Data tonen aan: Red Bull offert sterkste wapen Verstappen aan weergoden
De euforie was groot na de sprintrace voor de Formule 1 Grand Prix
van België. Max Verstappen en Red Bull wonnen en dat in de eerste
competitieve krachtmeting met Laurent Mekies als nieuwe teambaas
aan het roer. Verstappen won het door met beduidend minder vleugel
te rijden dan de McLarens. Zodoende kon hij door topsnelheid tegen
Oscar Piastri met DRS steeds blijven verdedigen op de rechte
stukken. Maar Red Bull had snel door dat dat trucje morgen niet zou
gaan werken. Niet als het volop regent en dat is toch waar alle
weermodellen vanuit gaan en waar ook Red Bull vanuit gaat. Dan heb
je juist méér vleugel nodig om met meer downforce de verraderlijke
omstandigheden het hoofd te bieden. Minder vleugel op een natte
baan, zo hebben we op Silverstone gezien toen Red Bull de
omgekeerde gok nam, werkt niet. Omdat de auto's direct na de
kwalificatie in parc ferme gaan en er niet meer aan de auto's
gesleuteld mag worden, wordt de kwalificatie altijd verreden met de
setup van de zondag. En dus moest men op zaterdag al inspelen op de
voorspellingen voor de zondag. En dat zie je terug in de data.
Hierboven (swipe van links naar rechts) zie je dat Verstappen van
vrijdag op zaterdag, meer specifiek van de sprintkwalificatie op de
reguliere kwalificatie 6 km/uur aan topsnelheid heeft ingeleverd.
Lando Norris daarentegen is op zaterdag juist wat harder gegaan op
de rechte stukken dan op de vrijdag, waardoor hij Kemmel Straight
domineert. Ten opzichte van de vrijdag zien we tevens dat
Verstappen met meer downforce wat meer terrein heeft gewonnen in de
bochtige tweede sector, maar dat bleek alsnog niet genoeg om de
McLarens over één ronde uit te dagen. Het idee is dus dat hij
vandaag wat heeft in moeten leveren om op zondag niet nóg meer in
te leveren als het hemelwater naar beneden komt. Want, zo redeneert
hij ook zelf, je moet er vanuit gaan dat McLaren ook in de regen de
beste auto heeft. Het is dus geen tool om McLaren voorbij te
streven, het is om aan te kunnen haken op zondag. Hebben de
veranderingen aan de auto Verstappen dan nog nieuwe wapens
gebracht? Niet echt. Hij lijkt, kijkend naar onderstaande grafiek
(swipe van links naar rechts) wat meer snelheid mee te kunnen nemen
vanuit de bochten, wat logisch is, maar hij gaf zelf aan niet
tevreden te zijn met de balans zoals hij was, dus her en der had
hij nog wat meer willen winnen. De enorme slide bij het uitkomen
van La Source was tekenend voor die zoektocht naar de juiste
balans. En Helmut Marko? Die was even positief als altijd onder het
mom van dat het niet zoveel uitmaakt wat de setupwijzigingen nu
betekenden in de kwalificatie. Morgen, dan moeten die wijzigingen
effect hebben en daarover was hij vol vertrouwen. Dan is het aan
Verstappen om het met zijn unieke kwaliteiten af te maken.
van België. Max Verstappen en Red Bull wonnen en dat in de eerste
competitieve krachtmeting met Laurent Mekies als nieuwe teambaas
aan het roer. Verstappen won het door met beduidend minder vleugel
te rijden dan de McLarens. Zodoende kon hij door topsnelheid tegen
Oscar Piastri met DRS steeds blijven verdedigen op de rechte
stukken. Maar Red Bull had snel door dat dat trucje morgen niet zou
gaan werken. Niet als het volop regent en dat is toch waar alle
weermodellen vanuit gaan en waar ook Red Bull vanuit gaat. Dan heb
je juist méér vleugel nodig om met meer downforce de verraderlijke
omstandigheden het hoofd te bieden. Minder vleugel op een natte
baan, zo hebben we op Silverstone gezien toen Red Bull de
omgekeerde gok nam, werkt niet. Omdat de auto's direct na de
kwalificatie in parc ferme gaan en er niet meer aan de auto's
gesleuteld mag worden, wordt de kwalificatie altijd verreden met de
setup van de zondag. En dus moest men op zaterdag al inspelen op de
voorspellingen voor de zondag. En dat zie je terug in de data.
Hierboven (swipe van links naar rechts) zie je dat Verstappen van
vrijdag op zaterdag, meer specifiek van de sprintkwalificatie op de
reguliere kwalificatie 6 km/uur aan topsnelheid heeft ingeleverd.
Lando Norris daarentegen is op zaterdag juist wat harder gegaan op
de rechte stukken dan op de vrijdag, waardoor hij Kemmel Straight
domineert. Ten opzichte van de vrijdag zien we tevens dat
Verstappen met meer downforce wat meer terrein heeft gewonnen in de
bochtige tweede sector, maar dat bleek alsnog niet genoeg om de
McLarens over één ronde uit te dagen. Het idee is dus dat hij
vandaag wat heeft in moeten leveren om op zondag niet nóg meer in
te leveren als het hemelwater naar beneden komt. Want, zo redeneert
hij ook zelf, je moet er vanuit gaan dat McLaren ook in de regen de
beste auto heeft. Het is dus geen tool om McLaren voorbij te
streven, het is om aan te kunnen haken op zondag. Hebben de
veranderingen aan de auto Verstappen dan nog nieuwe wapens
gebracht? Niet echt. Hij lijkt, kijkend naar onderstaande grafiek
(swipe van links naar rechts) wat meer snelheid mee te kunnen nemen
vanuit de bochten, wat logisch is, maar hij gaf zelf aan niet
tevreden te zijn met de balans zoals hij was, dus her en der had
hij nog wat meer willen winnen. De enorme slide bij het uitkomen
van La Source was tekenend voor die zoektocht naar de juiste
balans. En Helmut Marko? Die was even positief als altijd onder het
mom van dat het niet zoveel uitmaakt wat de setupwijzigingen nu
betekenden in de kwalificatie. Morgen, dan moeten die wijzigingen
effect hebben en daarover was hij vol vertrouwen. Dan is het aan
Verstappen om het met zijn unieke kwaliteiten af te maken.