Data tonen aan: McLaren countert kracht Verstappen en Red Bull
Na een korte break is het Formule 1-circus naar Spa-Francorchamps
afgereisd voor de Grand Prix van België. Het betreft een
sprintweekend, waardoor de eerste en enige vrije training cruciaal
was om de juiste setup te vinden. Max Verstappen pakte in zijn Red
Bull de tweede plaats, met toch een reeks opvallende ronden op de
softband. De 27-jarige Nederlander was verreweg het snelst in
sector 1 en 3, terwijl hij juist enorm veel tijd op de McLarens
verloor in de tweede sector. De sleutel? Topsnelheid op de rechte
stukken. Red Bull heeft namelijk net als in Silverstone voor weinig
downforce gekozen om Verstappen een kans te geven. Tijdens de
kwalificatie in Groot-Brittannië slaagde dat plannetje met verve
over één ronde, omdat Verstappen daadwerkelijk een voorsprong had
qua topsnelheid. McLaren koos nu eenmaal voor meer downforce dan
Red Bull en dolf op zaterdag het onderspit. De afloop van de natte
race kennen we allemaal. Nu, in de sprintkwalificatie, was
opvallend genoeg een ander beeld zichtbaar. Verstappen heeft nog
steeds de beste topsnelheid en pakt zo wat tijd, maar het verschil
met McLaren is helemaal niet meer zo tastbaar in vergelijking met
bijvoorbeeld Silverstone. Verstappen noteert 343 kilometer per uur
aan het einde van Kemmel Straight en de eerste sector, Piastri 339
kilometer per uur. En belangrijker nog, Piastri slaat een enorm gat
met Verstappen in de bochtige tweede sector. Daar bedraagt het
verschil tussen de beide kemphanen bijna een halve seconde in het
voordeel van Piastri, wat er uiteraard ook toe leidde dat hij
poleposition opeiste. Er stond geen maat op de Australiër, die
wellicht ook profiteerde van een nieuwe low downforce achtervleugel
van McLaren. Verder blijft het nog een beetje gissen wat de
verhoudingen in de sprintrace gaan zijn. Normaal gesproken is
McLaren in het voordeel qua bandenmanagement, maar de setup van
Verstappen en Red Bull is er natuurlijk ook op gericht om ervoor te
zorgen dat hij minder makkelijk gepasseerd kan worden. Eén ding zal
Verstappen sowieso willen bereiken: vooraan rijden na Kemmel
Straight. Daarna moet maar blijken of hij de zege kan pakken.
Bekijk hieronder de data van de sprintkwalificatie! Opvallend
genoeg is Piastri na Eau Rouge en Radillon sneller dan Verstappen,
zij het miniem.
afgereisd voor de Grand Prix van België. Het betreft een
sprintweekend, waardoor de eerste en enige vrije training cruciaal
was om de juiste setup te vinden. Max Verstappen pakte in zijn Red
Bull de tweede plaats, met toch een reeks opvallende ronden op de
softband. De 27-jarige Nederlander was verreweg het snelst in
sector 1 en 3, terwijl hij juist enorm veel tijd op de McLarens
verloor in de tweede sector. De sleutel? Topsnelheid op de rechte
stukken. Red Bull heeft namelijk net als in Silverstone voor weinig
downforce gekozen om Verstappen een kans te geven. Tijdens de
kwalificatie in Groot-Brittannië slaagde dat plannetje met verve
over één ronde, omdat Verstappen daadwerkelijk een voorsprong had
qua topsnelheid. McLaren koos nu eenmaal voor meer downforce dan
Red Bull en dolf op zaterdag het onderspit. De afloop van de natte
race kennen we allemaal. Nu, in de sprintkwalificatie, was
opvallend genoeg een ander beeld zichtbaar. Verstappen heeft nog
steeds de beste topsnelheid en pakt zo wat tijd, maar het verschil
met McLaren is helemaal niet meer zo tastbaar in vergelijking met
bijvoorbeeld Silverstone. Verstappen noteert 343 kilometer per uur
aan het einde van Kemmel Straight en de eerste sector, Piastri 339
kilometer per uur. En belangrijker nog, Piastri slaat een enorm gat
met Verstappen in de bochtige tweede sector. Daar bedraagt het
verschil tussen de beide kemphanen bijna een halve seconde in het
voordeel van Piastri, wat er uiteraard ook toe leidde dat hij
poleposition opeiste. Er stond geen maat op de Australiër, die
wellicht ook profiteerde van een nieuwe low downforce achtervleugel
van McLaren. Verder blijft het nog een beetje gissen wat de
verhoudingen in de sprintrace gaan zijn. Normaal gesproken is
McLaren in het voordeel qua bandenmanagement, maar de setup van
Verstappen en Red Bull is er natuurlijk ook op gericht om ervoor te
zorgen dat hij minder makkelijk gepasseerd kan worden. Eén ding zal
Verstappen sowieso willen bereiken: vooraan rijden na Kemmel
Straight. Daarna moet maar blijken of hij de zege kan pakken.
Bekijk hieronder de data van de sprintkwalificatie! Opvallend
genoeg is Piastri na Eau Rouge en Radillon sneller dan Verstappen,
zij het miniem.