McLaren verklaart verlies tegen Verstappen
De eerste ronde van de sprintrace in België bleek cruciaal voor de
afloop. Max Verstappen ging voorbij aan Oscar Piastri en wist de
snellere McLarens daarna van zich af te houden. Andrea Stella
verklaart het verlies van McLaren vanuit een technisch oogpunt. Hij
wijst ook naar de aard van de huidige generatie auto's. "Dit was
een sprintrace waarin niet zoveel gebeurde, afgezien van de
situatie in de eerste ronde", stelt Stella tegenover Sky Sports F1
. "Het is eigenlijk vrij typisch voor Spa. Je wilt niet per se als
eerste uit bocht één komen en dan 17 seconden lang vol gas rijden.
Je bent al snel kwetsbaar voor de auto achter je, iets wat we nu
ook zagen gebeuren. Eerlijk gezegd was het moeilijk om de positie
terug te winnen, niet alleen vanwege de topsnelheid, maar ook omdat
we in de tweede sector niet dicht genoeg bij konden blijven." En
dat ligt ook aan de doorontwikkeling van de auto's, vindt Stella.
"Het heeft te maken met het niveau die deze auto's vanuit
aerodynamisch oogpunt hebben bereikt. Ook is het slipstreameffect
belangrijk. Maar petje af voor Verstappen en Red Bull. Ze hebben
een zeer goede sprint gereden en uiteindelijk verdiend gewonnen."
Stella was ook alvast aan het nadenken over de kwalificatie.
"Tijdens de sprintrace dacht ik soms: 'wat is de positie die we
willen pakken in de kwalificatie? P1, P2? Het zal zeker niet
gemakkelijk worden, maar we gaan het proberen. Onthoud ook dat er
tijdens de race meer opties zijn en bandenslijtage belangrijk is
vanuit strategisch oogpunt. We gaan proberen de race te winnen. Het
was ook bemoedigend om te zien dat beide coureurs het benodigde
tempo lijken te hebben. Als we aan de leiding hadden gelegen,
beschikten we misschien wel over de snelheid om een gat te slaan.
We kijken uit naar de rest van het weekend."
afloop. Max Verstappen ging voorbij aan Oscar Piastri en wist de
snellere McLarens daarna van zich af te houden. Andrea Stella
verklaart het verlies van McLaren vanuit een technisch oogpunt. Hij
wijst ook naar de aard van de huidige generatie auto's. "Dit was
een sprintrace waarin niet zoveel gebeurde, afgezien van de
situatie in de eerste ronde", stelt Stella tegenover Sky Sports F1
. "Het is eigenlijk vrij typisch voor Spa. Je wilt niet per se als
eerste uit bocht één komen en dan 17 seconden lang vol gas rijden.
Je bent al snel kwetsbaar voor de auto achter je, iets wat we nu
ook zagen gebeuren. Eerlijk gezegd was het moeilijk om de positie
terug te winnen, niet alleen vanwege de topsnelheid, maar ook omdat
we in de tweede sector niet dicht genoeg bij konden blijven." En
dat ligt ook aan de doorontwikkeling van de auto's, vindt Stella.
"Het heeft te maken met het niveau die deze auto's vanuit
aerodynamisch oogpunt hebben bereikt. Ook is het slipstreameffect
belangrijk. Maar petje af voor Verstappen en Red Bull. Ze hebben
een zeer goede sprint gereden en uiteindelijk verdiend gewonnen."
Stella was ook alvast aan het nadenken over de kwalificatie.
"Tijdens de sprintrace dacht ik soms: 'wat is de positie die we
willen pakken in de kwalificatie? P1, P2? Het zal zeker niet
gemakkelijk worden, maar we gaan het proberen. Onthoud ook dat er
tijdens de race meer opties zijn en bandenslijtage belangrijk is
vanuit strategisch oogpunt. We gaan proberen de race te winnen. Het
was ook bemoedigend om te zien dat beide coureurs het benodigde
tempo lijken te hebben. Als we aan de leiding hadden gelegen,
beschikten we misschien wel over de snelheid om een gat te slaan.
We kijken uit naar de rest van het weekend."