
nog steeds wel in een hotel slapen, in tegenstelling tot races op
een ander circuit. Dan slaap ik soms wel thuis!", zo grapt de
Nederlander. "Maar ik zou een Nederlandse race op de Formule
E-kalender ontzettend leuk vinden. Ik denk echt dat het fantastisch
zou zijn om een race in Nederland te hebben! Ik heb mijn hele
carrière eigenlijk niet echt in Nederland geracet, in tegenstelling
tot de Britten die juist een hele hoop kansne krijgen in hun
thuisland. Dus ja, ik zou een race in Zandvoort zeker leuk
vinden!", zo sluit De Vries grappend af.
Zandvoort na 2026 weer van de Formule 1-kalender verdwijnt. De
afgelopen jaren werd er keer op keer een feestje gebouwd, maar nu
de koningsklasse van de autosport het Zandvoort-hoofdstuk zal
sluiten leek het circuit in een soort leegte terecht te komen. Maar
als het aan Formule E-CEO Jeff Dodds ligt, is dat probleem zo
opgelost. De CEO bevestigt in gesprek met RacingNews365 namelijk
dat er gesprekken gevoerd worden over het organiseren van een
Formule E-race op het Nederlandse circuit. De elektrische
raceklasse heeft de kalender voor komend seizoen al bevestigd, dus
een race in Nederland zou op zijn vroegst pas in 2027 georganiseerd
worden. Of dat ook echt gaat lukken is nog niet zeker, maar Dodds
is in ieder geval enthousiast over het idee. "Als we kijken naar
onze lijst met locaties die we overwegen... Ik ben er niet heel
nauw bij betrokken, maar volgens mij wordt volgend jaar de laatste
Formule 1-race op Zandvoort verreden. Als je naar de layout van dat
circuit kijkt, ondanks dat het een baan op het strand is, zie je
wel dat het vooral een heel groot circuit is. Met een paar kleine
aanpassingen zou dat best wel eens een interessante baan kunnen
zijn voor de Formule E." En ook de Nederlandse fans maken een
Nederlandse Formule E-race aantrekkelijk voor Dodds. "Ze hebben een
ontzettend loyale groep fans daar. Een groot deel daarvan is
natuurlijk fan van Max Verstappen, maar wij hebben Nyck de Vries.
Ze zijn ontzettend loyaal aan motorsport in het algemeen, daar
houden ze van. En ik heb een tijdje in Amsterdam gewoond en
gewerkt, of in ieder geval dat deel van Nederland, dus ik denk echt
dat het interessant kan zijn. Geen verrassingen in dat opzicht, het
is één van de circuits waar we mee in gesprek zijn." Sterker nog,
de gesprekken gaan zelfs zo goed dat het management van het circuit
aanwezig was bij de E-Prix in Berlijn. Dat bevestigt Dodds ook. "De
mensen die daar het circuit runnen, en de eigenaren, waren ook
aanwezig in Berlijn. Daar hebben we ook gesproken over hoe het
allemaal werkt en wat voor potentie er in het plan zit." Ook De
Vries is enthousiast Het plan staat dus nog in de steigers, maar
kan in ieder geval al wel rekenen op steun van Nyck de Vries. De
Nederlander zou het op zijn beurt geweldig vinden om een thuisrace
op de Formule E-kalender te krijgen, zo laat hij weten. "Ik zou dan
nog steeds wel in een hotel slapen, in tegenstelling tot races op
een ander circuit. Dan slaap ik soms wel thuis!", zo grapt de
Nederlander. "Maar ik zou een Nederlandse race op de Formule
E-kalender ontzettend leuk vinden. Ik denk echt dat het fantastisch
zou zijn om een race in Nederland te hebben! Ik heb mijn hele
carrière eigenlijk niet echt in Nederland geracet, in tegenstelling
tot de Britten die juist een hele hoop kansne krijgen in hun
thuisland. Dus ja, ik zou een race in Zandvoort zeker leuk
vinden!", zo sluit De Vries grappend af.